قسمت هایی از خطبه پيامبر در غدير خم را برای من بیان نمایید؟

پرسش:

قسمت هایی از خطبه پيامبر در غدير خم را برای من بیان نمایید؟

پاسخ:

با سلام و ادب

جملاتي از خطبه غدير را خدمت شما عرض میکنم:

1 -اى مردم: دانشى نيست مگر آن كه خداوند آن را در سينه من به وديعت نهاده است. هر آن چه را كه او به من آموزش داد، به على عليه‏السلام آموختم كه او پيشواى پرهيزگاران است.

2 -اى مردم: در قرآن تدبر نماييد و آيات را دريابيد و به محكمات قرآن بنگريد و از متشابهات آن دورى جوييد. پس قسم به خدا، هيچ كس بعد از من قرآن را براى شما تفسير نخواهد كرد، مگر همين شخص (على عليه‏السلام) كه من دست او را گرفته و او را روى دست بلند كرده ‏ام.

3 -اى مردم: على از طرف خدا بر شما امام است و هرگز خداوند توبه كسى را كه ولايت او را انكار نمايد، قبول نخواهد كرد.

4 -اى مردم: على و اولاد پاك من، ثقل اصغر و قرآن: ثقل اكبر است. اين دو از يكديگر جدا نخواهند شد تا كنار حوض كوثر بر من وارد شوند.

5 -هيچ آيه‏اى در قرآن در مورد رضاى پروردگار نازل نشده است مگر این که درباره على‏ بود و خداوند مؤمنان را مخاطب قرار نداد مگر اين كه به او ابتدا نمود. در قرآن آيه‏اى در مدح و ستايش وارد نشد مگر درباره او است.

6 -شيطان آدم را از بهشت به واسطه حسادتى كه بر او برد، بيرون كرد. پس شما بر على حسد نبريد كه اعمالتان ضايع مى‏گردد و قدم هايتان مى‏ لغزد.

7 -اى مردم: نور الهى در من است و بعد از من در على و بعد از على در اولاد او تا قائم مهدى كه ظهور مى‏كند و حق خدا و حق ما اهل بيت را مى‏ گيرد.

8 - اى مردم: هيچ قريه‏اى را خداوند هلاك نكرده مگر به سبب تكذيب و عده‏هاى الهى.

9 -اى مردم: به زيارت خانه خدا رويد كه هيچ خاندانى وارد مكه نشد، مگر آن كه مستغنى شد و هيچ خاندانى سرپيچى نكرد، مگر آن كه فقير گرديد.

10 -اى مردم: آن چه را كه از حلال و حرام براى شما بيان نمودم، از آن بر نخواهم گشت و تبديل نخواهم نمود.(1)

پی نوشت:

1-سيد محمد تقى نقوى، شرح و تفسير خطبه پيامبر اكرم در غدير خم، با تلخيص و اقتباس.