از زندگی سیر شدم و آرامش ندارم چکار کنم؟

پرسش :

سلام..خواهش ميکنم يه راهي جلو روم بذارين من از زندگي سير شدم به خدا اصلا آرامش ندارم تا ذره اي ارامش پيدا ميکنم دوباره اتفاقي ميفته که ارامشم اشوب ميشه..من وسواس پاکي و نجاست داشتم تا ميام رو خودم کار کنم و کمي اروم ميشم دوباره يه اتفاقي ميفته.مسائل هم طوري نيست که با بي اعتنايي حل بشه.مثلا زخمي در بدن من بود که همش خون ميومد عذاب ميکشيدم تا اينکه خوب شدم حالا که ارامش پيدا کردم دقيقا زمان ارامش دوباره به خون افتاده.من داغونم اين دنيا را نميخوام ديگه دارم از دعا و خدا زده ميشم چون خدا نميذاره اروم بشم وگرنه منا نميبينه خيلي راحت ميتونه کاري کنه که اروم بشم.من با کوچکترين چيز ارامش پيدا ميکنم ولي خدا نميخواد.منم زندگي بدون ارامش نميخوام.کمکم کنيد

پاسخ :

باسلام و عرض ادب و احترام 

شما خیلی ناراحت و رنجیده خاطر هستید. مهمترین اسیبی که در سوالی شما آشکار است، آسیب وسواس است. آیا تا کنون مراجعه ی حضوری به روان شناس یا روانپزشک داشته اید؟ نیاز است که تحت درمان باشید تا پس از مدتی به آرامش و نشاطی که در انتظار آن هستید دست یابید.

 هنگامی که شی‌ء‌ اضطراب‌زا (مثلا کثیفی یا نجاست) مواجه می‌شوید، از رفتارهای اجتنابی و ایمنی بخش پرهیز کنید، یعنی از ان شی‌ء فاصله نگیرید، اگر آلوده شدید، بارها نشویید، بلکه یک بار بشویید و بگویید شستم، شسته شد. تنفس عمیق بکشید و از 25 تا 1 در بازدم‌هایتان بشمارید، یعنی 25 نفس عمیق بکشید.

این یکی از روش‌های درمان وسواس است که نیاز به آموزش گام به گام و تمرین مداوم دارد، تا پس از چند ماه نشانه‌‌های بهبودی آشکار شود.

وسواس یک آسیب روانی است که به میزانی که شما برای درمان آن تلاش کنید و بر رنج آن صبر کنید، از خداوند متعال پاداش می‌گیرید و رشد معنوی می‌یابید. خداوند شاهد رنج شما هست.

یکی از احکام اسلام، عدم اعتنابه شک است. به شکهایتان اعتنا نکنید، فقط زمانی که یقین دارید که نجاست را می بیند و می توانید رنگ و شکل ان را بگویید، تطهیر کنید.