خواستگاری ها هر سری به بهانه پیش پا افتاده ای بهم میخورد؟

پرسش:

با سلام

خواهش من است راهنمایم کنید خیلی مایل به ازدواجم خواستگار هم کم و بیش دارم اما هر سری به بهانه پیش پا افتاده ای بهم میخورد خسته شده ام هر دعایی هم که میخوانم جواب قطعی نمیگیرم چه کنم خیلی خسته ام ایمانم را از دست داده ام

پاسخ:

با سلام و ادب

در پاسخ به مسئله ‏اى كه مطرح فرموديد، توجه به نكات زير لازم و ضرورى است كه مطالعه و دقت در مطالب آن، مى‏ تواند بخش زيادى از دغدغه ‏هاى ذهنى‏تان را بكاهد.

الف) هر چند دختران جوان و دم ‏بخت و نيز والدين آنها علاقه‏مندند تا هر چه زودتر ازدواج كرده و تكليف  زندگى آينده‏ شان را روشن كنند و به اصطلاح از بلاتكليفى بيرون آيند و...؛ ولى چه خوب است به شرايط و موقعيت‏هاى اجتماعى، فرهنگى، خانوادگى و... جامعه و فرد توجه كافى شود. با توجه به عوامل مختلفى كه در سطح كلان جامعه مطرح است، سن ازدواج دختران و پسران بالا رفته است. این واقعیت اجتماعی مطلوب نیست و باید در پی کاهش آن بود; ولی باید به عنوان یک واقعیت تلخ و رنج آور پذیرفته شود . حتی برخی دختران در سنین بالاتر از 30 سال ازدواج می کنند و ازدواج موفقی هم دارند.

ب) نداشتن خواستگارهاى متعدد و زياد و يا به توافق نرسيدن خانواده‏ها يا دختر و پسر و به عبارت ديگر جور نشدن آن، يك امر طبيعى است و هرگز نشانه بخت بد يا بسته‏شدن بخت فرد نيست و همان‏طور كه براى شما به عنوان يك دختر، اين مشكل وجود دارد و هنوز نتوانسته‏ايد با فرد مناسب و دلخواه خود ازدواج كنيد، براى پسرها نيز اين مشكل وجود دارد. علاوه بر اين، شما بين دختران تنها فردى نيستيد كه دچار اين مشكل هستيد و دختران زياد ديگرى نيز هستند كه مدت‏ها و گاهى سال‏ها با اين مسئله روبه‏رو هستند؛ امّا سرانجام همسر مناسب و متناسب با روحيات خود را پيدا مى‏كنند؛ ولى با اندكى تأخير از نظر زمانى. پس زود ازدواج‏كردن آن هم با اوّلين يا دومين خواستگار، نشانه موفقيت در امر ازدواج و تأمين خوشبختى و سعادت هميشگى نيست. با كمى دقت و تفحص در بين همسايگان، فاميل و ديگران، مى‏توانيد مشاهده كنيد كه فرآيند خواستگارى و ازدواج، معمولاً يك فرآيند طولانى مدت است و نيازمند زمان و دقت كافى است و چه بسا همين تجربه‏ها و به تأخير افتادن‏ها، شناخت و آگاهى‏تان را از موضوعات و معيارهاى ازدواج بيشتر و عميق‏تر كند و موفقيت در اين امر مهم و حياتى را چندين برابر كند كه در نتيجه به صلاح شما خواهد بود.

 ج)اگر در زندگی بسیاری از کسانی که خواستگاران بسیار داشتند یا زود ازدواج کردند - به خصوص در مواردی که آشنایی ها از طریق های غیر مشروع انجام گرفته - دقت و تامل کافی صورت گیرد، آشکار می گردد کثرت خواستگار یا زود ازدواج کردن به صلاح دختر و زندگی اش نبوده است و در واقع شری است که به دنبال عدم رعایت اصول اخلاقی و ارزشی و بی توجهی به عفت و عفاف گریبانگیر فرد گردیده و مدت ها زندگی مشترک دختر و خانواده های دو طرف را تلخ ساخته است . خداوند می فرماید: «چه بسا شما چیزی رادوست ندارید ولی خیر شما در آن است و چه بسا شما چیزی را دوست دارید ولی آن چیز برای شما شر است; عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم و عسی ان تحبوا شیئا و هو شر لکم .» پس تعدد خواستگار و زود به خانه بخت رفتن همیشه به معنای خوشبختی نیست . اگر به حفظ پاکی و عفت خود استمرار بخشید و در امتحان الاهی موفق و سرافراز شوید، خداوند از طریقی که هیچ کسی نمی داند، فرد صالح و شایسته و لایقی را به سراغ شما می فرستد . مطمئنا شما هم خوب می دانید عفت از هر ارزش ظاهری دیگری گرانسنگ تر و ارزشمندتر است و در واقع با هیچ امر دیگری قابل مقایسه نیست .

ج) یکی از عمده ترین دلایل به تعویق افتادن ازدواجها، بالا رفتن سطح توقعات مادی طرفین است بنابر این باید سطح توقعات منطقی باشد و از تکلفهای بدون مورد پرهیز كرد.

د) اگر ازدواج نكرده ايد،خداوند هزاران هزار نعمت و توانمندى در وجود شما و اطراف شما قرار داده است و از آن بهره‏مند هستيد چه بهتر است به آنها بيانديشيد و به بهره‏بردارى از آن نعمت‏ها فكر كنيد و لذت ببريد.
ه) خدا بنده مؤمنش را دوست دارد و دعاها و حاجاتی را که دارد، اگر برای بنده اش خیر و منفعت داشته باشد، اجابت می کند. اما گاهی انسان کاری را پیگیری می کند و با همه تلاشی که انجام می دهد، موفق نمی شود و به هدف خویش نمی رسد؛. ممکن است برای لحظات یا روزهایی از این جهت ناراحت شود، اما بعدها شکر خدا می کند که خوب شد فلان کار برایم پیش آمد و من اصلا به آن سمت و سو حرکت نکردم؛ چون به دلیل فلان مانع اصلاً نمی توانستم به مقصد برسم، یا ممکن بود فلان حادثه برایم پیش بیاید، و یا آن مکان و مجلس باب میل و شأن و شخصیت من نبود.

به همین صورت، چه بسا اتفاق می افتد که معامله ای یا وصلت و ازدواجی را ما به خیر و صلاح خود می پنداشتیم، ولی بعد از مدتی متوجه می شویم که به نفع ما نبوده است، یا بر عکس.

ما انسان ها از آن جایی که از غیب و سرانجام کارها بی اطلاع هستیم، خیلی اوقات کارها یا برآورده شدن حاجاتی را صد در صد به نفع خود می دانیم، در حالی که واقع امر این گونه نیست. گاهی نیز سختی ها، مصیبت ها و مشکلاتی را صد در صد به ضرر خود می پنداریم و حال آن که آنچه خداوند می داند و برای ما مقرر کرده، به ضرر ما نیست.

و) گاهی دعا استجابت می شود ولی با تاخیر و یا با معادلی بهتر، ‌اما ما به آن توجه نداریم. امیر مؤمنان(ع) می فرماید: «دیر اجابت نمودن خدا، ‌تو را نا امید نکند که همانا بخشش، ‌بسته به مقدار درخواست است. چه بسا در اجابت دعای تو تأخیر رخ دهد تا درخواست تو طولانی تر گردد و بخشش خدا کامل تر شود. چه بسا چیزی را خواسته ای آن را به تو نداده، اما بهتر از آن را در این دنیا یا آن دنیا به تو داده است و یا خیر و صلاح واقعی شما آن بوده که آن را از شما باز دارد. چه بسا چیزی را طلب نمودی که اگر به تو می داد، ‌تباهی دین یا تباهی و ناراحتی های دنیای خود را در آن می دیدی».

ز) گاهی دعا اجابت می شود‌، اما خواسته انسان بر آورده نمی شود؛ زیرا آنچه خداوند در عوض دعا برای بنده اش در نظر گرفته و می خواهد آن را در آخرت به بنده خود عطا کند، بسیار برتر از آن چیز هایی است که انسان از خدا خواسته است.

بنابراین، اگر کسی بداند خداوند در عوض عدم اجابت دعا، چه پاداشی برای او در آخرت در نظر گرفته است، هرگز نا امید نمی شود. امام صادق (ع) می فرماید: «روز قیامت خداوند می فرماید: ای بنده من! ‌مرا خواندی و اجابتت را به تأخیر انداختم. اکنون ثواب و پاداش تو چنین و چنان است. پس مؤمن آرزو می کند که ای کاش هیچ دعایی از او در دنیا اجابت نمی شد، برای آن ثواب و پاداش نیکی که می بیند»

با توجه به نكات بالا  موارد زير را به شما توصيه می کنیم:
1.مطمئن باشيد اگر به خداوند متعال توكل كنيد و تمام امور زندگى خود را به او واگذار كنيد، خداوند به بهترين وجه و شكل به آن رسيدگى خواهد كرد زيرا او خير و صلاح بندگانش را بهتر مى‏داند.
2 . با حفظ شؤون اخلاقی و دینی و رعایت وقار، متانت و حجاب کامل بهتر خواهید توانست خود را از دام خطا و لغزش حفظ کنید . بی تردید جوانان غیرتمند، اهل زندگی و وفا وعشق و متدین و هم شان شما سراغ افرادی چون شما خواهند آمد و برای ازدواجی موفق از شانس بیش تری برخوردار خواهید بود . پس در حفظ متانت و وقار خود بیش تر دقت کنید.
3. با حفظ شئون اسلامی در محیطهای مناسب اجتماعی حضور داشته باشید و وجود خود را ابراز نمایید. مثلا حضور در جمع دوستان خوب متدین و دلسوز - صله رحم-  کارهای فرهنگی گروهی در مساجد و محافل فرهنگی مذهبی.
4.از منفي بافي و افکار منفي  اجتناب كنيد.
5. از قرار گرفتن در تنهايي بايد پرهيز نمود.
6. از بيکاري بايد دوري کرد و همواره خود را به کاري مشغول نمود.
7. لیستی از تفریحات سالم مورد علاقه خود را تهیه کرده ودر اوقات فراغت به آنها بپردازید.
8. از ورزش با نشاط و مفرح روزانه غافل نشوید.
9.ضمنا براي گشوده شدن گره و مشكل تان چه خوب است ارتباط معنوي تان را با خداوند متعال گسترش داده و به كمك راهكارهاي مجرب زير زمينه رهايي از مشكل فراهم شود.
1.در هر شبانه روز، يك بار زيارت عاشوراو دعاى توسل به نيت اين حاجت قرائت شود.
2.در شب جمعه غسل كنيد (غسل مستحبى) و بعد از نيمه شب، نماز امام زمان (عج) را بخوانيد (كيفيت آن در مفاتيح الجنان در ضمن اعمال شب جمعه آمده است).
3.سه روز چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه را روزه بگيريد و روز جمعه نماز جعفر طيار به جاى آوريد (كيفيت آن در مفاتيح الجنان در ضمن اعمال روز جمعه آمده است). اين عمل كه مورد توجه بزرگان دين بوده، در استجابت دعا بسيار مؤثر است.
4. سوره های ناس و فلق را زياد بخوانيد
5. به محض ورود به منزل به همه سلام کنيد حتی اگر کسی نباشد آن هم با صدای بلند.
6. به هنگام ورود به منزل سه بار سوره توحيد بخوانيد.
7. به سر و وضع و آراستگي ظاهري خود بيشتر برسيد واز شلختگي اجتناب کنيد. البته با رعايت حلال و حرام و اجتناب از خودآرايي در مقابل نامحرم.
8. بسيار خوش اخلاق و خوش برخورد باشيد.