فقط با فیلم مستهجن آرام میشوم!

پرسش:  

احساس آرامش نمي كنم، با ديدن يك نفر كه دوستش دارم و نگاه كردن به فيلم هاي نامشروع، آرامش مي گيرم، تكليفم چيست؟

پاسخ:

 

با سلام خدمت شما

احساس آرامش نداشتن نیازمند درمان جدی است . در زمانهایی که مشغول نگاه کردن و دیدن آن فرد هستید، یا به فیلمهای غیر مشروع نگاه میکنید، از وضعیت متمرکز شدن بر خویشتن فارغ میشوید و این "توجه گردانی" است که تکنیکهای درمانی بر آن متمرکز است.

مشاهده فيلم‏های غیر شرعی افزون بر آن¬كه شرعاً حرام است، مي‏تواند آثار و عوارض زير را در بر داشته باشد:

1- باعث انحراف فكري و ايجاد تخيلات جنسي و مشغله‏هاي ذهني مي‏شود .در طول شبانه‏ روز ذهن تأثير پذير انسان صحنه‏هاي مشاهده شده را مرور مي‏كند و خواه ناخواه تأثير خود را خواهد گذاشت و اين براي آرامش رواني انسان ریانبار است.

2- معمولاً و به خاطر سركش بودن غريزه جنسي و قدرت آن و تأثيرپذيري انسان و بدون اين كه نياز جسمی (كه به طور عادي و طبيعي و از راه صحيح آن ايجاد و سپس ارضا شود) در فرد شكل گيرد ،تحريك شده و باعث پدید آمدن فشار روحي شده ، چه بسا گاهي اوقات به زياده‏روي در ارضاي آن منجر شود. اين نوع تحريك‏جنسي‏ها خيالي و غير واقعي است . عدم تعادل در اين زمينه براي جسم و روح انسان زیانبار است.

3- دیدن چندباره و در دسترس بودن اين نوع فيلم‏ها (حتي به عنوان آموزش) باعث شكستن زشتي اموري است كه اسلام و خردمندان و عرف جامعه آن را زشت و قبيح مي‏شمارند. حتي انسان‏هاي مؤدب و با نزاكت از بيان و ذكر برخي الفاظ كه مستقيماً به بعضی از اعضاي بدن انسان اشاره مي‏كند، اكراه دارند و آن را زشت و ناپسند و قبيح مي‏دانند، چه رسد به اين كه به مشاهده و تجزيه و تحليل آن بپردازند.

در این وضع، نخستین اقدام باید  بر درمان اختلالات اضطرابی استوار گردد. وجود اضطراب به عنوان یک اختلال و عامل تقویت کننده و نگهدارنده این عادت ناپسند مطرح است. استفاده از روش¬هایی مانند تن آرمیدگی و متوقف ساختن افکار اضطرابی میتواند به شما کمک کند تا به تدریج اضطراب قطع گردد. ضرورت متوقف ساختن اضطراب به هر گونه ممکن ما را ملزم میسازد که اگر بیش از اندازه بود و نشانههای بدنی مانند: لرزش دست و پا، یخ کردگی، تعریق بدن، داغ شدن ناگهانی بدن و احساس گر گرفتگی، افزایش ضربان قلب و احساس کوبیدن قلب و را نشان داد، باید به روانپزشک مراجعه نموده و با دریافت دارو این نشانهها را متوقف سازید.
 برای برطرف نمودن اضطراب در صورتی که دارای این نشانهها نباشد یا بسیار اندک باشد، میتوانید از روش¬های مکمل درمانی مانند «تنآرمیدگی» و «تنظیم صحیح تنفس» استفاده نمایید. میتوانید برای اجرای تن آرمیدگی، بدن-تان را به چند گروه عضلانی تقسیم کنید( نوک انگشت تا مچ دست؛ مچ تا انتهای آرنج ؛ بازو تا کتف در هر دست؛ نوک انگشتان پا تا مچ پا، عضلات ساق پا، ران تا کشاله ران؛ عضلات پیشانی به¬علاوه عضلات کاسه سر؛ عضلات صورت و فک؛ عضلات گردن و سینه؛ مجموعه عضلات شکم) هر یک را به طور جداگانه برای مدت هفت ثانیه با شمارش معکوس به طور نسبی منقبض نموده و سپس ظرف مدت 3 شماره آن را رها سازید ، بعد به احساس خوشایندی برسید که در نتیجه مقایسه بین حالت گرفتگی و انقباض و حالت رها شدگی است.

برای اجرای صحیح تنفس باید مراحل ذیل را طی کنید:
- دراز بکشید،
 - یک دست روی سینه، یک دست روی شکم،
- به یک مساله دیگر فکر کنید،
- بر روی دستانتان متمرکز شوید، کدام دست با هر دم بالا میرود،

یکی دیگر از الزامات درمان، پرهیز از افکار مبتنی بر احساس تقصیر و گناهکاری است، چرا که فرد را از خود نومید ساخته و وادار به ادامه دادن در مسیر عادت ناپسند مینماید. احساس گناه که در آن خودتخریبی صورت میگیرد، به هيچ وجه مطلوب نيست، بلکه احساس گناه در جهت عادت های ناپسند است.

احساس گناه يکي از بزرگترين منابع اضطرابزاست. احساس گناه بيش از حد زمينه را براي خودارضايي بيش تر فراهم ميآورد، پس با بالا بردن سطح عزت نفس و اعتماد به نفس و اميد به لطف و بخشش بيکران الهي، به کنترل احساس گناه بپردازيد. احساس گناه تا حدي خوب و مفيد است که فرد را به سمت جبران خطاها از طريق انجام اعمال نيک و خداپسندانه رهنمون سازد، نه آن که به گناه بيش¬تر سوق دهد.