بهترین راه برای ایمان آوردن به اسلام چیست؟

پرسش:
بهترین راه برای ایمان آوردن به اسلام چیست ؟ چگونه میشود اسلام را باور کرد ؟

پاسخ:
با عرض سلام و تشکر
بهترین راه برای ایمان به اسلام  بالا بردن شناخت از اسلام است.حركت براي سامان دادن بينش و عقايد و استوار ساختن آنها بر پايه‏هاي محکم و استوار، حركتي بسيار ارزشمند و مقدس و توفيقي الهي است. بايد اين توفيق را قدر شمرد و با تلاش پي‏گير در اين راه حركت كرد. ره توشه طي اين مسير دو چيز است:
    1- تفكر و انديشه منظم.
    2- تهذيب نفس و پيرايش درون از آلودگي‏ها
 با اين دو بال مي‏توان تا اوج ملكوت پرواز نمود و راه را از بيراهه بازشناخت. در مقوله اول بايد از نقطه‏اي تفكر را آغاز نمود و پس از حصول نتيجه آن را پايگاهي براي صعود بعدي قرار داد. روشن است كه پله آغازين اين حركت انديشيدن درباره جهان هستي است آيا اين جهان واقعيت دارد اگر واقعيت دارد جايگاه من در اين مجموعه هستي چيست؟ آيا هستي داراي شعور است يا فاقد آن و بالاخره آياجهان صانع و پروردگاری مدبر و حكيم دارد يا ندارد؟ روشن است كه پاسخ مثبت يا منفي به هر كدام از اين سؤال‏ها نقش اساسي در سير بعدي خواهد داشت بنابراين توصيه اول ما آن است كه يك بار براي هميشه مساله خداوند جهان «عز اسمه» را براي خود حل نماييد و سعي كنيد تا آن جا كه ممكن است در اين معرفت پيش برويد و به اوصاف و ديگر خصوصيات خداي جهان پي ببريد. براي سير در اين منزل بيش از هر چيز تفكر و استمداد از انديشه‏هاي ديگران سازنده است. مطالعه كتاب هاي زير در اين زمينه مفيد خواهد بود.
 خدا مترجم: حسن حبيبي - جهان آفرين حسين نوري  - خداشناسي مصباح يزدي -  دوهزار دانشمند در جستجوي خدا مترجم: برزگر-  خدا مترجم محمد خليلي -  خدا را چگونه بشناسيم مكارم شيرازي –اصول فلسفه و روش رئالیسم ، ج5 ( خدای جهان و جهان)-  اثبات وجود خدا گروهي از نويسندگان -اثبات وجود خدا مترجم: احمد آرام - اثبات خدا با روش علمي و فلسفي محمد باقر صدر، پس از گذر از اين مرحله و اين كه روشن گرديد جهان بي آفريدگار حكيم و قادر نيست اين سوال را بايد مطرح ساخت و به دنبال پاسخ آن بود كه آيا خداي جهان راهي را براي كمال بشر معين نموده و يا اينكه او را به حال خود رها ساخته است . از اين ناحيه است كه بحث نبوت و رسالت پیامبران مطرح خواهد شد. در اين زمينه و براي اثبات نبوت پيامبران ، قرآن بزرگ‏ترين راهنما و معجزه است كه مي‏توان با پناه بردن به اين كتاب آسماني و تدبر در معاني و مطالعه پيرامون آن حقانيت آن را لمس نمود و در پي آن جايگاه بسياري از مباحث مربوط به معاد و ديگر معارف الهي روشن خواهد شود.
کتاب های ذیل نیز برای نبوت و پیامبر شناسی مفید است : راهنما شناسی ، مصباح یزدی – وحی و نبوت ، استاد مطهری .
 اميد است شما بتوانيد با همت و تلاش مداوم و در كنار آن تهذيب نفس و دوري از رذايل بتوانيد طعم شيرين حقيقت را چشيده و با آن همراه شويد.
هر چه انسان بيشتر به بررسى ايدئولوژيها و مكتبهاى ديگر بپردازد، نقاط ضعف و اشكال آنها بيشتر براى انسان روشن مى شود و نقاط قوت و متعالى بودن دين بهتر آشكار مى شود.
لازم به يادآورى است كه تحقيق درباره مكتبها بايد از طريق كتابهايى باشد كه افراد متخصص در شناخت مكاتب و اسلام شناسان آگاه نوشته اند. در غير اين صورت ممكن است به حقيقت دست نيابد و دستخوش انحراف گردد. علاوره بر اين امروز يك مسلمان آگاه بايد به بررسى مكتبها و ايدئولوژيهاى مختلف بپردازد، تا بتواند اشكالات و ايراداتى كه از سوى صاحبان مكاتب مختلف مى شود، پاسخ دهد.
الف) فرد تازه مسلمان در ابتدا بايد با اصول پنجگانه اعتقادي اسلام آشنا شود. براي مطالعه اين بخش از اسلام نيز بايد از كتاب‏هاي ساده و روان آغاز كرد. (كتاب‏هاي اعتقادي آيت‏اللّه‏مكارم شيرازي، جعفر سبحاني و محمدي ري‏شهري در اين زمينه مفيد است.)
    ب ) در مرحله دوم آشنايي با احكام اسلامي؛ به ويژه وظايف و دستورات عبادي (فروع دين) لازم است. (كتاب‏هايي كه به طور خلاصه احكام را آموزش مي‏دهند در اين باره سودمند است.)
    ج ) در مرحله سوم آشنايي با اخلاق اسلامي لازم است. (در اين زمينه مطالعه كتاب «نقطه‏هاي آغاز در اخلاق عملي» نوشته آيت‏اللّه‏مهدوي كني مفيد است.)
    د ) در مرحله چهارم آشنايي با تاريخ اسلام مناسب است. (كتاب «فروغ ابديت»، نوشته آيت‏اللّه‏سبحاني منبع خوبي است.)
    ه ) در مرحله پنجم «شيعه‏شناسي» لازم است. (كتاب «شيعه در اسلام» علامه طباطبايي مرجع مناسبي در اين باره است.)
از سوي ديگر بايد با برنامه‏ريزي دقيق به مطالعه و تحقيق منظم و پيوسته در معارف ديني و قرآني بپردازيد. براي اولين گام در مطالعه توصيه مي‏شود در يك برنامه‏ريزي يك‏ساله به دقت كتاب‏هاي استاد شهيد مطهري بويژه: «سري هفت جلدي جهان بيني» «نظام حقوق زن در اسلام» «اسلام و مقتضيات زمان» «علل گرايش به ماديگري» و «امامت و رهبري» را كه پاسخگوي بسياري از نيازهاي فكري عصر ما هستند مطالعه فرماييد.

برای اطلاع بیشتر می توانید به کتاب های ذیل نیز مراجعه کنید:
1) آموزش کلام اسلامی ح1- 2محممد سعیدی مهر
2) آموزش عقاید 1-3 محمد تقی مصباح یزدی
3- مجموعه آثار 1-4 مرتضی مطهری