عریضه نویسی برای امام زمان (عج)، واقعیت یا خرافه؟

پرسش: 

آیا عریضه‌هایی را که در چاه مسجد جمکران می‌اندازند، فقط جنبه آیینی دارد یا در احادیث و روایات راجع به آن چیزی گفته شده است؟

پاسخ:

با سلام و تشکر از مکاتبه جنابعالی

در بعضی از کتب دعا نقل شده است که برای برآورده شدن پاره‌‌ای حوائج و رفع مشکلات عریضه‌ای نوشته و در آب بیندازند، البته چاه خاصی مثل جمکران موضوعیت ندارد، بلکه در هر چاهی یا اگر در آب بیندازند، ممکن است با داشتن شرایط مؤثر واقع شود

آنچه كه اهميت دارد و اكنون مكان مقدس به حساب مى آيد مسجد جمكران است و چاه آبى كه در آن قرار دارد اهميت ندارد، زيرا آنچه در برخى متون دينى بدان سفارش شده، آن است كه انسان نيازها و خواسته هاى خويش را در نامه اى نوشته و آن را در يكى از قبور ائمه(ع) و يا در نهر و يا چاهى عميق بياندازد كه حضرت امام زمان(ع) متصدى پاسخ گويى خواسته و نياز ها خواهد بود.
در خصوص چگونه رسيدن نامه به امام زمان(ع) و نحوة پاسخگويى حضرت،‌ اطلاعات دقيقى وجود ندارد، از اين رو نمى توان راهكارهاى معيّنى را در اين خصوص بيان نمود. البته چگونه رسيدن نامه به امام زمان(ع) و نحوة ‌رسيدگى حضرت به نامه ها چندان اهميت ندارد، آنچه اهميت دارد و بايد دانست آن است كه حضرت به مشكلات مردم رسيدگى نموده و ناظر بر اعمال انسان ها است. از برخى روايات استفاده مى شود كه امام زمان(ع) به مشكلات مردم رسيدگى نموده و او حجت خدا بر زمين است و به شكل هاى مختلف پاسخگويِ خواسته هاى مشروع مردم است.