نمي دونم چرا از ازدواج مي ترسم؟!

پرسش:

سلام

مشکل من اینه که نمي دونم چرا از ازدواج مي ترسم و هميشه فكر مي كنم كه مسائلي مربوط به ازدواج را نمي دانم، علت چيه؟و شرايط و آمادگي لازم براي ازدواج چيه؟

پاسخ:

با عرض سلام خدمت شما

عرض کنم که بسياري از مسايل زناشويي در مورد ازدواج وجود دارد كه انسان پس از ازدواج با آنها اشنا مي شود و آگاهي نداشتن از آنها پيش از ازدواج نبايد موجب دلهره و ترس شود . در ضمن مراكزي در شهرستان ها وجود دارد كه به زوج هاي جوان ، پيش از تشكيل خانواده ، آموزش هاي لازم داده مي شود تا بتوانند ازدواج هاي موفقي داشته باشند . در ضمن مي توانيد از افراد هم سن و سال يا كساني كه ازدواج كرده اند ، اطلاعاتي كسب نماييد ، اگر چه دانستن برخي از مسايل خاص ، پيش از ازدواج ضرورتي ندارد و براي برخي از جوانان نيز مفيد نيست و گاهي آنها را به كارهاي ناپسند و نامشروع مي كشاند.

در حال نبايد چيزي شما را نگران نمايد و موجب اضطراب و تشويش تان شود.

اما گاهي اين اضطراب نه در مسايل زناشويي ، بلكه در انتخاب همسر يا چيز هاي ديگر است.

آريچگونگي انتخاب همسر مساله اي مهم و حساس است، ولي در عين حال نبايد زياد وسواس به خرج داد.

چه بسا ترس بوجود آمده ناشي از عدم آشنايي با ملاک ها و معيارهاي ازدواج و چگونگي ورود به وضعيت جديد باشد که نيازمند مطالعه، تفکر و مشورت با افراد با تجربه و خانواده و ... است.

معيارهايي كه در گزينش همسر بايد در نظر گرفته شود اگر چه بسيار است ، ولي درعين حال بايد بدانيد كه هيچ كس صد درصد طبق معيارهايي كه انسان ابتدائا در نظر دارد آفريده نشده و پرورش نيافته است . كما اين كه ممكن است نسبت به طرف هاي مقابل شما نيز همين گونه باشد و صد درصد آن طور كه آنان مي خواهند نباشيد. بنابراين ضمن حفظ معيارهاي لازم بايد چند نكته را در نظر گيريد:

1) چون جامعه ما اسلامي است و اكثر قريب به اتفاق مردم تا حدود زيادي متناسب با فرهنگ و ارزش هاي اسلامي رشد كرده اند ، نور ايمان و اسلام در غالب دلها تابان است . البته درجات ايمان متفاوت است ولي شما هم نبايد انتظار داشته باشيد كه حتما از بالاترين سطح ايماني انتخاب كنيد. بلكه همين كه خواستگاري را يافتيد كه نسبت به وظايف ديني خود كوشاست و گرد معصيت نمي چرخد كافي است. در روايات متعددي آمده است كه به هنگام گزينش همسر به اخلاق و روحيات و رفتار خانواده اش بنگريد؛ زيرا او در چنان محيطي پرورش يافته و منعكس كننده همان روش ها و هنجارهاست بنابراين با تحقيق کافي درباره فرد مورد نظر و خانواده وي، مي توانيد مطمئن شويد که آيا مرد زندگي هست يا نه و به وجود ويژگي هاي لازم براي يک زندگي مشترک پي ببريد و بدين ترتيب دغدغه خاطرتان کاهش يابد.

2) شما در صورتي كه 70 يا60% از معيارهاي خود را در كسي يافتيد مي توانيد به همان اكتفا كنيد و بيش از آن را با برنامه اي حساب شده و با اخلاق رفتار و ارشاداتي نيكو و صميمانه بسازيد. ضمن آن كه سطح توقع خود را نبايد خيلي بالا ببريد و از طرفي بايد بكوشيد كه خود نيز زوجي نيكو با وفا خوش اخلاق و شايسته براي همسرتان باشيد.

3) از خداوند در اين امر مهم استعانت جوييد.

4) مشورت با بزرگان فاميل و خانواده بخصوص مادر و خواهران بزرگتر در اين رابطه بسيار نافع است.

5) با نگاهي به ازدواجهاي موفق ديگران و کشف رمز موفقيت آنها در اين امر به تدريج ترستان از ين خواهد رفت. و همين كه وارد اقدامات عملي دراين زمينه شديد با گذر زمان اين نگراني از بين مي رود.

6) براي آگاهي بيشتر ر.ك : علي اكبر مظاهري جوانان و انتخاب همسر.

گاهي ممكن است ترس از ازدواج ناشي از عدم اعتماد به نفس و احساس عدم توانايي در ورود به صحنه جديد زندگي و ترس از پايه گذاري يک زندگي مشترک باشد.در اين صورت بايد اعتماد به نفس خود را تقويت نمائيد.

و از جمله راهکارهاي آن واقع شدن و وارد شدن به صحنه هاي جديد است و باور کردن توانايي هاي گذشته و تفکر و انديشيدن درباره آن و موفقيت هايي که تاکنون داشته ايد. بنابراين مطمئن باشيد با ورود به چنين صحنه هايي ترس به تدريج از بين خواهد رفت.

شايد صورت ديگري نيز بتوان براي اين ترس و نگراني ترسيم کرد و آن داشتن يک تجربه شکست در اين زمينه در گذشته براي خود يا براي برخي از نزديکان تان است که اگر دقت کافي و  تحقيق لازم در انتخاب و گزينش همسر دلخواه انجام گيرد و از تجربه تلخ گذشته درس گرفته شود مطمئناً مي توان نگراني را برطرف کرد و به موفقيت کامل رسيد.

در عين حال مناسب تر آن است درارتباط بعدي براي ما روشن کنيد که منشأ ترس تان چيست تا راهکارهاي مناسب آن را بيان کنيم.