مردمان کدام شهر مورد نفرین امام حسین(ع) واقع شدند؟

پرسش:

امام چندم ما دنبال اسرا بودند؟ چه كسي تير را به گلوي علي اكبر زد؟ چه كسي از سپاه عمر بن سهد جدا شد و توبه كرد؟ با نفرين امام حسين مردم كدام شهر مورد خشم واليان خود بودند؟

پاسخ:

با سلام و عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری اباعبدالله

امام سجاد و امام باقر(ع) همراه اسرا در كربلا بودند.

شب عاشورا 32 تن از لشكر عمر سعد به لشكر امام حسين(ع) ملحق شدند.(1)

مشهور آن است كه يزيد بن زياد و حر بن يزيد رياحي توبه كرده و به شهادت رسيدند. يزيد بن زياد از كساني بود كه همراه عمر بن سعد (از كوفه) براي جنگ با امام حسين(ع) بيرون آمده بود، ولي وقتي سپاه عمر بن سعد پيشنهادها و شروط امام حسين(ع) را نپذيرفت تصميم گرفت با حضرت جنگ كند. وي به امام پيوست.(2) يزيد بن زياد از كساني بود كه با خطبة حرّ هدايت شد و در زمرة ياران ابي عبدالله(ع) به فيض شهادت نائل گرديد.(3)

حر بن زياد رياحي نيز از رؤساي كوفيان بود. به درخواست ابن زياد، براي مبارزه با امام حسين(ع) فراخوانده شد و به فرماندهي لشكر ابن زياد انتخاب گرديد و مأمور شد كه آب را به روي امام حسين(ع) ببندد. ولي در اثر عنايت خداوند و توجه امام حسين(ع) به وي، به جبهه حق پيوست و توبه كنان كنار خيمه‌هاي امام آمد و اظهار پشيماني كرد و سپس اذن ميدان طلبيد. سرانجام بعد از جنگ با دشمن به شهادت رسيد.(4)

در روز عاشورا حرمله بن كاهل اسدي گلوي علي‌اصغر(ع) تير زد و او را به شهادت رساند.(5)

امام حسين(ع) روز عاشورا مردم كوفه را نفرين نموده فرمود: اي كوفيان! رويتان زشت و سياه باد! و غم و اندوه قرينتان، و به سختي و مرگ گرفتار شويد.(6)

همچنين امام حسين(ع) در خطبة ديگر آنان را نفرين كرده مي‌فرمايد: خداوندا غلام ثقيف (حجاج بن يوسف) را بر آنان مسلّط كن... تا انتقام من و دوستان و اهل بيت و همرادارانم را از آنها بگيرد.(7)

پي‌نوشت‌ها:

1ـ دمع السّجوم، ترجمه نفس المهوم، ص 259.

2ـ تاريخ طبري، ج 5ن ص 428.

3ـ مقتل ابي مخنف، ترجمه جواد سليماني، ص 158.

4ـ جواد محدثي، فرهنگ عاشورا.

5ـ دمع السّجوم، ترجمه نفس المهموم، ص 371.

6ـ مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 88.

7ـ مقتل الخوارزمي، ج 2، ص 6؛ تاريخ ابن عساكر، ترجمه الامام الحسين)، ص 216.