علت عدم اقبال جوانان به مسائل مذهبی؟

پرسش:

چرا جوانان امروزي اكثراَ به ائمه و سفارشات آنها توجهي نمي كنند ؟

پاسخ:

با سلام و ادب

البته اين طور نيست كه اكثر جوانان توجهي به ائمه نداشته باشند.شركت گسترده جوانان در هيئت هاي مذهبي در ماه محرم و عزاداري پر شور آنان گوياي عشق و علاقه شان به ائمه است.اما بعضي از افراد به دليل عدم شناخت ائمه ارتباط زيادي با امامان ندارند.

هرگونه ارتباط قلبي بر معرفت و شناخت استوار است. اگر عشقي با يك آشنايي و ديدار زودگذر حاصل شود احتمال فروپاشي اش زياد است. چنانچه با ملاقات نكردن طرف مقابل يا ديدن يك حالت و يا يك حركت ناپسند از وي، علاقه بر مي گردد و احيانا به تنفر تبديل مي شود. ولي محبتي كه بين دو دوست قديمي يا دو همسر پس از مدت زماني ايجاد مي شود، چون براساس معرفت و شناخت روحيات اخلاقي و ويژگي هاي شخصي دو طرف است به راحتي گسسته نمي گردد.

علاقه و محبت قلبي به امامان(ع) اگر پس از معرفت مقام و جايگاه والاي آنها حاصل گردد، هرگز زايل نمي گردد و هر لحظه فزوني مي يابد و انسان را به رستگاري و همنشيني با ائمه اطهار(ع) در دنيا و آخرت مي رساند.

نخستين گام در راه پيوند و ارتباط با اين بزرگان، شناخت جايگاه آنان در نظام هستي است. زيارت جامعه كبيره كه از امام هادي(ع) روايت شده از بهترين منابع و متون امام شناسي است.

در فرازهايي از اين زيارت آمده است: « پس هر كس از شما روي بگرداند از دين خارج شد و هر كسي با شما همراه باشد به مقصد رسيد و حق همراه شما و در شما و از شما و به سوي شما است. بازگشت خلق به سوي شما و حساب آن بر عهده شماست. هر كس شما را دوست بدارد، خدا را دوست داشته و دشمن شما دشمن خدا است. هر كس به سوي شما آمد نجات يافت و هر كس روي گردانيد هلاك گرديد. خوشبخت كسي كه با شما دوستي و نگون بخت كسي كه با شما دشمني ورزيد. هر كس پيرو شما شد بهشت جايگاه او و هر كس با شما مخالفت كرد دوزخ منزلگاه او است. هر كس شما را انكار كردكافر و هر كس با شما جنگيد مشرك است. سخن شما نور و امرتان رشد و موجب تعالي و سفارش شما تقوا و كارتان خير و عادت شما احسان و روش شما كرم است. هر كس آهنگ خدا كند از شما شروع مي كند و هر كس متوجه او باشد شما را قصد مي كند. آقايان و سادات من! ثنا و وصف و مدح شما از عهده من بر نمي آيد. به بركت شما است كه قطرات باران فرو مي ريزد و به جهت شما غصه ها برطرف مي گردد و مشكلات و خطرات زايل مي شود».

براي ايجاد رابطه با اولياي الهي و امامان معصوم(ع) توصيه هاي زير مفيد است:

1- ايجاد معرفت و شناخت از طريق مطالعه تاريخ زندگي معصومان(ع) و سخنان حكمت آميز، ادعيه و زيارات و روايات مرتبط با فضايل و مناقب آنان.

2- توسل و توجه به بارگاه قدس امامان(ع) در زمان ها و مكان هاي خاص و شادماني در ايام ولادت آنان و غمناك شدن در ايام شهادتشان.

3- ايجاد سنخيت با آنها از طريق تهذيب نفس، ترك گناهان، انجام واجبات و نزديكي هر چه بيشتر به خداوند متعال.

4- انجام كارهايي كه خوش آيند آنها است و دوري از كارهايي كه مورد علاقه و سليقه آنان نيست.

5- هديه و سوغات دادن به آنها به وسيله صلوات فرستادن و هديه ثواب برخي اعمال مستحبي مثل قرآن خواندن و نماز مستحبي به روح پاك آنها.

6- رفتن به زيارت آنها و زيارت فرزندان آنها (امامزادگان پاك و مطهر).

7- دوست داشتن دوستان آنان و دشمني با دشمنان آنان.

8- رفع موانع موجود بين خود و معرفت و محبت آنها؛ يعني رفع و يا كم كردن علايق و وابستگي هاي مادي و دنيوي.

اما احساس دوري از آنها در واقع به خاطر سنخيت نداشتن با آنها و ارتباط كم با آنان و انجام اعمالي است كه مورد خشنودي آنها نمي باشد وگرنه آنها در همه جا حاضرند و از ما فاصله اي ندارند و اين ما هستيم كه با اعمال ناشايست و دوري از سيره و روش و اخلاق آنان، احساس دوري و فاصله مي كنيم.

كتاب هاي زير در اين زمينه سودمند  مي باشند:

1- منتهي الامال، شيخ عباس قمي

2- امام شناسي، علامه طهراني

3- سيره پيشوايان، علي اكبر بابايي

4- فرازهاي برجسته از سيره امامان، محمد محمدي اشتهاردي