رفع ابهام از قسمتی از کتاب امام خمینی رحمة الله

پرسش:

در كتاب معاد امام خميني (ره ) در مورد نفس و روح آمده است : نفس انسان محصول وزاييده عالم مادّه است . آيا مراد از نفس , روح است ؟ نفس امّاره در كدام مراتبي كه امام (ره ) فرموده (بدن ملكي ,بدن برزخي , نفس , قلب و روح ...) قرار دارد؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي،از ارتباطتان با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

برادر عزيز! اوّلاً حضرت امام (ره ) كتابي به نام كتاب معاد ندارد; ثانياً خوب بود نشاني بيش تري از شمارهء صفحهء عبارتي كه ذكر كرده ايد مي نوشتيد. لطفاً اين سؤال و همين طور هر سؤالي از اين قبيل داريد, بانشاني دقيق ارسال فرماييد تا ما جوابگو باشيم . اگر جمله اي ديده باشيد, اين است كه : طبق مبناي ملاصدرانَفْس انسان در بدو امر محصول عالي ماده است و به تدريج ماديت را كنار مي گذارد و مجرد مي شود و اين همان مفهوم است . بعيد نيست امام اين عقيده را اتخاذ كرده باشد, اما اين كه نفس اماره چه مي شود, بايد گفت : وقتي روح انسان با روح حيواني اتحاد پيدا كرد, طبعاً نفس مراتبي پيدامي كند; در قدم اول الهام و خير و شر در آن هست . نفس ملهمه است ; اگر انگيزه هاي شرور غلبه كند, نفس اماره مي شود. اگر انگيزهء خيرات و شرور هر دو مساوي باشد, ولي غلبه يا گرايش هاي خود باشد, نفس لوامه مي شود.

اگر كاري كند كه هرگز نفس نتواند جز به خير دعوت كند و به مرحلهء يقين برسد, نفس مطمئنه مي شود.