آيا در زمان انسان‏هاي اوليه، خط و زبان مشخصي وجود داشت؟

پرسش:

آيا در زمان انسان‏هاي اوليه مثلا در زمان حضرت آدم(ع)، خط و زبان مشخصي وجود داشت؟ آيا آن‏ها مانند ما صحبت مي‏كردند؟

پاسخ:

با سلام و ادب و سلامتي، از ارتباط شما با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

دوران زندگي بشر را به دو دوره "ما قبل و ما بعد تاريخ" تقسيم مي‏كنند. مراد از "تاريخ" كه محور تقسيم زندگي انسان به ما قبل و ما بعد گشته، قلم و خط و آن چيزي است كه به وسيله آن نوشته شده است. خط و قدرت نوشتن انسان سرچشمه پيدايش تمدن‏هاي مختلف و پيشرفت و تكامل علوم، بيداري انديشه‏ها و افكار و شكل گرفتن مذهب‏ها گشته، كه از مشخصات دوران ما بعد تاريخ است.

اولين كسي كه با قلم نوشت، حضرت ادريس بود كه به زبان عبري نامش در توران "اخنوخ" است. آن چه كه از تاريخ مدون و روايات اسلامي مي‏توان فهميد، ادريس اولين كسي بود كه با ابتكار و خلاقيت خويش، قلم را براي نوشتن برگزيند. اين مطلب اثبات نمي‏كند كه پيش از او خط و نوشتن با ابزاري غير از قلم وجود نداشته است. بنابر اين زمان پيدايش خط دقيقا مشخص نيست. آن چه را به حضرت ادريس نسبت مي‏دهند، نوشتن با قلم است. چنان كه پيش از ادريس(ع) زبان مفاهمه و گفتگو ميان مردم بوده است. پيامبراني پيش از او آمده بودند. كتب آسماني داشتند و پيام وحي الهي را براي مردم بيان مي‏كردند و به انذارو تبشير مي‏پرداختند. حتي حضرت آدم كتاب آسماني داشت.

ابوذر مي‏گويد: از پيامبر اكرم(ص) سؤال كردم: خداوند چند كتاب آسماني نازل كرد؟ فرمود: يك صد چهار كتاب كه ده كتاب و كتابچه بر حضرت آدم نازل شده بود!

حال اگر سوال شود كه صحيفه‏هاي ده گانه و زبان مفاهمه و گفتگوي آدم و فرزندانش به چه زباني بوده، نمي‏توان به طور قطع به آن پاسخ داد، اگ چه در برخي كتب تاريخي و روايات آمده كه زبان حضرت آدم(ع) و كتاب او "سرياني" بوده است. چون تحقيق بيشتر در اين باره ثمره علمي وعملي در زندگي ندارد، به همين مقدار بسنده مي‏كنيم