ماهیت و تعریف روح چیست؟

پرسش:

سلام لطفا درمورد روح توضیح دهید

پاسخ:

با سلام و ادب، مطالبی در ذیل در مورد روح  بیان شده است ، چنانچه سوال خاصی در مورد روح دارید ، آن را به طور مشخص بفرمایید در آینده در زمانی کمتر برای شما ارسال نماییم.

وجود انسان از دو بعد جسم و روح تشكيل شده است، آياتي از قرآن مجيد به اين نكته اشارت دارد :
1)    « اني خالق بشرا من طين فاذا سويته و نفخت فيه من روحي فقعواله ساجدين » [ خداي سبحان به فرشتگان فرمود : ] من بشري را از گل آفريدم ، پس آن گاه كه او را اعتدال بخشيدم و از روح خويش در او دميدم ، شما موظف هستيد كه به او سجده كنيد (1)
ملاحظه مي  كنيد كه انسان در بدو خلقت از دو بعدشكل گرفت : ابتدا جسم او كه از خاك و گل است ، سپس جان و روح او كه توسط خدا آفريده شد و حيات و اساس وجود انسان نيز همين روح اوست وآن جاست كه مساله سجدهً فرشتگان مطرح مي شود .
2- در آيه ديگرمي فرمايد : « يسيلونك عن الروح قل الروح من امر ربي» ؛ درباره ً روح از توسوال مي كنند .بگو روح يك امر رباني است (2 ))
كه درباره ًاين آيه تفاسير و نكات زيادي بيان كرده اند، ولي به هر حال اجمالا"مي رساند كه روحي مطرح است .
3- در سوره ً مومنون آمده است كه «... فكسونا العظام لحما" ثم انشاناه خلقا" آخر » از اين كه مي فرمايد : آن گاه مااو را خلق ديگري ايجاد نموديم ، فهيمده مي شود كه علاوه بر مراتب جسماني در اينجا چيز ديگري كه منشا حيات انساني اوست به وي عطا شده و آن روح انسان است . در روايتي از امام علي ( ع ) نقل شده كه مي فرمايد : « الروح في الجسد كالمعني في اللفظ ؛ روح در بدن نظير معنا در لفظ است » .
هم چنين در فرمايش ديگري از آن حضرت نقل شده است كه : « و خرجت الروح من جسده فصار جيفه بين اهله » و روح از جسدش خارج شده و به صورت جيفه ومرداري در بين اهلش در خواهد آمد (3).
از دو روايت مذكور برداشت مي شود كه : بين روح و جسد دوگانگي هست . پس روح چيزي غير از جسم انسان است و حيات انسان نيز به همين حقيقت وابسته است، به طوري كه وقتي روح نباشد، بدن چونان لفظ مهمل و بي معنايي خواهدبود و جسم نيز هم چون ساير جمادات خواهد گشت .


1)    ) سوره ص ، آيه 71 - 72
2)    سوره اسرا، آيه 85
3)    نهج البلاغه ، خطبه ً 109