پرسش و پاسخ مهدویت

 

پرسش و پاسخ مهدویت

1-س : آيا امام زمان(عج) زن و فرزند دارند يا خير. اگر دارند، آيا آن‏ها هم در حكم انسان غايب هستند يا خير؟ كيفيت خانواده حضرت را توضيح دهيد؟
رواياتى داريم كه حضرت(عج) ازدواج كرده و احتمالاتش متعدد است. احتمال است كه فقط در عمر طبيعى غيبت :ج صغرا اين بوده و احتمالاً زن و فرزند دارد و بعضى از علما به روايات آن تصريح مى‏كنند؛ و اگر حضرت زن و بچه داشته باشند، حكم حضرت بر آن‏ها[خانواده حضرت‏] جارى نيست و شايد قانون زندگى طبيعى و مرگ طبيعى بر اين‏ها جارى شود.

2 -س : در چه شهرهايى احتمال دارد آن‏ها [ خانواده حضرت ]باشند؟
ج -مسأله جزيره خضرا و غير آن سندش به آن صورت است كه نمى‏تواند انسان به آن اعتماد كند و همچنين نمى‏تواند آن را رد كند؛ ولى اثبات اين‏كه در يك جاى مخصوص باشد ما چيزهاى قطعى از ائمه‏عليهم السلام داريم كه اصل و مركزش مدينه است. البته احتمال دارد كه حضرت خانواده را به جاهاى ديگر منتقل كند؛ ولى اصل مركز و پايگاه حضرت مهدى(عج)، مدينه منوره است.

 3-س : چه مانعى دارد خداوند متعال به جاى زنده و غايب نگه داشتن امام زمان(عج) در لحظه مقرر ايشان را خلق كند؟
ج : اين مربوط به سيستم هدايت الاهى است. اگر اين‏طور بخواهيم بگوييم، سؤال خيلى مطرح است؛ مثلاً مسأله آخرت، چرا روشن نيست، «ان الساعة آتية أكاد اخفيها...(105)» اين سيستم الاهى است كه براى وجود آدم و فرزندان آدم روى زمين، امتحان غيب و شهادت است، روشنايى و عدم روشنايى، وجود خود تبارك و تعالى مى‏تواند به‏گونه‏اى روشن باشد كه كسى نتواند نفس بكشد و هيچ شكى باقى نماند: «إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيهِمْ مِنَ السَّماءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْنَقُهُمْ لَها خاضِعينَ.»(106) اين روش امتحان است، اخراج ما بالقوه الى ما بالفعل از ايمان بشر و امتحان است.

 4-س : آيا علت غيبت - چنان كه در بعضى از روايات آمده - خوف از اعداء دين است يا نه؟ اگر جواب مثبت است، چرا نسبت به اوليا و مؤمنين به نحو عموم ظاهر نمى‏شوند و افاضه فيوضات ظاهرى نمى‏فرمايند؟
ج : من اعتقاد دارم كه تمام رواياتى كه در تحليل سرّ غيبت آمده حكمت‏هاى مختلف دارد، خوف از كشته شدن و ... من اعتقاد دارم به مضمون اين حديث «إِنَّ وَجْهَ الحِكْمَة فى‏ ذلكَ لاُيَنْكَشِفُ إِلاَّ بَعْدَ ظُهُورهِ»(107) وقتى كه ظاهر مى‏شود، سرّ و حكمت غيبت را مى‏فهميم و متوجه مى‏شويم چه كارهايى كرده و جريان غيبت چه بوده است. آنچه الان مى‏توانيم بگوييم حكمت اللَّه و علم خدا دليل آن است. خدا اين كار را كرده به جهت حكمتى بوده. فهم آن بعد از ظهور حضرت منكشف مى‏شود.

5-س : يقولون بأن الامام‏عليه السلام بعد ان خرج بأذن ربه، يقاتل بالسيف يعنى القائلون يعتقدون بأن المقصود من السيف هنا، هو نفس سيف بما هو هو، هذا صحيح ام لا؟ (108)
ج : از مجموع رواياتى كه درباره حركت ظهور حضرت(عج) آمده است، متوجه مى‏شويم كه از همان وسايلى كه در زمان حضرت هست استفاده مى‏كند و نص روايات مختلف است مثلاً «...أما انه سيركب السَّحابَ و يرقى فى الاسباب...»(109) و يا «ينزل فى سبع قبابٍ مِنْ نور لايعلم فى أيهّا، هو حينَ ينزل فى ظهر الكوفة»؛(110) وقتى از مدينه وارد عراق مى‏شود با هفت گنبد از نور وارد مى‏شود كه معلوم نيست در كدام يك است. يا مثلاً «فاذا هزَّ رايته أَضاءَ لَها بين المشرق و المغرب.»(111) يا مثلاً اين 313 نفر از يارانش حكام العالم با ايشان مستقيماً صحبت مى‏كنند و غيره. من اعتقاد دارم از همان وسايل عصرش استفاده مى‏كند و هر پيامبرى و امامى از همان وسايل عصرشان استفاده مى‏كردند. صاحب الزمان(عج) هم همينطور. به علاوه معجزاتى كه دارد، عصاى موسى و غيره، خاتم سليمان، و معجزاتى كه از خودش نشان مى‏دهد و شايد وسايلى كه حضرت استفاده مى‏كند پيشرفته‏تر از وسايل عصرش باشد؛ عن ابى‏عبداللَّه‏عليه السلام: «العلم سبعة و عشرون حرفاً فجميع ما جاءت به الرسل حرفان ... فاذا قام قائمنا اخرج الخمسة و العشرين حرفاً...»( 112)

6-س : زمان‏هاى پيش‏بينى شده براى ظهور حضرت بقية اللَّه الاعظم (عج) را چگونه ارزيابى مى‏كنيد؟ با توجه به اين‏كه ظاهراً خيلى از علائم ظهور به ادعاى عده‏اى از بزرگان محقق شده است.

ج : توقيت كار درست و صحيحى نيست. ائمه‏عليهم السلام فرموده‏اند: «اِنّا اهل بيتٍ لا نوقَّتْ و قد قالَ محمدصلى الله عليه وآله: كذِب الوقَّاتون»(113)؛ و بر حسب روايات، من اعتقادم اين است كه تمام علامات بعيده متحقق شده است، فقط علامات سال ظهور مانده است.

7-س : چگونه مى ‏شود عمر طولانى حضرت صاحب الامرعليه السلام را قبول كرد با اين‏كه ظهورشان در سن چهل سالگى خواهد بود؟
ج :الان مسأله عمر و ژن حل شده است. عمر طولانى حضرت(عج) نه استحاله عقلى دارد و نه استحاله عادى. امروزه به وسيله ژن راه‏هاى طولانى شدن عمر وسايل و شيوه‏هايى كه مى‏تواند ژن‏ها و وضع انسان‏ها و جوانى انسان‏ها را حفظ كند، بررسى مى‏كنند. از نظر علمى اين ممكن و قابل تحقق است. خداوند تبارك و تعالى اين معجزه را در حق حضرت خضرعليه السلام انجام داد و همه در اين باره متفق القول هستند. اهل تسنن هم در صحاح به اين اشاره دارند. دجال مخلوق است و عمرش طولانى است. دجال، از زمان پيامبر (ص) بوده و در مدينه متولد شده است و عمرش طولانى است، حتى طولانى‏تر از عمر حضرت(عج)؛ يعنى دجال كه خودش دشمن خدا است، دشمن خدا متولد به عمر طولانى است؛ يعنى چگونه مى‏شود طول عمر براى دشمن خدا ممكن باشد، ولى براى ولى اللَّه ممكن نباشد. لذا ما مى‏گوييم نه استحاله عرفى و نه استحاله عقلى دارد.
به اين مسأله تمام مسلمين بلكه تمام اديان اعتقاد دارند؛ مثلاً مسيحيان اعتقاد دارند به زنده بودن حضرت الياس و حضرت مسيح عليهما السلام كه هنوز زنده و در آسمان است.

8-س : شغل امام زمان(عج) در دوران غيبت چيست؟ اصولاً حضرت شبانه روز را به چه كارى مشغول است؟
ج -كارهاى حضرت(عج) از نظر تكوينى كارهاى بزرگى است. جنود اللَّه فى الارض برنامه دارند. مشغولند و فعال هستند؛ مثلاً حضرت موسى - على نبينا و آله و عليه السلام - چند روز با حضرت خضرعليه السلام بود با هم كارهايى را انجام دادند. اين كارهايى كه حضرت خضر(ع) كرد نمونه كار حضرت است؛ ولى اين‏ها كارهاى كوچك هستند. كارهاى حضرت خيلى بزرگ و مربوط به دولت‏ها است و تمام دستورهاى خدا را اجرا مى‏كنند. برنامه دارند و هدفشان براى حفظ وضع ايمانى جهان و رساندن جهان به نقطه ظهور است.

10-س : ويژگى ‏هاى ممتاز ياران امام زمان(عج) را بيان كنيد؟
 ج -ياران حضرت(عج) ياران خاص هستند كه وزراى ايشان هستند؛ يعنى حكام دنيا كه 313 نفر هستند، اين‏ها از كبار اولياء اللَّه هستند. روايات مختلف درباره صفاتشان داريم از منابع سنّى‏ها و رواياتى از منابع خودمان كه آن افراد خير اهل الارض هستند. روايت داريم كه افضل از اصحاب ابى‏عبداللَّه الحسين‏عليه السلام هستند؛ ولى معلوم نيست كه اين سندش صحيح باشد. به هر حال ياران حضرت درجه‏شان بالا است.
روايتى داريم كه بعضى كارها را حضرت انجام مى‏دهد و بعضى از ياران به حضرت اعتراض مى‏كنند و شك مى‏كنند و حضرت برايشان دليل مى‏آورند؛ مثلاً در بعضى اوقات يكى از بزرگان يارانش مى‏لرزد و مى‏گويد: خيلى خون ريختى، خيلى آدم كشتى![ فضل ابن شاذان، عن عبداللَّه بن سنان عن ابى‏عبداللَّه الصادق‏عليه السلام قال: يقتل القائم‏عليه السلام حتى يبلغ السوق قال: فيقول له رجل من ولد ابيه: انك لَتُجْفِلُ الناس‏اِجفالَ‏النَعَم فبعهدٍ من رسول اللَّه‏صلى الله عليه وآله او بماذا؟ «...يخرج القائم‏عليه السلام عهداً من رسول‏صلى الله عليه وآله». (114)] درجه آن‏ها بدون شك خيلى بالا است. من احتمال مى‏دهم كه درجه اين ياران بعد از كارشان با حضرت رشد مى‏كند و بعداً حكّام جهان مى‏شوند و حضرت يك پيمان و «عقد اتفاق» با اصحابش انجام مى‏دهد و آن مشورت درامور كلى است و بعداً خودش از قدرتى كه خدا به او داده به اين ياران مى‏دهد؛ مثلاً مى‏گويد به يارانش، «اذا قام القائم ابعث فى اقاليم الارض فى كل اقليم رجلاً يقول عهدك (فى) كفك فإذا وَرَدَ عليك ما لا تفهمه و لا تعرف القضاء فيه فانظر إلى كفك و اعمل بما فيها...»(115) اگر خواستيد يك نظر بدهيد و قضاوتى بكنيد و شك كرديد، نگاه كن به كف دستت مى‏بينى حكمش را. اين اعمال ولايت تكوينى حضرت(عج) است. يا مى‏توانند با حضرت تماس بگيرند و صحبت بكنند و همديگر رامى‏بينند و جواب مسأله را از ايشان مى‏پرسند. به هرحال مقام آن‏هاخيلى بالا است؛ ولى من نمى‏دانم كه بالاتر از اصحاب امام حسين‏عليه السلام باشند.


 11-س : آيا امكان دارد براى امام زمان(عج) درحال حاضر حوادث طبيعى اتفاق بيفتد؛ مثلاً سرماخوردگى، مريضى، تصادف، سيل و زلزله و چنين خطراتى هست يا نيست. اگر بفرماييد نيست، پس دعاهايى كه توصيه شده براى سلامتى و دستور صدقه براى سلامتى آن حضرت، چگونه قابل توجيه است؟
ج : از يك جهت ما مى‏دانيم كه قطعاً خداوند تبارك و تعالى آقا را حفظ مى ‏كند تا به هدفش برسد. حتى اگر ما دعا نكنيم، «وعداللَّه» است «ان هذا شى‏ء وعداللَّه و رسوله و اهل بيته.»(116) اين را مى‏دانيم حتى اگر تمام اهل زمين عليه حضرت دعا كردند و يا اگر ما دعا نكرديم باز هم محفوظ است. دعا براى حضرت(عج) فايده ندارد و بيش‏تر براى خودمان است كه مرتبط به حضرت باشيم. دعا مى‏كنيم براى حفظ حضرت كه ما محفوظ باشيم. مثلاً يك كارى داريم حل نشده است دعا براى تعجيل حضرت براى حل مشكل خودمان است و نفع اين دعاها براى خودمان است و الا خداوند تبارك و تعالى نقشه و هدفش اين است كه حضرت را به نتيجه و هدف برساند.
12-س : اين نكته كه امام زمان(عج) را خانمى در ايران به شهادت خواهد رساند، چقدر درست است؟

ج-من در لبنان شنيدم خانمى از اهل كوفه، در نجف شنيدم خانمى از اهل كوفه در مسجد كوفه و اين‏جا آمدم شنيدم خانمى از ايران آقا را به شهادت مى‏رساند. تتبع كردم هيچ روايتى را نديدم و اصلاً اين روايت هيچ منبعى ندارد. مطلب ديگر اين‏كه روايتى كه مى‏گويد بعد از 7 سال يا 9 سال حضرت به شهادت مى‏رسد، ديدم اصل اين روايت كه حكومت حضرت 7 سال يا 9 سال است، اصلش سنى است. ما روايتى از ائمه‏عليهم السلام نداريم. همين راوى سنى مى‏گويد از پيامبرصلى الله عليه وآله پرسيدم «كم يملك المهدى(عج)»، قال‏صلى الله عليه وآله: «يخرج من عترتى يملك سبعاً او تسعاً فيملاء الارض قسطاً و عدلاً.(117)» حالا چرا نمى‏گويد هفت، گفت: تا پرسيديم از پيامبرصلى الله عليه وآله كه مهدى موعود(عج) چقدر حكومت مى‏كند، «اشار بيده خمساً واثنين(118)». شايد اين اشاره به 5 مرحله و شايد 5 قرن باشد. روايتى نداريم كه حكومت حضرت مهدى(عج) كوتاه باشد و بعد به شهادت مى‏رسد. من روايتى را ترجيح مى‏دهم كه مى‏گويد: حضرت(عج) قيام مى‏كند تا اين‏كه جهان را پر از عدل و نور خدا كند و زحمات انبيا را به ثمر برساند. پس معقول نيست كه مدتى كوتاه حكومت بكند. معقول اين است كه 12 نفر بعد از حضرت از اولاد حضرت حكومت بكنند. بعداً رفت و آمد به زمين و آخرت طبيعى مى‏شود. اين‏قدر پيشرفت مى‏شود كه برگشتن كسى از بهشت مثل امام حسين‏عليه السلام از عالم آخرت و اين‏كه بيايد و حكومت كند، چيزى معقول مى‏شود و رجعت شروع مى‏شود و روايت صحيح داريم، «أوَّلُ مَنْ يَرْجِعُ إلَى الدُّنيا الْحُسَيْنِ بنِ عَلِى عليهما السلام»(119) بعد از امام حسين‏ عليه السلام و حكومتش پيغمبر و اميرالمؤمنين صلوات اللَّه عليهم بر مى ‏گردند.