چگونگی تحريك مردم در مخالفت با اهل‏ بيت؟

پرسش:

ابوبکر و عمر مردم را چگونه تحریک به مخالفت با اهل بیت کردند؟ پاسخ حضرت زهرا چگونه بود؟ لطفا با توجه به خطبه فدکیه بیان فرمایید.

پاسخ:

با سلام و ادب

تحريك مردم در مخالفت با اهل‏بيت    

غاصبين با توجه به خونهاى ريخته شده در بدر و اُحد كه اميرالمؤمنين عليه‏السلام شجاع آن ميدانها بود و همين مردم پدران و فاميل خود را به شمشير على عليه‏السلام از دست داده بودند، توانستند نظر مردم را بر ضد آن حضرت تحريك كنند، و آنان را نسبت به هرچه به نفع آنحضرت تمام مى‏شود مخالف نمايند.
از سوى ديگر اخلاق جاهلى كه هنوز آثار آن در مردم باقى بود و گاهى سر از تعصبات بيجا و گاهى از فرهنگ پايين مردم درمى‏آورد، وسيله‏ى خوبى براى تحريك عواطف و ضماير مردم بود. اينكه حقى به خاندان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله اختصاص داشته باشد مسئله‏اى بود كه خيلى راحت مى‏شد مردم را بر ضد آن تحريك كرد. اينكه ثروت بزرگى در اختيار فاطمه عليهاالسلام باشد مطلبى بود كه خوب مى‏شد از آن استفاده‏ى منفى برد. اينكه فدك مايه‏ى عظمت على و فاطمه عليهماالسلام باشد نقطه‏اى بود كه به راحتى مى‏شد آن را به رخ مردم كشيد.

اين مجموعه را غاصبين بخوبى درك مى‏كردند و از آن براى جمع مردم بر ضد خاندان رسالت استفاده مى‏كردند و انصافاً نتايج خوبى هم مى‏گرفتند. آنگاه كه ابوبكر از استدلال در مقابل مقام ولايت كبرى عاجز مى‏شد فوراً مسائل را بر عهده‏ى مردم مى‏گذاشت و مى‏گفت: اين كار را مردم بر عهده‏ى من قرار دادند، و من خواسته‏ى آنان را اجرا كردم، و اكنون هم حاضرم مردم بين من و تو قضاوت كنند.

حضرت زهرا عليهاالسلام هم دقيقاً همين جهت را هدف سخنان خود قرار داد و فرمود: در جايى كه خدا حكم مخالف داشته باشد و مقام عصمت سخن بگويد، رضايت و اتفاق مردم ارزشى ندارد.

قرآن و اهل‏بيت     


  القرآن و اهل البيت عليهم‏السلام و (نحن) (1)بقية استخلفها عليكم. (و معنا) (2) كتاب اللَّه (الناطق والقرآن الصادق والنور الساطع والضياء اللامع) (3)، بينه بصائره، و أي (4) منكشفه سرائره، و برهان فينا(5) متجليه (6) ظواهره، مديم للبرية استماعه (7) ، (مغتبطة به أشياعه) (8)، قائد إلى الرضوان اتباعه، مود الى النجاة استماعه. (9)

فيه تبيان(10) حجج اللَّه المنوره (11)، (و مواعظه المكررة) (12)، و عزائمه المفسرة (13) ، و محارمه المخدره، (و أحكامه الكافية) (14) ، و بيناته الجالية، (و جمله الشافية) (15)، و فضائلة المندوبة، و رخصة الموهوبة، (و رحمته المرجوه) (16)، و شرائعه المكتوبة. (17)

قرآن و اهل‏بيت عليه م‏السلام
و ما يادگارانى هستيم كه خداوند ما را نمايندگان خود بر شما قرار داده، و به همراه ما كتاب ناطق الهى و قرآن صادق و نور تابناك و شعاع درخشنده‏اى است كه دليلهاى آن روشن و اسرار آياتش ظاهر است، و با ما دليل و برهانى است (18)كه ظواهرش متجلى و استماع آن براى مردم هميشگى است (و ملال‏آور نيست).
پيروان او بخاطر آن مورد رشك ديگران هستند، و تبعيت او بشر را به رضوان خدا سوق مى‏دهد، و گوش دادن به آن نجات را بدنبال مى‏آورد. در او است بيان دليلهاى نورانى الهى، و پندهاى مكرر خداوند، و واجباتى كه تبيين شده و محرماتى كه از آن منع گرديده، و احكامى كه كافى است و ادله‏اى كه روشن است و كلماتى كه شفابخش است، و فضائلى كه بدان دعوت شده، و امورى كه اجازه‏ى انجام آن داده شده، و رحمتى كه اميد آن مى‏رود، و قوانينى كه واجب شده است.