1. bahare
  2. اعتقادات و کلام
  3. جمعه, 08 آذر 1392
  4.  مشترک ایمیل شوید
سلام
ببخشید من خیلی مزاحم میشم. دعای ندبه بودیم واقعااااااااااا عالی بود. یه سوالی که داشتم این بود ببخشید ما که بعضا تو دعا یا عزاداری که شرکت میکنیم البته تا حد امکان سعی میکنم بلند گریه نکنم ولی بعضا دست خودم نیست بلند گریه میکنم صدا مون طرف مردا میره گناه داره؟؟
یه سوال دیگه هم داشتم این بود آیا وقتی که ما از دنیا رفتیم در برزخ شفاعت اهل بیت شامل حالمون میشه؟؟؟ من خخخخیلی دست خالی هستم.
حااااااااااااج آقا خوااااااااااهش، برا مادرم دعا کنید مریضه.
نظر
There are no comments made yet.
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
سلام و عرض احترام
قبول باشه ان شالله .حتما ما رو هم دعا کردید دیگه؟ چشم دعاگو هستم ان شالله خدای متعال شفاعی عاجل عنایت کنند.

شنیدن صدای گریه زن توسط مرد نامحرم چون مفسده ای ندارد هیچ اشکالی ندارد.
اما اینکه شفاعت در برزخ یا قیامت است باید عرض کنم از جمله آیاتی که میتوان از آن، زمان وقوع شفاعت را دریافت، این آیات واقع در سوره مدثر است: کل نـفـس بما کسبت رهینة * إلا´ أصحـب الیمین * فی جنـت یتسآءلون * عن المجرمین * ما سلککم فی سقر؛ هر نفسی در گرو اعمالی است که کسب کرده است، مگر اصحاب یمین که آنان در بهشتهائی استقرار دارند، و با مجرمان گفتگو دارند، که چه چیز شما را در دوزخ وارد کرده و در آنجا مجتمع نمود؟!» (مدثر/ 38 تا 42) آنها میگویند: چون چنین و چنان بودیم، و چنین و چنان کردیم، شفاعت شفیعان درباره ما ثمری نبخشید؛ (فما تنفعهم شفـعة الشـفعین؛ مدثر/48).
این آیات دلالت داشت که اوصاف کسانی که مورد شفاعت قرار میگیرند چیست و اوصاف کسانی که از شفاعت محرومند کدام است؟ و اینک میگوئیم: علاوه بر دلالت بر اصل شفاعت، دلالت دارند بر اینکه شفاعت شافعان، در رهائی از گرو و رهن نفوس و اقامت و خلود در زندان دوزخ فائده میبخشد، و اما سائر اهوال روز رستاخیز و مشکلات و سختیها و اهوال برزخ همه به جای خود باقی بوده و دلیلی بر وقوع شفاعت در آنها نداریم و ممکن است بگوئیم از این آیات استفاده میشود که شفاعت انحصار در استخلاص از گرو آتش جهنم دارد.
میتوان از این آیات نیز استفاده کرد که این گفتگوها بین اهل بهشت و اهل دوزخ بعد از استقرار اهل بهشت در بهشت، و اهل دوزخ در دوزخ رد و بدل میشود، و در وقتی صورت میگیرد که شفاعت نسبت به گروهی از مجرمان تعلق گرفته و آنان را از آتش خارج نموده است؛ زیرا اولا میفرماید: «فی جنـت یتسآءلون» که دلالت بر استقرار دارد، و ثانیا میفرماید: «ما سلککم فی سقر؟» چون سلوک، هر وارد شدنی را نمیگویند، بلکه یک نوع وارد شدنی است که با نظم و پیوستگی و اجتماع صورت گیرد، و ثالثا میفرماید: «فما تنفعهم شفـعة الشـفعین»، و کلمه ما برای نفی حال است، یعنی در آن حال و در آن وقت، شفاعت شفیعان برای آنان سودی ندارد.
در تفسیر علی بن ابراهیم در ذیل آیه 100 سوره مومنون («و من ورآئهم برزخ إلی یوم یبعثون؛ و پشت سرشان برزخی است تا روزی که برانگیخته شوند) وارد است که: «علی بن ابراهیم گفته است برزخ چیزی را گویند که بین دو چیز واقع است و آن ثواب و عذابی است که بین دنیا و آخرت است و این آیه رد بر کسی است که عذاب قبر و ثواب و عذاب قبل از روز قیامت را انکار کرده است و این همان قول حضرت صادق علیه السلام است که فرمود: سوگند به خدا که من بر شما ترسی ندارم، مگر از عذاب برزخ؛ اما در روز قیامت که امر به ما واگذار میشود، ما بر شما ولایت داریم و شما را مورد شفاعت قرار میدهیم!» از این روایت نیز به طور صراحت بدست میآید که شفاعت، بمعنای برداشتن عذاب به شفاعت، قبل از قیامت نیست.
اما آن روایاتی که وارد است که در حال مرگ، پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم و أئمه طاهرین سلام الله علیهم أجمعین حاضر میشوند، و در قبر حاضر میشوند، و مؤمن را بر شدائد احوالی که در پیش دارد کمک میکنند؛ این از باب شفاعت نیست، بلکه از قبیل تصرفات و حکومتی است که به اذن خداوند متعال به آنها تفویض شده است. قول اصحاب اعراف که ائمه طاهرین هستند در مواجهه خود با دوزخیان که: «أهـ´ؤلا´ء الذین أقسمتم لا ینالهم الله برحمة ادخلوا الجنة لاخوف علیکم و لا´ أنتم تحزنون؛ آیا این بهشتیاناند که شما در دنیا سوگند یاد میکردید که خداوند آنان را مورد رحمت خود قرار نمیدهد؟! همه شما داخل در بهشت شوید، که هیچ ترس و هیچ اندوهی برای شما نیست!» (اعراف/49). این خطاب «داخل بهشت شوید»، خطاب حکومتی است که از والیان و امامان صادر میشود و میتوان از جهتی این آیه ذیل را نیز از این قبیل دانست: «یوم ندعوا کل أناس بإمـمهم فمن أوتی کتـبه و بیمینه فاولئک یقرون کتابهم و لایظلمون فتیلا؛ روز قیامت، روزی است که ما هر یک از مردم را به واسطه امامشان میخوانیم، پس آن کسی که نامه عملش به واسطه جنبه راست او که امام حق است داده شود، آنان نامه عمل خود را میخوانند، و هیچ به آنان ستم نمیشود» (اسراء/71). وساطت امام در خواندن و دادن نامه عمل به توسط امام، از قبیل حکومت موهوبه و واگذار شده است و از مجموع این بحث به دست آمد که زمان وقوع شفاعت در آخرین موقف از مواقف قیامت است که با شمول غفران خداوند یا برای جلوگیری از دخول در آتش، و یا به اخراج بعضی از کسانی که در آتش رفته اند، به واسطه اتساع رحمت حضرت حق و ظهور کرامت میباشد.
در «کافی » با سند متصل خود از عمرو بن یزید روایت میکند که میگوید: «قلت لابی عبدالله علیه السلام: إنی سمعتک و أنت تقول: کل شیعتنا فی الجنة علی ما کان فیهم. قال: صدقتک، کلهم والله فی الجنة. قال: قلت: جعلت فداک، إن الذنوب کثیرة کبار. فقال: أما فی القیامة فکلکم فی الجنة بشفاعة النبی المطاع أو وصی النبی، ولکنی والله أتخوف علیکم فی البرزخ. قلت: و ما البرزخ؟ قال: القبر منذ حین موته إلی یوم القیمة؛ عمرو بن یزید میگوید: به حضرت امام جعفر صادق علیه السلام عرض کردم: من شنیدم که شما می گفتید: تمام شیعیان ما با هر کرداری که دارند در بهشت هستند. حضرت فرمود: این قول تو را تصدیق میکنم، سوگند به خدا که همه در بهشتند. عرض کردم: فدایت شوم! گناهان، بسیار و بزرگ است. حضرت فرمود: اما در قیامت پس همه شما در بهشتید بواسطه شفاعت پیامبر مطاع یا به شفاعت وصی آن پیامبر؛ ولیکن من از برزخ شما نگرانم و در هراس می باشم. عرض کردم: برزخ چیست؟ فرمود: برزخ عبارت است از عالم قبر از وقتی که انسان می میرد تا زمانی که قیامت بر پا میشود» (کافی ج1 ص 66).
اللهم عجل لولیک الفرج
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. اعتقادات و کلام
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
البته در این زمینه دو دیدگاه هست که بالا یکی رو عرض کردم.
1-دیدگاه برخی مفسرین مثل علامه طباطبائی که شفاعت را مخصوص قیامت دانسته و آنهم آخرین موقف از مواقف قیامت که یا گنه کار به وسیله شفاعت مشمول آمرزش گشته و اصلا داخل آتش نمی شود و یا اینکه بعد از داخل شدن در آتش ،به وسیله شفاعت نجات می یابند .
2- در مقابل ، روایات دیگری است که بر حضور پیامبر و ائمه(ع) دربرخی مواقع مثل لحظه جان دادن ،شب اول قبر ، وقت سوال نکیر و منکر دلالت می کند. در مقام جمع بین این دو دسته از روایات می توان گفت .شفاعت به عنوان یک قاعده کلی مربوط به قیامت و بعد از حسابرسی کامل می باشد که تمامی مومنین در انتظار شفاعت به سر میبرند و پیامبر ،ائمه اطهار و سایر شافعین به اذن الهی هر که را که بخواهند شفاعت می کنند ولکن در برزخ شفاعت یک جریان کلی نبوده و به صورت محدود برای عده ای خاص می باشد.
و یا اینکه روایات نافیه شفاعت مربو ط به مرحله خاصی از برزخ باشد .آیت الله مکارم در این باره می فرماید: ممکن است این روایات ناظر به مرحله خاصی از برزخ باشد یا اینکه اگر راه نجاتی برای بعضی در سایه مجاورت با اولیاء الله و مانند آن صورت گیرد جنبه استثنائی و محدود خواهد داشت.و شامل همه کسانی که لایق شفاعتند نمی شود.(پیام قرآن ،ج 6،ص 530) .
علامه طباطبائی در مقام توجیه، اینگونه موارد را از قبیل شفاعت ندانسته بلکه از قبیل تصرف و حکومت الهیه ای میداند که خدا به ائمه اعطاء نموده است .(تفسیر المیزان ،ج 1،ذیل آیه 48) .
عجیب اینکه ایشان هنگامی که سخن، از حقیقت شفاعت می گویند ، آنرا چنان توسعه داده که هر گونه تاثیر اسباب را در عالم تکوین و تشریع مشمول شفاعت می شمرد ولی در اینجا کمک و اعانت اولیاء الله را به گروهی از مومنان برای نجات آنها از مشکلات برزخ و قبر ،مصداق شفاعت نمی دانند.
به هر حال آنچه از مجموعه آیات و روایات به دست می آید این است که شفاعت به معنای وسیع کلمه در هر سه عالم (دنیا ، برزخ و آخرت) صورت می پذیرد. هر چند محل اصلی شفاعت و آثار مهم آن در قیامت و برای نجات از آتش دوزخ است .(پیام قرآن ، ج 6، ص526).
و بر فرض هم این نحوه از وساطت ائمه به قول علامه از قبیل تصرف و و حکومت الهیه باشد ، باز در نتیجه چیزی جز شفاعت نیست حال به هر نامی خوانده شود.
نمونه هائی از شفاعت در دنیا
در داستان حضرت یوسف فرزندان از پدر خواستند در پیشگاه خدا برای آنان استغفار کند و حضرت یعقوب نیز پذیرفت.و این چیزی جز شفاعت نیست.
و نیز گروهی از مردم در همین دنیا به خاطر شفاعت پیامبران و اولیاء الله از عذاب دنیوی نجات یافته اند و این چیزی جز شفاعت نیست.
در مورد جهان برزخ نیز روایات بسیاری داریم که اعمال نیک آدمی همچون نماز ،روزه و ولایت و امثال آن یا حضور اولیاء الله سبب تخفیف آلام و مجازاتها می گردد.و یا دفن انسان مومنی در یک گورستان که دارای حسنات مهمی است سبب تخفیف مجازات گنهکاران آن گورستان می شود.
بنابراین شفاعت محدود به عالم خاصی نبوده و همه عوالم سه گانه را در بر می گیرد. ولی محل اصلی آن قیامت و در آستانه عذاب الهی است.(همان منبع سابق). و شايد دلیل نگرانی ائمه نیز همین محدودیت دایره شفاعت در غیر آخرت است.
اللهم عجل لولیک الفرج
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. اعتقادات و کلام
  3. لینک جواب
  • صفحه :
  • 1


هنوز پاسخی برای این پرسش ارسال نشده است.