آيا گروه رپ با اومانيسم مبارزه مي كند؟

پرسش:

اومانيسم چيست ؟ آيا گروه رپ با اومانيسم مبارزه مي كند؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم

از ارتباط شما با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

"اومانيسم " به معناي اصالت انتخاب يا اصالت انسان , خود گرايي يا انسان گرايي. واژه هاي نويني هستند كه در فرهنگ غربي واروپايي , معنا ومفهوم خاص خودشان را دارند و تنها براي انسان جدا شده از خداو مذهب , كاربرد سياسي و اجتماعي خواهند داشت .

وقتي خدا و باورهاي ديني را انكار كردند, به خود آمدند كه اصالت را به چه چيزي بدهند؟ و انسان لا مذهب , چگونه بايد زندگي كند؟  اصولاًچه باورهايي و كدام تكيه گاه هايي مي توانند اصالت داشته باشند؟ براي جذب افكار عمومي , انسان و انسانيت فرضي خودشان را مطلق كردند. انتخاب انسان را اصالت دادند كه هر چه تو مي خواهي , تو دوست داري و تو انتخاب كرده اي درست , مقدس و ارزشمند است و بايد وجود داشته باشد و تحقق پذيرد. هر چه انسان مي گويد, مي خواهد و دوست دارد, اصل است .

اصالت انسان يا اصالت انتخاب انسان , هر دو گرايش ضد مذهبي و ضدخدايي است. وقتي اصالت را به انسان يا انتخاب او داده ايم , يعني خدا و وحي باورهاي عقيدتي مذهبي اصالت ندارند و بايد كنار زده شوند. اين جا بود كه انواع مكاتب پوچي و ابتذال گرايي پديد آمد و انسان تنها, هر روز با هواپرستي و طغيان غرائز, به سوي گرايش هاي ضد انساني و اخلاقي كشيده شده ,  انواع مفاسد اخلاقي را به عنوان تمدن , تكامل , روشنفكري , و آزادي و تقدس انتخاب کرد و از جان و دل پذيرفت و ارزش هاي انساني رامسخ كرد.

پس "اومانيسم " يا "اصالت انسان ", يعني انكار اصالت وحي و باورهاي ديني .تعجب از بعضي روشنفكران غربزده است كه سعي و تلاش مي كنند كه (اومانيسم اسلامي ) درست كنند. (1)

البته "رپ" به معناي هتك ناموس , تجاوز به زنان به زور, به زور زنا كردن است و همچنين به معناي ضربت زدن و سازنواختن , صدا كردن و تق تق كردن . (2)

همان طور كه در لغت توضيح داده شد گروهي را كه دنبال شهوتراني و تجاوزبه نواميس مردم مي باشند و داراي شكل و شمايل خاصي هستند "رپ" گويند.يك بار موها را بلند مي كنند, بار ديگر بسيار كوتاه , لباس هاي گوناگون با رنگ هاي مختلف مي پوشند كه البته اين ها همه علامت "رپي" بودن است، نه شرط آن . اين گونه افراد با اين شكل و صورت ظاهري مي خواهند به ديگران اعلام كنند كه مااين كاره هستيم .

"رپ " در حقيقت فرهنگ لاابالي گري و هرزگي و آلودگي جنسي است . شايد علت ايجاد اين گونه فرهنگ ها, بيكاري , نبود شغل مناسب و وضعيت اقتصادي نامطلوب و از طرفي طغيان شهوت جنسي در ايام جواني و ناتواني ازازدواج , باشد كه اغلب جوانان از اين طريق خود را ارضا مي كنند. البته در كشور ما(ايران ) بعضي از جوانان فقط تقليد كوركورانه دارند و اين شكل و قيافه را بدون توجه به حقيقت و معنا و مفهوم آن به خود مي گيرند و شايد اهل فساد و گناه نباشند يا به سني نرسيده باشند كه شهوتراني كنند.

بنابراين , اگر اومانيسم به معناي اصالت انسان (انسان گرايي ) به معناي اصالت انتخاب و خودگرايي باشد يكي از خواسته هاي انسان , شهوتراني جنسي است .پس رپي بودن نه تنها با اومانيسم در تضاد نيست , بلكه يكي از مصاديق بارزاومانيسم است .

  1. محمد دشتي، مذهب روشنفکري، ص 112 - 115.
  2. مير علي اصغر منتظم، فرهنگ جديد انگليسي - فارسي، ص 1069.