چرا یك زن مسیحی در ایران موظف به حجاب است ؟

پرسش:

چرا یك زن مسیحی یا یك دین دیگر به غیر از اسلام در ایران موظف به حجاب است ؟

پاسخ:

پوشش صحیح و حضور اجتماعی عفیف و پاک از دو جهت مورد نظر است:

اوّل، رعایت پوشش هنگام حضور اجتماعی و رویارویی با مردان بیگانه، تکلیف دینی برای هر مسلمان است. زن مسلمان به سبب خواست خدا برخود لازم می‌داند هنگام خارج شدن از خانه و رویا رو شدن با مردان بیگانه، بدن و زینت‌های خودش را بپوشاند و این کار را یک عمل صالح و موجب جلب رضای خدا می‌داند.

طبیعی است زنان غیر مسلمان چنین وظیفه‌ای برای خود احساس نمی‌کنند و حتی نمی‌توان به عنوان تکلیف شرعی، آنان را موظف به رعایت پوشش کرد.

دوم، هر انسانی گرچه آزاد است ، ولی نباید آزادی او موجب ضرر و آسیب روانی دیگران باشد. در جامعه اسلامی بلکه انسانی باید محیط اجتماعی پاک و سالم باشد و عامل‌های انحراف‌زا و دعوت کننده به فساد و فجور وجود نداشته باشد. حضور بدون پوشش لازم و آشکار بدن و زینت‌های زن، یکی از عواملی است که سلامت روحی و روانی جوانان و مردان اجتماع را به خطر می‌اندازد و آزادی آنان را خدشه‌دار می‌کند. هم‌چنین در روابط سالم و حفظ عفت اجتماعی و استحکام بنیان خانواده‌ها، خدشه‌ وارد می‌کند. حکومت اسلامی به عنوان نماینده اکثر قریب به اتفاق مردم مسلمان ایران  ، موظف است از حضور بدون پوشش و اغواگرانه و تحریک برانگیز زنان (اعم از مسلمان یا غیر مسلمان) جلوگیری کند، و این ، تحمیلِ حجاب نیست، بلکه جلوگیری از انحراف‌زایی و مشکل آفرینی اجتماعی است.

در جوامع غیر اسلامی رابطه آزاد جنسی را جایز می‌دانند و حرام نمی‌شمارند ، اما در جامعه اسلامی، روابط نامشروع یا ایجاد زمینه‌های به وجود آمدن آن،  از نظر عموم مردم مسلمان جایز نیست و نگاه کردن به زیبایی‌های زن بیگانه و نامحرم و تحريك جنسي ، گناه و مقدمه‌ای بر فساد است. ایجاد زمینه گناه  ، عمل مجرمانه است وحکومت وظیفه دارد از کارهای مجرمانه جلوگیری کند. بنابراین حکم حجاب زنان غیر مسلمان در جامعه اسلامی بیشتر به عنوان یک رویکرد اجتماعی مورد لحاظ است ، تا یک وظیفه دینی ، اگر چه وظیفه دینی نیز حفظ حریم عفت اجتماعی است