به خاطر حجاب مورد تمسخر واقع میشم!

پرسش:

دختری 21ساله هستم. من و خواهرم خیلی دوست داریم مسائل دینی را رعایت کنیم و جو فامیل طوریست که اگه حجاب را رعایت کنیم آدمو مسخره می کنند و می گویند بهشت و جهنم حقیقت نداره و چه جوابی به اینها بدهم؟

پاسخ:

با سلام خدمت شما همراه گرامی

به چند نکته اساسی توجه کنید.

1- انسانی که اهل فکر و دانش و فهم است هیچ سخنی را بدون پشتوانه علمی و منطقی نمی زند چنان که هیچ حرف و ادعایی را بدون پشتوانه علمی و منطقی نمی پذیرد. پس هم کسانی که ادعا می کنند بهشت و جهنم وجود ندارد باید برهان و دلیل خردمندانه و عقل پسند داشته باشند و هم کسانی که ادعا می کنند وجود دارد.

2- پاسخگویی باید متناسب با سطح علمی و فکری و روحیات مخاطب باشد. برخی¬ها عقلانیت و خرد گرایی در آنان قوی است، بعضی ها به مسایل عاطفی و احساسی بیشتر تمایل دارند، بعضی ها مجذوب یافته های دانش و گفته های دانشمندانند و.. . عده ای تحصیلات عالی و برخی پایین دارند. باید برای هر گروه متناسب با روحیات و معلومات شان دلیل آورد. البته عده ای هم اهل هوی و هوس و دنبال خوشگذرانی و شهوت رانی هستند. از این رو هر عقیده و فکری که مانع هوسرانی آنان شود یا آن را محدود کند، با آن مخالفت می کنند و منکر آن می شوند. قرآن کریم در این مورد می فرماید: «بل يُرِيدُ الْإِنْسانُ لِيَفْجُرَ أَمامَهُ يَسْئَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيامَةِ؛(1) آری انسان ( وقتی ) می خواهد همه کارهای خود را از روی هوی و هوس و فسق و فجور انجام دهد، می پرسد، قیامت کی خواهد آمد؟».

یا قیامت و بهشت و جهنمی وجود ندارد. این ها الکی و.. . است. وقت گذاشتن، هدر دادن عمر شریف است. قرآن کریم می فرماید: «فَذَرْهُمْ يَخُوضُوا وَ يَلْعَبُوا حَتَّى يُلاقُوا يَوْمَهُمُ الَّذِي يُوعَدُون؛ (2) پس بگذار آن ها در ضلالت و گمراهی شان بغلطتند و یاوه گویی های خود را بکنند ( چون نصیحت و استدلال برای آن ها بی فایده است ) تا آن که با روزی که وعده داده شده ( قیامت ) روبرو شوند».

3- افرادی که شما را مسخره می کنند، اگر اهل هوس و خوشگذرانی هستند، تکلیف شما این است هیچ ارزش و اعتباری برای حرف های آنان قائل نشوید و همان گونه که قرآن می فرماید: با آن ها رفت و آمد و نشست و برخاست و رابطه نداشته باشید. (3)

و بدان که انسان¬های پاک و پاکدامن، خردمندان پرهیزگار، پیامبران و امامان و پیروان راستین آن ها همیشه مورد تمسخر هوسگرایان و دنیا گرایان دور از عقل و دین قرار داشتند. آیا حضرت مریم و زهرا و خدیجه کبری و زینب کبری (س) مورد ملامت و سرزنش قرار نگرفتند؟ آیا پیامبر اسلام و سایر انبیا را دیوانه، عقب مانده، افسانه سرا و دروغگو و مانند آن نسبت ندادند؟ در حالی کسی جز همان گوینده ها شایسته این القاب نبودند.

ولی اگر مسخره کردن شان به خاطر بی اطلاعی و نا آگاهی آن ها است، باید به تناسب روحیات و سطح فکر و معلومات شان و با ادبیات احترام آمیز و دلسوزانه با آن ها گفتگو کرد، کتاب به آنان معرفی کرد، تا مطالعه کنند و حقیقت را بفهمند.

برای تقویت ایمان عوامل بسیاری مؤثر است. مهم ترین آن عبارتند از:
1- بالا بردن سطح آگاهی و شناخت نسبت به خدا و معاد و بهشت و جهنم
2- ترک گناه و عمل به واجبات
3- پایبندی به نماز اول وقت.

1. قیامت ( 75)، آیه 5.
2. معارج ( 70)، آیه 42.
3. نساء، ( 4 )، آیه 140.