خدا از چه زماني بوده و وجود داشته است؟

پرسش:

 خدا از چه زماني بوده و وجود داشته است؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم

از ارتباط جنابعالی با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

 خداوند از ابتدا بوده و نمي‌توان زماني را فرض كرد كه خداوند وجود نداشته باشد. در اصطلاح خداوند ازلي است . ازلي بودن به معناي اين است كه خداوند متعال از هر چه كه از حيث زمان تصور كنيم ، بوده ونمي شود فرض كرد زماني نبوده و بعد هستي پيداكرده است . دليل ازلي بودن خدا عقل است .

عقل مي گويد: اگر خدا ازلي نباشد، بايد حادث و معلول باشد و هر چه حادث و معلول است ، محتاج محدث و علتي است ، و اين عيب و نقص بر خدا محسوب مي شود، ولي خدا محتاج نيست و غنّي بالذات وصمد و بي نياز است .

 

 بنابراين ، عقل مي فهماند خدا "مسبوق به عدم " نبوده ، بلكه از اوّل بوده است : "هو الاوّل والآخر والظاهر والباطن و هو بكلّ شيءٍ عليم" (1)"اول و آخر و ظاهر و پنهان او است و او به هر چيز دانا است".

تمام كساني كه به وجود خدا معتقدند، او را "ازلي " و "ابدي " مي دانند و اين دو وصف از هم جدا نيست زيرا يك وجود ازلي نمي تواند عمر و زمان محدودي داشته باشد و گرنه ازلي نخواهد بود و هنگامي كه وجود اونامحدود باشد ابدي خواهد بود.

تمام دلائلي كه براي اثبات وجود خدا آورده مي شود صريحاً يا به اشاره واجب الوجود بودن خدا را اثبات مي كند و روشن است واجب الوجوديعني كسي كه هستي اش از ذات خوداو و ازلي و ابدي است .

اين ممكنات هستند كه روزگاري نبودند و بعد حادث شدند و پس از مدتي مي ميرند و نابود مي شوند.

واجب الوجود هرگز چنين نيست .(2)

ازلي يعني ابتدايي از نظر زمان براي آن وجود ندارد و ابدي يعني پاياني براي آن از نظر زمان وجود ندارد و خداوند از ابتدا بوده و تا آخر هم خواهد بود.

 

1.حديد (57) آيه 3.

2.ناصر مكارم ، پيام قرآن ، ج 4 ص 187.