آیا امام و خلیفه می تواند فاسد باشد؟

پرسش:

آیا امام و خلیفه می تواند فاسد باشد و اگر نه چرا ؟؟

پاسخ:

با سلام و عرض احترام
 شيعيان معتقدند كه پيشواي مسلمانان بايد عادل‌، عالم و معصوم باشد و چنين كسي منصوب شده از ناحيه خداوند متعال است و شخص غيرمعصوم نمي‌تواند امامت و ولايت مسلمانان را بر عهده بگيرد و آيه تطهير(احزاب‌،33) دليل روشني بر عصمت اهل بيت‌ مي‌باشد.(ر.ك‌: تفسير نمونه‌، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران‌، ج 17، ص 297ـ306، دارالكتب الاسلامية‌، تهران‌.)
ولي اهل تسنن چنين اعتقادي را ندارند و جانشيني پيامبر گرامي‌را به بيعت جمعي از مسلمانان با فردي و يا وصيت يك خليفه نسبت به خليفة بعد از خود و... معتبر مي‌دانند و اعتقاد دارند كه براي خلافت و رهبري مسلمانان عصمت شرط نيست و مردم هر كس را برگزيدند گر چه عادل هم نباشد، كفايت مي‌كند! آنان بعد از رحلت پيامبر گرامي‌به خلافت ابوبكر، عمر و عثمان معتقد هستند و حضرت علي‌را خليفة چهارم‌! مي‌دانند.
آنان منصبي را كه شيعيان براي امامان معصوم‌: قائلند، قبول ندارند و اغلب آنان در احكام و معارف اسلامي از فتاواي چهار امام معروف خود و احاديثي كه در كتاب‌هاي روايي خود مانند "صحاح ستة‌" و... جمع آوري شده‌، پيروي مي‌كنند.
 بر طبق نظریه آنان ( که برخی از دانشمندان آنها تصریح نمودند) خلیفه اگر فاسد هم باشد ، امامت و خلافت او صحیح است و باید به جهت حفظ وحدت امت اسلامی ، خلافت او را گردن نهاد و قیام بر علیه او صحیح نیست.
 بر اساس همین نظریه ، قیام امام حسین در مقابل حکومت مانند یزید ، خروج از امت اسلامی تلقی می شد.
 به عقیده شیعه ، خلیفه نمی تواند فاسد باشد وبر اساس  باب امر به معروف و نهی از منکر ، معتقد است که قیام و انقلاب تا بر اندازی خلیفه و نظام فاسد پیش می رود ؛زیرا خلیفه و حاکم اسلامی ، به عنوان مجری احکام الهی و ناظر بر اجرای احکام دین اسلام در جامعه اسلامی و حافظ آن است و اگر کسی خود فاسد باشد ، نه تنها نمی تواند این وظیفه و هدف را به انجام برساند ؛ بلکه نقش منفی در این جهت خواهد داشت و مردم را از دین الهی دورتر خواهد نمود ؛ پس شایستگی مقام حکومت و خلافت را نخواهد داشت.