خداوند از چه چیزی به وجود آمده است ؟

پرسش:

هر چيزى سرشتى دارد، مثل آدم كه از آب و خاك است. خدا از چه به وجود آمده است؟
پاسخ :

با سلام و عرض ادب و احترام 

اوّلاً خداوند مخلوق نيست تا از چيزى به وجود آمده باشد. خدا موجودى است كه هستى را خودش دارا است، يعنى آفريده و مخلوق موجود ديگرى نيست، بلكه آفريدگار جهانيان مى‏باشد، و وجودش برايش ذاتى است. بنابراين خدا مخلوق نيست تا گفته شود از چه به وجود آمده است. به ديگر سخن: از چيزى به وجود آمدن، منوط و مشروط به مخلوقيت است. در مخلوق است كه گفته مى‏شود خالق آن را چگونه و از چه به وجود آورده است، ولى موجودى كه مخلوق نيست و آفريننده ‏اى ندارد، بلكه به خودى خود وجود دارد، اشتباه است كه گفته شود از چه چيز به وجود آمده است.
ثانياً از چيزى به وجود آمدن و مركّب بودن از چيزها مخصوص عالم ماده و موجودات مادى است.
ماده توأم با تغيير و تحوّل و حركت است و از عناصر و مواد تركيب شده است. هر يك از موجودات جهان از چيزى متناسب با خودش به وجود مى‏آيد، مثلاً خوشه گندم از دانه گندم، خوشه برنج از حبّه برنج، درخت زرد آلو از هسته آن، انسان از نطفه و همين طور بقيه موجودات مادى از چيزى كه استعداد آنان را دارد، به وجود مى‏آيند.
از طرف ديگر، به وجود آمدن از يك چيز، نشانه نياز به آن است. اگر بگوييم خداوند از چيزى به وجود آمده يعنى به آن‏ها نياز دارد و تا آن‏ها نباشند، خدا نخواهد بود، پس آن‏ها خالق و خدا هستند. در هر حال اشكالات زيادى بر اين سؤال و فكر وجود دارد كه خدا از چه چيزى به وجود آمده است.