1. عبادی
  2. اعتقادات و کلام
  3. شنبه, 20 ارديبهشت 1393
  4.  مشترک ایمیل شوید
سلام
شیعه و سنی معتقد است که علی ع در کعبه متولد شده است
ولکن اشکال برخی این است که تولد در کعبه فضیلت نیست متلوث کردن مکان مقدس است !؟
برای اهل سنت این فضیلت را ازکتابهای خودشان چطور ثابت می کنید؟؟؟؟
نظر
There are no comments made yet.
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
باسلام وتبریک پیشا پیش میلاد مولود کعبه در ابتدا باید گفت :
ولادت امام علی(ع) درون خانه خدا، توسط افراد متعددی نقل شده ، به گونه ای که حتی برخی از عالمان اهل سنت نقل آن را متواتر دانسته اند. این حقیقت علاوه بر این که در روایات ثبت شده و محدثان شیعه و سنی آن را نقل کرده اند ، در اشعار شعرا نیز جلوه فراوان دارد. حاکم از محدثان بزرگ اهل سنت در مستدرک الصحیحین می نویسد:
اخبار ( یقینی و قطعی )است که امیر مؤمنان درون خانه خدا متولد شده و عالمان بسیاری از اهل سنت تاکید کرده اند که این واقعه جز برای علی اتفاق نیفتاده است. (1)
برخي خواسته اند حدیث تولد در کعبه تنها منسوب به یک نفر مشرک بنام یزید بن قعنب بدانند و در آن تشكيك نمايند
کسانی ،نقل آن را از دو نفر گفته اند، آن دو. یکی یزید بن قعنب و دیگری عباس بن عبد المطلب ،عموی پیامبر. دانسته اند عباس از مومنان به اسلام و پیامبر بوده و هیچ کس نمی تواند بر ایمان او ایراد بگیرد. (2)
علاوه بر این دو، از عتاب بن اسید که در فتح مکه ایمان آورد و پیامبر او را بعد از فتح، عامل خود بر مکه گردانید ،روایت شده است.(3)
همچنین امام باقر به نقل از زیده ، دختر قریبه بن عجلان ساعدی به نقل از مادرش ام عماره ،دختر عباده بن فضله بن مالک بن عجلان ساعدی این جریان را نقل می کند .(4)
بنا بر این راوی فقط یک مشرک نیست، بلکه چند مومن و مسلمان معتبر هم این روایت را نقل کرده اند
سند و راویان حدیث به حدی از اعتبار بوده که رجال شناسان و روایت شناسان همگی آن را پذیرفته و هیچ کس انکار نکرده و تضعیف ننموده است.
البته مخالفان امام سعی داشته اند این فضیلت منحصر به فرد را انکار کنند و یا برای امام در این مورد شریک پیدا کنند که تلاش آنها بی نتیجه بوده و روایات ضعیف آنها در قبال این روایات نمی تواند عرض اندام کند.
بله اين مطلب صحت دارد كه امام علي (ع)درخانه خدا متولد شد، منتهي درجزييات آن اختلاف است. برخي گزارش نموده اند كه در هنگام تولد حضرت ديوار كعبه شكافته شد "....َ وَ قَدِ انْفَتَحَ عَنْ ظَهْرِهِ وَ دَخَلَتْ فَاطِمَةُ فِيهِ وَ غَابَتْ عَنْ أَبْصَارِنَا (5) همچنين گزارش شده است: که به هنگام شدت گرفتن درد زایمان فاطمه بنت اسد راه مسجد الحرام را در پیش گرفت و خود را به دیوار کعبه نزدیک ساخت. بعد از اعتراف به ایمان و اعتقاد گفت:"... پروردگارا، به پاس احترام کسی که این خانه را ساخت و به حق کودکی که در رحم من است، تولد این کودک را بر من آسان فرما." لحظه‌ای نگذشت که فاطمه به صورت اعجاز آمیزی وارد خانه خدا شد و در آن جا وضع حمل نمود. این فضیلت بزرگ را تمام محدّثان و مورخان شیعه، در کتاب‌های خود آورده‌اند، گروه زیادی از اهل سنت نیز به این حقیقت تصریح کرده‌اند. حاکم نیشابوری می‌گوید: ولادت علی(ع) در داخل کعبه، به طور تواتر به ما رسیده است.
آلوسی بغدادی مفسر معروف سنی، می‌نویسد: تولد علی(ع) در کعبه میان ملل جهان مشهور است و تا کنون کسی به این فضیلت دست نیافته است.(6)
در اين ميان وهابيان به شكافتن ديوار كعبه اعتقاد ندارند، افزون بر آن الان چنين شكافي دركعبه وجود ندارد، البته در كعبه محلي وجود دارد كه از آن به عنوان " مستجار " ياد مي شود. اين مكان مورد احترام شيعه وسني و درضلع غربي كعبه -تقريبا- درفاصله يك متري ركن يماني قرار دارد (7)
پس افزون بر شیعه گروهی از علمای اهل سنت نیز ذکر کرده اند و روایات موجود قابل اعتماد است.واز این طریق می توان این حقیقت را برای منکران اثبات نمود .
چون در آستانه زاد روز آن حضرت قرار داریم این سرده ی به شما پرسشگر خوش ذوق هدیه می شود :
شمیم مولود کعبه :
گرچه معروف است علی در کعبه زاد
لیک کعبه از علی بود ش ولاد
چون علی فیض نخست حق بود
هستی عالم از او مشتق بود
جان او با جان احمد متحد
هردو یک نور اند ولی تن منفرد
آن یکی بهرش رسالت داده شد
وآن دیگر بهر ولایت زاده شد
عین مولا مثل غنچه باز شد
خلقت عالم از او آغاز شد
کعبه وبیت المقدس از علی ست
کوه طور وکربلا فیض ولی ست
چون که ذات او تجلی خداست
بیت معمور هم فروغ مرتضاست
آفتاب و ماه و انجم جملگی
از فروغ او کنند رخشندگی
حق علی را زین سبب در کعبه کاشت
گر نبودی فاطمه کفوی نداشت
او به کعبه زاد تا مثل سپهر
زهره را گیرد در آغوشش به مهر
تا امامت چون درخت نسل مند
تا ابد زین نخل ماند اصل مند
چون مبارک است این فرخنده یاد
زین سبب در کعبه از مادر بزاد .
ارزگانی .
پی نوشت ها:
1. مستدرک حاکم، دارالمعرفه، 1418 ه. 1998 م، ،ج3،ص483.
2. مدینه المعاجز ، سید هاشم بحرانی ، ج1، ص 46؛ غایه المرام،بحرانی، ج1،ص52.
3. علامة المجلسي ، بحار الأنوار، بيروت - لبنان،، ناشر : دار إحياء التراث العربي سال چاپ : 1403 - 1983 م ،ج35،ص7.
4.رجال ترکوا بصمات علی قسمات التاریخ، سید لطیف قزوینی، ناشر: موسسه تحقيقات و نشر معارف اهل البيت ،ص72.
5. شيخ صدوق، بيروت‏، ناشر: اعلمى‏، 1400 ق‏ چاپ پنجم، ص 132.
6. جعفر سبحاني، فروغ ولایت، قم، انتشرات صحيفه، 1367، ص 35.
7. رك: عبد الرحمن انصاري وديگران، مشاهد ومشاعر حج، قم، زمينه سازان ظهور امام عصر( عج)، 1384، ص204.
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. اعتقادات و کلام
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
سلام
پاسخ خوبی بود ولی کمی دقت کنید خود من هم نوشته ام که(شیعه و سنی معتقد است که علی ع در کعبه متولد شده است..)
سوال من این بود جواب وهابی که این را ملوث کردن می داند نه فضیلت چیست؟؟
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. اعتقادات و کلام
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
باسلام وتشکر از شما .
بر اساس آموزه ها وباورهای شیعی ائمه ع به صورت پاک بدنیا می آیند لذا از آن نظر مشکلی در کار نیست وتلوث رخ نمی دهد .گرچه قبولاندن این حقایق برای آن معاندن دشوار است .
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. اعتقادات و کلام
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
سلام
در بحث علمی ادعای خود شخص نمی تواند مبنا باشد باید از مبانی و مقبولات خصم استفاده کرد(تلوث رخ نمی دهد،ادعای شماست چطور به وهابی ثابت میکنی؟؟؟)
وقتی خود شما باور شیعه می دانید چطور خصم معاند را اقناع میکنید؟؟
مردان بزرگ مبادرت به کارهای دشوار میکنند....
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. اعتقادات و کلام
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
با سلام
وقتی عقلا و بزرگانی این را فضیلت می دانند کافی است و حتی از خود اهل سنت.حال عده ای فضیلت ندادند مهم نیست.
يكي از مناقب و فضيلت برزگ و منحصر به فرد آن حضرت،‌ تولد ايشان در خانه كعبه است، اين فضيلت بزرگ را قاطبه محدثان و مورخان شيعه و دانشمندان علم انساب در كتاب هاي خود نقل كرده اند. در ميان دانشمندان اهل تسنن نيز گروه زيادي به اين حقيقت تصريح كرده، آن را يك فضيلت بي نظير خوانده اند.
(مروج الذهب، ج2، ص349، شرح الشفاء، ج1، ص151)
حاكم نيشابوري مي گويد:
« ولادت علي(ع) در داخل كعبه به طور تواتر به ما رسيده است.»
(مستدرك حاكم، ج3، ص483)
آلوسي بغداد صاحب تفسير معروف مي نويسد: «تولد علي در كعبه در ميان ملل جهان مشهور و معروف است و تا كنون كسي به اين فضيلت دست نيافته است.»
(شرح قصيده عبدالباقي افندي، ص15)
اللهم عجل لولیک الفرج
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. اعتقادات و کلام
  3. لینک جواب
  • صفحه :
  • 1


هنوز پاسخی برای این پرسش ارسال نشده است.