آیا غصب فدک از قبل برنامه ریزی شده بود؟

پرسش:

با سلام خدمت شما. آیا ماجرای غصب فدک از قبل برنامه ریزی شده بود؟ چه اقداماتی نشان دهنده ی این برنامه ریزی حساب شده بوده است؟

پاسخ:

با سلام و تشکر از همراهی جنابعالی

اقدامات غاصبين پس از تثبيت غصب فدك    
  مسئله‏ى غصب فدك بسيار حساب شده و با برنامه‏ريزى از سوى غاصبين انجام شد. اگر چه اين اقدام براى آنان به قيمت گرانى تمام شد و از چند سو به آبرو و حيثيت ساختگى خود لطمه زدند، ولى اين كارى بود كه تصميم داشتند آن را به هر قيمتى انجام دهند. لذا هيچ سخن حقى را نمى‏پذيرفتند، و به عواطف و قضاوت مردم هيچ ارجى نهاده نمى‏شد. البته آن روزها با هر مسئله‏اى كه به اهل‏بيت عليهم‏السلام ارتباط داشت چنين برخوردى مى‏شد.
جالب‏تر اينكه در مقابل احتجاجات قاطع حضرت زهرا عليهاالسلام هر بار مطلبى جعل مى‏كردند كه فقط خودشان شنيده بودند و يك نفر از اصحاب پيامبر صلى اللَّه عليه و آله- حتى طرفداران خودشان- حاضر نمى‏شدند به دروغ هم كه شده بنفع آنان شهادت دهند، و لذا دست به دامان يك عرب بيابانى همچون مالك بن اوس بن حدثان شدند.

آمارى از اقدامات برنامه‏ ريزى شده‏ ى غاصبين
با توجه به اين نكته، غاصبين مراحل زير را براى غصب فدك طى كردند تا اين حكم باطل خود را تثبيت كنند:
1. براى بدست آوردن زمينه‏ى كار نزد اميرالمؤمنين عليه‏السلام آمدند و درباره‏ى آن از حضرت سؤال كردند.
2. حديثى جعل كردند تا دستاويزى براى كار خود داشته باشند.
3. عايشه و حفصه دو دختر خود را به عنوان شاهد آماده كردند.
4. در چند مرحله‏ى ساختگى نشان دادند كه متمايل به بازپس دادن فدك هستند ولى باز عقب‏نشينى كردند، و رسماً سند دست نوشته‏ى خود را پاره كردند.
5. پس از نامه‏ى تهديدآميز اميرالمؤمنين عليه‏السلام به مشورت نشستند و تصميمات جديدى گرفتند و مردم را تهديد كردند.
6. پس از احتجاج اميرالمؤمنين عليه‏السلام در مسجد تصميم بر قتل آنحضرت گرفتند و تا مرحله‏ى اجراى آن هم پيش رفتند.
7. پس از خنثى شدن توطئه‏ى قتل، ابوبكر سخنان تهديدآميزى نسبت به مردم، و گفته‏هاى اهانت‏آميزى نسبت به اميرالمؤمنين عليه‏السلام بر زبان راند، و در خاتمه با دادن سهميه از بيت‏المال مردم را به سوى خود جلب كرد.
8. نيرنگ ديگر آن بود كه به عنوان رضايت‏طلبى نزد حضرت زهرا عليهاالسلام آمدند ولى پشيمان بازگشتند.
9. آخرين نقشه‏ى آنان شركت در تشييع جنازه‏ى فاطمه عليهاالسلام و خواندن نماز بر بدن آنحضرت بود، كه با پيش‏بينى حضرت زهرا عليهاالسلام در اخفاء دفن و قبرش نقشه بكلى خنثى شد.
اين مراحل نُه‏گانه نشانگر اسرار ديگرى از غصب فدك و گوشه‏هايى از اين مقاصد شوم است. در اين بخش به بيان مفصل آنها مى‏پردازيم.