وظیفه مرد نسبت به زن و بچه اش ارجحیت دارد یا نسبت به پدر و مادر؟

پرسش:

با عرض سلام و خسته نباشید؛ یک سوال داشتم.
وظیفه مرد نسبت به زن و بچه اش ارجحیت دارد یا نسبت به پدر و مادرش؟  با توجه به این که بنده در آلمان زندگی میکنم و خانواده شوهرم در ایران هستند و پسر بزرگتر در آلما ن دارند که کاملا بی توجه است و یک پسر کوچکتر هم دارند. آیا همسر من وظیفه دارد نزد پدر و مادر 60 و 70ساله اش باشد؟با سپاس و تشکر.

 پاسخ:

با سلام و ادب

انسان هم نسبت به پدر و مادر و هم نسبت به همسر و فرزند ان وظيفه دارد ونمي توان يكي را بر ديگري مقدم داشت ، مگراين كه شرائط خاصي بوجود آيد ؛ بنابراين بايد انسان سعي نمايد كه بين اين دو وظيفه را جمع كند . اما اگر پدر و مادر شوهرتان رسيدگي ويژه اي لازم دارند و شخص ديگري نيست تا از آن ها پرستاري كند اولويت سرپرستي  با پدر و مادر است. در غير اين صورت همسر و فرزند ارجح مي باشند.

در صورت اول نيز بايد شوهر نفقه زن و فرزندان را بپردازد و اگر زن بخواهد بايد حد اقل چهار ماه يك بار براي هم بستري در نزد همسر باشد. در ضمن اگر بودن شما در كشور آلمان به خواسته شوهرتان بود ، از نظر اخلاقي وظيفه دارد كه در كنارتان باشد.

البته شما مي توانيد براي استحكام بيشتر خانواده و برخورداري فرزندان از سايه پر مهر پدر و مادركه هر دو لازم و ضروري است، در صورتي كه كار ضروري و ويژه نداريد ، در كنار همسر و در ايران باشيد تا شوهرتان بتواند هر دو وظيفه را به انجام برساند.

مطمئنا اين كارتان بسيار ارزشمند بوده و علاوه بر خير دنيوي ، پاداش اخروي را نيز به همراه خواهد داشت.