چرا دین یک کودک مطابق دین پدرش می باشد؟

پرسش:
چرا زمانی که کودکی به دنیا می آید خانواده او برای وی دین تعیین می کنند  واجازه نمی دهند که شخص با انتخاب خویش دین را تعیین کند؟
پاسخ :
با سلام و عرض ادب و احترام
نمی دانیم منظورتان از تعیین دین توسط خانواده دقیقا چیست ؟
اگر منظورتان ثبت مذهب و دین در شناسنامه است ،  این امرمربوط به قوانين و مقررات اجتماعي است كه مي تواند در جامعه اي وجود داشته باشد و در جامعه ديگر نباشد ، اما اين مسئله ربطي به اعتقاد ديني ندارد  نمي توان از ثبت در شناسنامه يا عدم ثبت ، نتيجه گرفت كه من در انتخاب دين آزادي دارم ، يا ندارم . اين نتيجه اشتباه است . اعتقاد و اعدم اعتقاد مربوط به خود انسان وعقل و دل او است .
واگر منظورتان این است که چرا از نظر فقهی بچه های مسلمان تابع پدر ومادر خویش هستند و مسلمان محسوب می شوند ، این مطلب صحیح است واز نظر فقهى بچه‏هاى پدر و مادر مسلمان به تبعيت از والدين‏شان مسلمان هستند و از نظر حقوقى مسلمان محسوب مى‏شوند و از مزاياى اجتماعى در جامعه به عنوان يك مسلمان  برخوردار هستند. اما اين موضوع ،  غير از اعتقاد به اسلام است. اعتقاد به اسلام، نمى‏تواند سنتى و تقليدى باشد؛ بنابراين وقتى به مرحله رشد عقلى و تكليف رسيدند، پذيرش اسلام‏شان بايد به سبب دليل باشد، نه از روى تبعيت. از اين رو است كه مراجع تقليد در اول توضيح‏المسائل مى‏نويسند: تقليد در اصول دين جايز نيست.
بنابراين فرزندان مسلمانان، دين را خود انتخاب مى‏كنند. دين و ايمان به آن كه يك اعتقاد قلبى و درونى است ، ممكن نيست تحميلى باشد.
از نظر جهان بيني اسلامي همه انسان‏ها از آزادي، اختيار و قدرت بر تصميم‏گيري برخوردارند و خودشان سرنوشت خويش را رقم مي‏زنند.
اسلام از راه‏هاي گوناگون مي‏كوشد انديشه بشريت را از اسارت باطل برهاند و آدمي با ديد باز و وسعت نظر بيانديشد و داوري كند و دين و آيين حق را برگزيند. اين سخن قرآن است كه مي‏گويد:
"به آن بندگاني مژده باد كه همه سخنان را مي‏شنوند و بهترين را برمي‏گزينند".(1)
"و چون به ايشان گفته شود كه از آن چه از سوي خدا فرود آمده است، پيروي كنيد، گويند: نه، ما به همان راهي مي‏رويم كه پدران ما مي‏رفتند. حتي اگر پدرانشان بي‏خرد و گمراه بوده‏اند!". (2)
نيز اسلام مي‏گويد: اعتقادات و پذيرش دين نمي‏تواند تحميلي باشد (لا اكراه في الدين) سپس مي‏افزايد: راه راست، انديشه راستين و آيين درست و نجات بخش، از انديشه دروغين و آيين باطل واضح و روشن است (قد تبين الرشد من الغي) (3)
آري آدمي با دقت و خردورزي مي‏تواند راه و آيين حق (كه آيين اسلام است) را باور كند و آن را برگزيند .
پي‏نوشت‏ها:
1 - زمر (29) آيه 18.
2 - بقره (2) آيه 170.
3 - بقره (2) آيه 256.