چرا باید ما هم «زینب» باشیم؟

دو نکته درباره‎ی نام و لقب حضرت زینب سلام الله علیها:

1 -  عبارت (زینب) از دو واژه‎ی (زین) به معنای زینت و (اَب) به معنای پدر تشکیل شده است. در حدیث شریفی می‎خوانیم که پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمود : (من و علی (علیه‎السلام) پدر این امت هستیم)

حالا به نظر شما هر یک از مسلمانان و بخصوص شیعیان نباید زینت پدر معنوی خود باشند؟ ما هم می‎توانیم و باید زینب باشیم. زینبی برای پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علی علیه‎السلام و خود فرموده‎اند که اطاعت از آنان و عمل به دستورات و احکام اسلامی تکلیفی به گردن ما است و اگر حق پدران معنوی خود را به جای آوریم سعادتمند خواهیم شد.
 
این بیان در حدیث شریفی از امام صادق علیه السلام هم به ما رسیده است که فرمود : (مایه‎ی افتخار و زینت ما باشید نه مایه‎ی زشتی (بدنامی) ما.) (میزان الحکمه، ج6، ص123)

(توضیح اینکه حدیث شریفی که اول ذکر شد و در بحار الانوار، ج 108، ص 320 آمده تعارضی با آیه 40 سوره مبارکه احزاب ندارد و اصولاً مقصود از پدر در روایت فوق، پدر نسبی و جسمانی نیست بلکه روایت ناظر به نقش تربیتی بوده است)

2 -  لقب (عقیله‎ بنی هاشم) حکایت از عقلانیت والا و تمام حضرت زینب سلام الله علیها  دارد. او در خاندانی تولد یافته که عقل را به تمام آن دریافته است. یک نمونه آنکه به فرموده پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله، اگر قرار بود عقل در قامت شخصی مجسم گردد آن فرد حسن بن علی علیهما السلام بود. (فرائد السمطین، ج 2، ص 68)
 
مشخص است که در چنین خاندانی عقل موج می‏ زند و زنان هم در این خاندان مظهر عقلانیت هستند و البته باید توجه داشت که انسان می‎کوشد تا عاقل شود و سپس عقیل باشد (یعنی به ثبات در عقل برسد) و این در حالی است که زینب کبری سلام الله علیها عقیلة بود و به بیان آیت الله جوادی آملی حفظه الله تعالی، مسلط بر عقل بود و مظهر تام و تمام عقلانیت که کمالات از او نشأت می‎گیرند. (توضیح آنکه تاء در عقیلة، تاء تأنیث نیست و نشانه‏ی مبالغه است)

حال چه کسی می‏تواند به گواه تاریخ حفظ حیاء و عفت را در وجود زینب کبری سلام الله علیها انکار کند؟ حضور شجاعانه او در مجلس ابن زیاد معلون و نوع مواجهه با نامحرمان آمیخته با حیاء و عفت بود و در این باره روایات تاریخی کم نیست و این حیاء و عفت از عقلانیت سرچشمه گرفته است.

قدری تأمل در این سیره و رفتار نشان می‎دهد که پرستاران و عموم بانوان باید با الگو قرار دادن این بانوی بزرگوار حضور اجتماعی خود را با حیاء و عفت و لاجرم اولین سطح حیاء یعنی حفظ حجاب آمیخته نمایند.
 
اهتمام به حیاء و عفاف از الگویی که مظهر تام و کامل عقلانیت است به طور جدی قابل تأمل و مایه‏ی پند و تفکر است.
 
امید که همه‏ی ما زینت اسلام باشیم و بانوان و جامعه‎ی ما در پرتو عقلانیت، حفظ حیاء و عفاف را از دریچه حفظ حجاب اسلامی و رعایت حدود شرعی روابط زن و مرد نهادینه سازند.
 
اما چون میلاد مبارک این بانوی بزرگوار به عنوان روز پرستار هم نامگذاری شده یادآوری یک نکته شرعی هم ضروری است و آن اینکه باور اشتباهی میان برخی مردم وجود دارد و آن اینکه (پزشک و پرستار محرم هستند). حال آنکه چنین مجوزی از نظر شرعی وجود ندارد و پزشک و پرستار محرم نیستند و باید در پرستاری و درمان بیمار حدود شرعی و اسلامی رعایت شود. ان شاء الله که به این مهم نیز توجه گردد.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین