جعل حدیث "نحن معاشر الأنبياء لا نورث" توسط چه کسانی صورت گرفت؟

پرسش:

حدیث جعلی را چه کسانی ساختند و از چه کسانی شهادت گرفتند؟

پاسخ:

با سلام و ادب

عايشه و حفصه شاهدان حديث جعلى    
  غاصبين محكم‏كارى لازم براى راهى كه در نظر داشتند پيش‏بينى كرده بودند. پيداست كه جعل حديث به فاصله‏ى چند روز از رحلت پيامبر صلى اللَّه عليه و آله جرم نابخشودنى است و تثبيت آن نيز كار آسانى نيست.
در جايى كه اصحاب پيامبر صلى اللَّه عليه و آله حضور داشتند و زمان زيادى هم نگذشته بود كه فراموش كرده باشند نسبت دادن چنين دروغ بزرگى به ساحت قدس نبوى احتياج به زمينه‏سازى داشت.

شاهد بر حديث جعلى از خانواده ‏ى غاصبين
بهمين جهت كسى جز مجموعه ‏ى داخلى خود پيدا نكردند و شاهد ماجرا را عايشه و حفصه به عنوان دو همسر پيامبر صلى اللَّه عليه و آله در نظر گرفتند كه اگر كسى منكر شد ادعا كنند بخاطر ارتباط بيشتر با آنحضرت، مطلب را در جايى شنيده‏اند كه ديگران نبوده‏اند!
نكته‏ى جالبى كه جلب توجه مى‏كند آنست كه در اينجا كسى نگفت: شهادت اين دو زن جلب نفع براى خانواده خودشان است در حالى كه اين مطلب را در شهادت اميرالمؤمنين عليه‏السلام براى فدك حضرت زهرا عليهاالسلام صريحاً گفتند.

يك عرب بيابانى به عنوان شاهد
مشكلى كه هنوز باقى بود شهادت دادن دو زن بود كه بجاى يك مرد حساب مى‏شد و ارزش آن هنگامى بود كه يك مرد ديگر نيز به آن شهادت دهد. هيچكس حاضر به چنين شهادتى و نسبت دروغى به پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نشد.
لذا يك عرب بيابانى از قبيله‏ى بنى‏نصر را پيدا كردند كه از نظر اجتماعى چنان بى‏ارزش بود كه معروف بود هرگاه بول بر او عارض مى‏شد بدون در نظر گرفتن جايى مناسب به همان حال برپاى خود بول مى‏كرد و جالب‏تر اينكه گاهى با بول خود تطهير مى‏كرد!! از طرف ديگر سابقه‏ى اين شخص كه نامش مالك بن اوس بن حدثان بود با پيامبر صلى اللَّه عليه و آله مشخص نبود تا بتواند مطلبى را به پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نسبت دهد.
به اين عرب بيابانى هم- با مشكلات زياد- اين حديث جعلى را ياد دادند و برايش تكرار كردند تا بتواند نزد مردم شهادت دهد و تعداد شاهدان را تكميل كند. بسيار جالب است كه در كتب تاريخ تصريح شده كه با حضور آن همه اصحاب پيامبر صلى اللَّه عليه و آله احدى جز آن اعرابى و اين دو زن پيدا نشد به مطلب مورد نظرشان شهادت دهد.