چرا تعصبات مذهبی در ایران زیاد است؟

پرسش:

چرا تعصبات مذهبي در كشور بقدري است كه با ديدن شخصي از مذهب ديگر مثل دشمن با او رفتار مي كنند.

پاسخ:

با سلام و احترام

قبل از پرداختن به پاسخ ذكر اين نكته لازم است كه الحمدلله به بركت وجود انقلاب اسلامي و وحدت و همدلي ايجاد شده بين ساير گروه‏هاي مذهبي و قومي كشور اختلافات مذهبي نسبت به ساير كشورهايي كه وضعيت مشابهيبا ما دارند. مانند هند، پاكستان و... و چه نسبت به زمان‏هاي قبل از انقلاب، بسيار نادر و به صورت استثنايي وجوددارد. البته اين مقدار كم هم، زيبنده جامعه اسلامي ما نمي‏باشد و وجود آن يكي از خطرات بسيار مهم و اساسي برايامنيت، وحدت و يكپارچگي كشور اسلاميمان مي‏باشد و توجه دشمنان را نيز براي بهره‏برداري از آن به خود جلبكرده است. اما در مورد عوامل اين تعصبات به صورت مختصر مي‏توان به دو دسته از آنها اشاره كرد:
الف) بررسي عوامل داخلي تعصبات: 1- مسائلي كه ريشه در تاريخ گذشته مذاهب گوناگون دارد و پيروان آنتعلق شديدي به آن داشته و با هرگونه اهانت و تعرض به شدت برخورد مي‏نمايند.
2- دخالت هواي نفس: از قبيل، خودبيني و برتري‏جويي، حب جاه و مقام و...
ب ) بررسي عوامل خارجي اختلافات مذهبي: از زمان‏هاي بسيار گذشته، درگيري‏ها و تعارضات و جنگ‏هايمذهبي بين مسلمين به وسيله قدرتمندان جهاني هدايت شده است در زمان حال كه كشور ما به اتحاد داخلي بين تمامگروه‏ها و مذاهب و همچنين اتحاد با ساير ملت‏هاي مسلمان به شدت نياز دارد، فاجعه‏آميزترين مانع در راه حاكميت وسيادت اسلام، اوج‏گيري اختلافات و تعصبات مذهبي مي‏باشد و براي مقابله با آن راهي جز دست‏برداشتن ازتعصبات مذهبي و اهانت به مقدسات ديگر مذاهب و تكيه بر نقاط مشترك بين مذاهب نمي‏باشد.
البته چه خوب بود در سؤال به صورت جزيي مورد دقيق اين مسأله ذكر مي‏شد تا بتوان، مسأله را بهتر مورد بررسيقرار داد.

نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها