چرا با این همه ظلم و ستم در جهان امام زمان (عج) ظهور نمی کند ؟

پرسش:

چرا با این همه ظلم و ستم در جهان امام زمان (عج) ظهور نمی‌کند؟
پاسخ:

با سلام و عرض ادب و احترام 

ظهور حضرت مهدي (عج) به مشيت و حكمت خداوند بستگي دارد كه علم كامل آن بر ما پوشيده است . در عين حال در روايات آمده كه خداوند حضرت را در سخت ترين اوضاع ؛ يعني در حالي كه جهان پر از ظلم و جور شده باشد، براي نجات مردم ستمديده و نابودي ستمگران اذن ظهور مي دهد.
از طرف ديگر هر نهضت و انقلابى كه براى هدف معينى بر پا شود، در صورتى امكان پيروزى دارد كه زمينه آن از هر جهت فراهم باشد و اوضاع و شرايط كاملا آماده باشد. يكى از شرايط مهم موفقيت اين است كه عموم انسان ها خواستار آن انقلاب باشند و افكار عمومى براى تأكيد و پشتيبانى آن مهيا باشد. در غير اين صورت انقلاب با شكست مواجه خواهد شد. نهضت و قيام مهدى موعود نيز از اين قاعده كلى مستثنى نبوده، در صورتى مى‏ تواند پيروز گردد كه اوضاع و شرايط مساعد و زمينه فراهم باشد.
نهضت آن حضرت يك نهضت سطحى و كوچك نيست، بلكه يك انقلاب همه جانبه و جهانى است و برنامه بسيار عميق و دشوارى دارد، مى‏خواهد تمام اختلافات نژادى و كشورى و زبانى و مرامى و دينى را بر طرف سازد و سر تا سر گيتى را با يك حكومت نيرومند اداره كند تا همه بشر با صلح و صفا كنار هم زندگى كنند. او مى‏داند كه آب را بايد از سر چشمه اصلاح كرد و عوامل اختلاف‏انگيز را از ريشه قطع مى‏ كند تا گرگ صفتان، خوى درندگى را از دست بدهند. می خواهد كفر و مادى گرى را ريشه كن سازد و عموم جهانيان را به سوى قوانين و برنامه‏ هاى الهى متوجه كند و دين اسلام را آيين همگانى گرداند. مى‏ خواهد افكار پريشانى بشر را به سوى يك هدف متمركز كند و معبودهاى دروغين و فتنه‏ انگيز را مانند: مرزها، نژادها، كشورها، مرام‏ها، حزب‏ها، قاره‏ ها و شخصيت‏هاى كاذب را از مغز بشر ريشه كن كند.
به طور خلاصه مى‏ خواهد نوع بشر و جوامع انسانى را به سعادت و كمال واقعى برساند و اجتماع صالحى به وجود آورد كه بر پايه فضايل و صفات انسانى و اخلاق نيك استوار باشد. چنين انقلابى بدون شايستگى ملت‏ها امكان وقوع ندارد. قرآن كريم مى‏ فرمايد: "ما در زبور نوشتيم كه بندگان شايسته و صلاحيت دار ما قدرت زمين را به دست مى‏ گيرند".(1)
بنابر اين تا نوع بشر به حد كمال و رشد نرسد و عموم مردم در سراسر جهان براى پذيرفتن حكومت حق آماده نگردد، مهدى موعود ظهور نخواهد كرد.(2)
بنابراين از يك طرف ظلم حاكمان ستمگر به نهايت درجه خود مي رسد و از طرف ديگر عموم مردم و توده انسان ها در سراسر گيتي خواهان بر پائي عدالت گشته و از حكومت هاي ديگر دل زده شده باشند.
پى نوشت‏ها:
1- انبياء (21) آيه 105
2- ابراهيم امينى، دادگستر جهان، ص 240 .