از توبه کردن مجدد، خجالت می کشم!

پرسش:

دختری هستم 21ساله که پر از گناهم. خیلی پشیمونم چند ماهه سعی کردم گناهانم رو تکرار نکنم. و خدا رو شکر موفق بودم. دوست دارم نماز بخونم، اما خجالت می کشم با این همه گناه. چند بار توبه کردم باز شکستم. می خوام توبه کنم روی بازگشت ندارم. خواهش می کنم کمکم کنید.

پاسخ:

با سلام و ادب خدمت شما همراه گرامی

بر هر انسان گناهکاری واجب است فورا از گناهش توبه کند. و اگر بارها توبه اش را شکسته باشد باز واجب است توبه کند. پس لازم است باز هم توبه کنید و از خداوند بخواهید که توفیق دهد تا دیگر به طرف گناه برنگردید و توبه را نشکنید. هیچ کس نباید از رحمت خدا مایوس شود. رحمت خدا بسیار وسیع است و شامل هرگناهکار پشیمان و توبه کننده می شود. قرآن فرموده: قُلْ يا عِبادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛ بگو اى بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده‏ايد! از رحمت خدا نوميد نشويد كه خدا همه گناهان را مى‏آمرزد،  زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است». (1)

از طرفی نماز واجبی است که در هیچ حالی نباید ترک شود. حتی اگر خدای نکرده انسان گناه هم بکند باز واجب است که نمازش را بخواند. و اگر نخواند بخاطر ترک نماز هم گناه کرده و هم باید قضای نماز را بخواند. پس سعی کنید هرگز نماز تان ترک نشود هرچند خدای نکرده مرتکب گناه شده باشید.

1. زمر، آیه 53.