چرا زمان دقيق ظهور امام زمان(ع) مشخص نيست

پرسش:

چرا زمان دقيق ظهور امام زمان(ع) مشخص نيست و فقط نشانه ‏هاى آن آشكار است؟
پاسخ :

با سلام و عرض ادب و احترام 

زمان دقيق ظهور حضرت مهدى(ع) بر كسى معلوم نيست و از طرف پيامبر و امامان نيز تعيين نشده، بلكه هر كس وقت آن را تعيين كند، بايد مورد تكذيب قرار گيرد. فضيل مى‏ گويد: از حضرت باقر(ع) پرسيدم: آيا مهدى(ع) در وقت معلومى ظهور خواهد كرد؟ حضرت سه مرتبه فرمود: «كذب الوقاتون؛ افرادى كه وقت ظهور را معين كنند دروغ مى‏ گويند».(1)
حضرت على بن موسى الرضا(ع) فرمود: پدرم از پدران خود از حضرت رسول اكرم (ص) روايت كرده كه حضرت فرمود: «مثل مهدى موعود نظير قيامت است كه قيام نمى‏كند مگر به طور ناگهانى و دفعةً».(2) از آن جا كه وقت وقوع قيامت را كسى نمى‏ داند، مى‏ توان از روايات مذكور فهميد كه وقت ظهور حضرت را كسى نمى ‏داند. در عين حال روايات نشانه‏ ها و يا شرايطى براى ظهور بيان كرده است. وجود اين شرايط و علائم براى آن است كه در ظهور حضرت مهدى(عج) فلسفه خاصى وجود دارد و بزرگ‏ترين فلسفه آن، تحقق عدالت در تمام گيتى بوده و حكومت جهان به دست مؤمنان و مستضعفان اداره مى‏ شود، و آن زمانى است كه جهان پر از ظلم و ستم شده و مردم از ستم و ظلم به ستوه آمده و منتظر قيام قائم آل محمد(ص) باشند و از هر جهت آمادگى كسب كرده باشند.
هم چنين نشانه‏ هاى ديگرى ذكر شده كه با قيام جهانى حضرت مهدى ارتباط دارند.
اما اينكه چه وقت انسان‏ها آماده مى ‏شوند؟ چه قدر از ظلم و ستم به ستوه مى ‏آيند و از همه حكومت‏هاى ستمگر و فريبكار دست مى‏ كشند؟ بستگى به انسان‏ها و نيز تاريخ انسانى و... دارد. هم چنين جو حاكم بر جوامع و تحولات و عوامل سقوط و پيشرفت، ذلت و عزت، مجد و عظمت هر جامعه به دست انسان‏ها است. اين كه افراد و جوامع چه راهى را پيش مى‏ گيرند، به طور دقيق مشخص نيست، از اين رو قيام حضرت مهدى(ع) كه بايد در شرايط خاصى بروز كند، نامشخص است.
پى‏ نوشت‏ها:
1 - محمد جواد نجفى، ستارگان درخشان، ج 14، ص 43، به نقل از غيبت شيخ طوسى.