آيا احضار روح از نظر دینی امکان پذیر است؟

پرسش:

آيا احضار روح ممكن است ؟ آيا مي شود روح يك شخصيت والا را ظاهر كرد؟ آيا انسان روح رامي تواند ببيند؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم
از ارتباطتان با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

از نظر ديني , ارتباط با ارواح كساني كه از دنيا رفته اند نه تنها امر محالي نيست , بلكه در خارج واقع شده و اتفاق افتاده است كه گفته اند: .

به موجب پاره اي از روايات گاهي بعضي از ائمه اطهار: و حتي عده اي از غير معصومين در بيداري با ارواح گذشتگان ارتباط برقرار كرده و آنان را حاضر مي كردند و با آن ها صحبت مي كردند.

براي تاييد گفتار دو نمونه ذكر مي شود:

1- حبّه عرنيّ يكي از ياران حضرت اميرالمومنين (ع)مي گويد: همراه حضرت به خارج كوفه رفتم و حضرت درقبرستان وادي السلام توقف كردند و همانند كسي كه در مقابل مردم براي سخنراني مي ايستد, ايستاد. آن قدرصحبتش طولاني شد كه من با اين كه چندبار نشسته و ايستادم , خسته شدم , عبايم رابراي حضرت پهن كردم , عرض كردم : مولاي من صحبتتان طول كشيد براي رفع خستگي خواهشمندم بنشينيد. حضرت به من فرمود: اي حبة اين توقف من چيزي جز گفت گو با مومنين نيست .

عرض كردم : مولاي من , آنان با هم الفت دادند؟ فرمود: آري اگر پرده برداشته شود خواهيد ديد كه حلقه حلقه گرد هم جمع شده و با هم صحبت مي كنند.(1)

2- اصبغ بن نباته نقل مي كند كه سلمان فارسي حاكم مدائن مريض شدند و من زياد به عيادتش مي رفتم , روزي فرمود: اي اصبغ , رسول خدا به من فرمودند: موقعي كه مرگت نزديك مي شود, مرده اي با تو سخن مي گويد; مي خواهم بدانم مرگم نزديك شده يا نه ؟ برو يك تابوت و چهار حمال بياور و مرا در آن بگذاريد و به قبرستان ببريد. چنين كردم , در قبرستان او را رو به قبله به زمين گذاشتيم , با صداي بلند گفت : سلام بر شما اي ساكنان وادي ابتلا..., جوابي نشنيد, بار دوم سلام كرد و گفت : منم سلمان از صحابي پيامبر(ص)رسول خدابه من فرمود: وقتي مرگت نزديك مي شود, مرده اي با تو صحبت مي كند, شما را به خدا... يك نفر با من صحبت كند. يك باره شنيد يكي مي گويد: وعليك السلام يا سلمان , وقتي صحبتش با مرده تمام شد گفت : مرا از تابوت بيرون بياوريد, آورديم , متوجه خدا شد,خيلي صحبت كرد و آخرش گفت : خدايا جانم را بگير... شهادتين را گفت و جان به جانان سپرد. از اين دو حديث روشن مي شود كه از نظر ديني , ارتباط با اموات در حال بيداري ممكن است , اما اين بدان معنانيست كه هر كس بخواهد و هر ورحي را كه مايل باشد احضار كند و با او سخن بگويد(2).

علامه طهراني از آقاي الهيان برادر طباطباوي شاگردي داشت كه روح ارسطو را حاضر مي كرد از او پرسش مي كرد.

 

پي نوشت ها:

1.نقل از: معاد فلسفي (ره ), ج 1 ص 314.

2.محمد تقي فلسفي , معاد,ج 1 ص 317- 315.