علت اعطای علم تعبیرخواب به حضرت یوسف چه بود؟

پرسش :

چرا خداوند علم تعبیر خواب را به حضرت یوسف اعطا کردند؟

پاسخ:

با سلام و اهدای احترام

قرآن موضوع علم و دانایی تعبیر خواب حضرت یوسف و دلیل آن را به خوبی در آیات 37 و 38 سوره یوسف بیان نموده است. در آیه 37 آمده: یوسف(ع) به همراهان زندانی خود گفت: «من به فرمان پروردگارم از اسرار آگاهم. نه تنها می‌توانم تعبیر خواب شما را بازگو کنم، بلکه بالاتر و اکنون می‌توانم بگویم غذایی که برای شما امروز می‌آورند، چه نوع غذایی است و با چه کیفیتی است».
در ادامه حضرت برای این که افراد زندانی را متوجه قدرت خداوند نماید فرمود: «این علم و دانش و آگاهی از تعبیر خواب از اموری است که پروردگارم به من آموخته است».
برای اینکه همراهان زندانی تصور نکنند که خداوند بی دلیل و بی حساب چیزی به کسی می‌دهد، بلکه هر بخششی از روی دلیل و حساب است، به دو دلیل اشاره می‌کند:
دلیل اول می‌فرماید: «من روش و آیین گروهی را که ایمان به خدای یکتا ندارند و نسبت به جهان آخرت کافرند، ترک کردم و از آنان جدا شدم، زیرا بر خلاف فطرت پاک انسانی است(1)».
دلیل دوم: «علاوه بر آن من در خانواده‌ای پرورش یافته‌ام که خاندان وحی و نبوّت است، مانند ابراهیم و اسحاق و یعقوب و از آنان پیروی کردم». سپس اضافه می‌کند: «ذلک من فضل الله علینا و على الناس»(2) تصور نشود که این فضل و موهبت تنها شامل ما خانواده پیامبران شده، بلکه این موهبت و محبت عام است و شامل همه بندگان خدا می‌شود، منتهى بندگانی که به خداشرک نورزند و به او اعتماد و توکل کنند، نیز از دستورهای پیامبران خدا پیروی نمایند، گرچه بیشتر مردم متوجه این موهبت و محبت نیستند و نسبت به آن شکرگذار نمی‌باشند.(2)
بنابر این از آیات مربوطه معلوم شد یاد دادن دانش تعبیر خواب به حضرت یوسف بی‌جهت نبوده، این موهبت شامل همه بندگان می‌شود و اختصاص به حضرت یوسف ندارد.
پی‌نوشت‌ها:
1ـ یوسف (12) آیه 37.
2ـ همان، آیه 38.