حکم رفتن به ميهمانى افرادی كه دچار گناهان بزرگى چون زنا شده ‏اند؟!

پرسش:

رفتن به ميهمانى افراد مشرك يا كسانى كه دچار گناهان بزرگى چون زنا شده ‏اند، نيز خوردن غذا از منزل اين گونه افراد اشكال دارد؟
پاسخ :

با سلام و عرض ادب و احترام 

 همنشينى و مصاحبت با افرادى كه در مسير مستقيم حق قرار ندارند، خصوصاً استفاده از غذا و امكاناتى كه به آنان مرتبط است، به تدريج اثر خود را خواهد گذارد و گوهر وجودى انسان را لكه‏دار خواهد كرد.
مولاى متقيان على (ع) فرمود: «با شخص شرور (بدكردار) مصاحبت و همراهى مكن، زيرا طبع تو شرّ و بدى را از طبع او مى‏ دزدد و تو

نمى‏ دانى».(1)
حديث به اين نكته توجه دارد كه تأثير افراد شرور و گناهكار روى انسان به گونه پنهانى و تدريجى و ناخواسته است، به گونه‏ اى كه شايد در ابتدا نتوان آن را تشخيص داد و اگر بعداً متوجه آن شده راه بازگشتى وجود ندارد، مثل شخصى كه وارد باتلاق شود كه در لحظات اوليه قادر است خود را نجات دهد، ولى وقتى به وسط باتلاق رسيد، ديگر دير است.
و اما آيا مى‏ توان در منزل اين گونه افراد ميهمان شد و از طعامشان استفاده كرد؟
پاسخ اين است كه اگر ميزبان فردى مسلمان است، و يقين به حرام بودن اموال و غذاها و ميوه هايى كه براى پذيرايى تهيه كرده‏ اند نداريد، مى‏ توانيد استفاده كنيد. اگر رفتن به منزل اين گونه افراد باعث تقويت و تشويق و جرأت آنان نسبت به گناه شود، نبايد به خانه آنان برويد.
اما اگر ميزبان فرد مشرك يا كافر است، به خانه آنان نرويد و با آنان هم غذا نشويد، زيرا مشرك و كافر نجسند است و غذاهايى كه با آن‏ها تماس پيدا كرده، نجس و خوردن آن‏ها حرام مى‏ باشد. بنابر فتواى مشهور بين علما از جمله آيت الله مكارم، كفار اهل كتاب مثل يهودى و نصرانى و مجوس نجس هستند.(2) در هر صورت نرفتن به خانه آنان و هم غذا نشدن با ايشان مطلوب است، افزون بر اين كه با ارتباط داشتن و رفتن به خانه آنان، مردم بر چسب‏ هاى نامناسب مى‏ زنند كه بايد از آن‏ها خود را مبرّا كنيد. البته برخورد خوب و مناسب مطلوب و مفيد است.
پى ‏نوشت‏ها:
1 - صادق احسان بخش، آثارالصادقين، ج 10، ص 369، به نقل از شرح نهج‏البلاغه ابن ابى‏الحديد، ج 2، ص 272.
2 - توضيح المسائل مراجع، ج 1، مسئله 106 و ذيل آن