عالم ارواح و ماهیت روح چگونه است؟

پرسش:

در مورد عالم ارواح و ماهيت روح مي خواستم اطلاعاتي به دست آورم . لطفاً مرا راهنمايي كنيد.

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي،از ارتباطتان با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

خواهر گرامي ! جمال آدمي در علم و معرفت است و كمال او كسب تقوا و نيل به قرب الهي و رسيدن به رتبه خليفةاللّهي مي باشد. از اين كه در صراط مستقيم و شناخت مسائل و اصول و فروع اسلام گام گذاشته ايد, به شما تبريك مي گوييم ,زيرا حيات علمي , مقدمه اي براي حيات انساني است اما به نظر نمي رسد در ميان مسايل علمي و فلسفي , بتوان مسئله اي رايافت كه از لحاظ عظمت و اهميت و پيچيدگي , هم سنگ مسئله روح و مباحث مربوط به آن باشد. شايد به همين جهت است كه گفته اند: روح عالي ترين تجلي نشانه هاي الهي است . شگفتي ها و پيچيدگي هاي روح و اسرار ناشناخته آن موجب شده كه نظريات و آراي گوناگون و متضادي در مورد روح ابراز شود. آلوسي متوفاي 1270ه .ق بعد از نقل اقوال زياد درباره حقيقت روح مي نويسد: در حدود هزار نظريه درباره حقيقت روح ابراز شده است .

حدود 150سال از فوت آلوس مي گذرد. قطعاً ده هانظريهء ديگر بر آن اضافه شده است . كم اطلاعي بشر از حقيقت روح يكي از دغدغه هاي خاطر انسان , در تمامي زمان ها بوده است .

از پيامبر اسلام (ص)راجع به حقيقت روح پرسش مي كنند, خداوند در پاسخ آنان مي فرمايد:«بگو: روح از فرمان پروردگار من است و به شما بيش از اندكى , دانش داده نشده است » .(1)

بنابراين با همه موشكافي هايي كه بشر در مورد روح انجام داده و مي دهد و همه معلوماتي كه كسب نموده , اندكي از تمام مسايلي است كه در مورد روح وجود دارد.

براي اين كه بتوانيد از علم اندكي كه بشر تا كنون راجع به روح دست يافته , اطلاعاتي به دست آوريد, چند كتاب را كه معرفي مي كنيم , مطالعه نماييد و در پايانِ سير مطالعاتي , اگر سؤالي بي پاسخ ماند, با ما تماس بگيريد:

1 به سوي جهان ابدي , تأليف زين العابدين قرباني .

2 تفسير نمونه , ج 12 ص 250

3 معاد, شهيد مطهري .

4 معاد در نگاه عقل و دين , محمد باقر شريعتي سبزواري .

 

 1.اسراء (17) آيه 85.