چرا خداوند انسان هاي بد را مجازات نمي كند تا سرمشق ديگران قرار گيرند؟

پرسش:

چرا خداوند انسان هاي بد را مجازات نمي كند تا سرمشق ديگران قرار گيرند؟

پاسخ:

با سلام و ادب

از آيات و روايات استفاده مي‏شود، سنت الهي بر تأخير عذاب تا روز قيامت قرار گرفته و هرگونه محاسبه و جزا در سراي آخرت صورت مي‏گيرد و دنيا سراي عمل است. مولاي متقيان مي‏فرمايد: "امروز موقع كار است و محاسبه‏اي نيست و فردا هنگام محاسبه است و كاري نيست".(1)

اين تأخير طبق مصالحي است كه در قرآن به آن‏ها اشاره شده است، از جمله اين كه تأخير به جهت آزمايش مي‏باشد، يا به جهت مهلت دادن به كافران.

از ديگر سو در تاريخ و آيات آمده كه برخي اقوام در دنيا دچار عذاب‏هاي سختي شدند كه هيچ يك از ستمگران باقي نماندند. اين عذاب دنيوي است كه خدا بر آن ها نازل نموده اما محاسبه و جزا در سراي ديگر است. خداوند بعد از نقل سرگذشت قوم عاد، و اعمال زشت آن ها مي‏فرمايد: "(براي) آنان در اين جهان و روز قيامت لعنت (و نام ننگين) ماند".(2) در چهار مورد در آيات "عذاب" به صفت "غليظ" توصيف شده است. با دقت در اين آيات به نظر مي‏رسد كه عذاب غليظ مربوط به سراي ديگر است، مخصوصاً آيات سوره ابراهيم كه با صراحت حال دوزخيان را بيان مي‏دارد. بايد هم چنين باشد، چرا كه هر اندازه عذاب دنيا شديد باشد، باز در برابر عذاب آخرت كم اهميت است.(3)

از طرف ديگر عذاب آن‏ها در دنيا، سيل، زلزله، صاعقه و... است كه با آن، همگي نابود شده و از دنيا رفتند. اين گونه حوادث براي ديگران و انسان‏هاي مؤمن نيز ممكن است پيش آيد، يا مرگي كه در اثر حوادث براي مؤمنان پيش مي‏آيد.

اين گونه عذاب‏ها براي كافران در دنيا (كه برخي به گونه مصيبت يا آزمون براي مؤمنان نيز پيش مي آيد) نمي‏تواند مانع حساب قيامت و كيفر عذاب اخروي باشد.

 

پي‏نوشت‏ها:

  1. نهج البلاغه، خ 42.
  2. هود (11) آيه 60.
  3. تفسير نمونه، ج 9، ص 142.