جایگاه اصلی دیوانگان بعد از مرگ کجاست ؟

پرسش:

جايگاه اصلى ديوانه كجا است؟
پاسخ :

با سلام و عرض ادب و احترام 

ديوانگان جزء كسانى هستند كه در اصطلاح قرآن كريم به آن‏ها مستضعف (مستضعف فكرى) گفته مى‏ شود و كار اين‏ها در قيامت با خداوند است و اميد هست مورد رحمت پروردگار قرار گيرند و داخل بهشت شوند. قرآن مى‏ فرمايد: «كسانى كه فرشتگانِ قبض ارواح، روح آن‏ها را گرفتند در حالى كه به خويشتن ستم كرده بودند، به آن‏ها گفتند: شما در چه حالى بوديد (و چرا با اين كه مسلمان بوديد در صف كفار جاى داشتيد) گفتند: ما در سرزمين خود تحت فشار و مستضعف بوديم. آن‏ها (فرشتگان) گفتند: مگر سرزمين خدا پهناور نبود كه مهاجرت كنيد، آن‏ها عذرى نداشتند و جايگاهشان دوزخ است و سرانجام بدى دارند، مگر آن دسته از مردان و زنان و كودكانى كه به راستى تحت فشار قرار گرفته ‏اند (و حقيقتاً مستضعفند). نه چاره‏ اى دارند و نه راهى (براى نجات از محيط آلوده) مى ‏يابند. ممكن است خداوند آن‏ها را مورد عفو قرار دهد و خداوند عفو كنند و آمرزنده است».(1)
ديوانگان اگر لياقت بهشت از جهتى مانند كرامت و احترام ديگران را پيدا كنند، از روى مِهْر الهى داخل بهشت مى‏ شوند. اگر لياقتى نداشته باشند، از جهنم معافند و حكم ايشان حكم اطفال كفار است، يعنى ممكن است خداوند براى آن‏ها مكانى غير از بهشت و جهنم قرار دهد و به آن‏ها بعضى از نعمت‏ها را ببخشد.
چون به دليل عقل ثابت شده كه خداوند عادل است و تا اتمام حجّت نسبت به بندگان ننمايد، آنان را عذاب نم ى‏كند، درباره اين دسته از بندگان خود، به آن چه مقتضاى عدالت و لطف و كرم است، رفتار خواهد كرد.
پى نوشت‏ها:
1. نساء (14) آيه 97 تا 99.