چرا جوانان از روحانی زده شدند؟

 

روحانی

پرسش:

چرا جوانان امروز ما روحانی زده شده اند؟

پاسخ:

با سلام و ادب

شاید مقصودتان این است که چرا جوانان از روحانی زده شدند؟
در این صورت در پاسخ می گوییم:  اگر چه این مسئله در مورد تمام جوانان صدق نمی کند و اختصاص به زمان حاضر ندارد و چه بسا پیش از انقلاب بیشتر بوده است ، اما ما نیز تا اندازه ای با این نظرتان موافق هستیم و علت آن را در چند چیز می بینیم.
1. عدم شناخت صحیح و نداشتن روابط نزدیک و نبود درک صحیح و متقابل از همدیگر. هم چنین این احساس که روحانیت ، نقش آمرانه دارد و به نیازها و خواسته های جوانان توجه و آگاهی ندارند.
2.عملكرد و رفتار تعداد محدودي از افراد روحاني كه در دستگاه ها و نهادهاي دولتي و حكومتي اشتغال دارند موجب پيدا شدن تعارض و شكاف بين گفتار و عمل از ديدگاه توده مردم گشته و اين امر موجبات بدبيني به تمامي روحانيت را فراهم آورده است . مردم انتظار دارند كه نه تنها در رده هاي سطح اول مسؤولان نظام , بلكه در ساير رده ها نيز شاهد صداقت , درست كاري , امانت داري , گرايش به خدمت به مردم , بي توجهي به تجملات و زخارف دنيا و... باشند; ولي رفتار عده ای از آنان موجب بدگماني و بدبيني اقشاري از مردم نسبت به روحانيت شده است .
 3. برخي افراط و تفريط, رفتارها و برخوردهاي ناصحيح در بيان احكام شرع و... موجبات بدبيني عده اي از افراد را فراهم آورده است .
 4. اختلافات جناحي و سليقه اي در مسائل اقتصادي , سياسي , اجتماعي و... باعث افت جايگاه و منزلت روحانيت در ديدگاه مردم شده است .
 5. از ديگر علل آن , حل نشدن برخي از مشكلات و معضلات , عدم اجراي ارزش هاي اسلامي در جامعه به صورت كامل (مانند عدالت اجتماعي , مبارزه با مظاهر فساد و...) و تحليل نادرست مردم (يعني مشكلات را همواره از چشم روحانيت ديدن ) است .
6. تغيير ارزشهاي جامعه يكي ديگر از عوامل روز اين مشكل است . گفتني است پس از پايان جنگ و آغاز دوران بازسازي كشور, مدلي براي توسعه اقتصادي و اجتماعي در پيش گرفته شد كه موجب بروز تضادها و تغيير ارزشهاي جامعه به سوي ارزش هاي مادي , تجمل پرستي , مدرك گرايي و... شد.
نتيجه  طبيعي آن تغيير ديدگاه جامعه نسبت به روحانيان كه مدافع ارزش هاي اسلامي اند - شد.
 7. تهاجم شديد و گسترده فرهنگي غرب عليه ارزشهاي اسلامي با استفاده از تمامي امكانات نرم افزاري و سخت افزاري , تكنولوژي هاي پيشرفته , عناصر وابسته داخلي و مطبوعات وابسته و... براي ضربه زدن به مهمترين ركن انقلاب اسلامي يعني ولايت فقيه و حوزه هاي علميه و روحانيت با ناكارآمد خواندن مديريت فقهي و فراهم آوردن موجبات بدبيني مردم نسبت به اين گروه .
 8. به فرموده امام علي (ع ) (من ملك استائثر) قدرت در دست هر كسي باشد مردم به طور طبيعي از آنها فاصله مي گيرند.
 9. انتظارات غير واقعي و بيش از حد از روحانيت داشتن چه در حل مشكلات در زمينه هاي گوناگون , و چه در شيوه هاي سلوك فردي و اجتماعي .
 10. تعميم نادرست اشكالات مشاهده شده از پاره اي عناصر به مجموعه و تمامي روحانيت چنانچه اگر شخصي از يك فردروحاني خطايي ببيند فرياد مي زند كه كل روحانيت منحرف گشته است .