چرا با وجود یقین به وجود خدا, تارک الصلوه هستم؟


پرسش:

چرا به خدا یقین داریم ولی نمی توانیم نمازمان را بخوانیم ؟

پاسخ:

با سلام و احترام

واقعیت آن است که یقین و ایمان در درجه ای نیست که ما را به سوی راز و نیاز با خداوند و عبودیت و بندگی او سوق دهد، یا شناخت درستی از عظمت خداوند و نقش عبودیت و بندگی در زندگی و آثار و فواید نماز نداریم ، یا به قیامت و روز بازپسین و جزا و پاداش الهی اعتقاد کامل نداریم ، زیرا اگر هر یک از این موارد به تنهایی می توانست ما را به سوی نماز سوق داده و رابطه ما را با خداوند مستحکم تر کند.
آیا خداوند را به عظمتش شناختیم ؟ آیا اعتقاد راسخ و یقینی به وجود خدا و نظارت و آگاهی او از احوال خود داریم؟ آیا به نقش نماز در زندگی دنیوی و اخروی اعتقاد داریم؟ آیا او لایق ستایش و پرستش نیست ؟ آیا از محاسبه اعمال خود بیمناک و نگران نیستیم؟ و....
حال نگاهی به برخی عوامل سستي و ترك نماز بیندازیم:

1ـ عدم آشنايي به فلسفه و حقيقت نماز كه مهترين عامل سستي در نماز و ارتباط با خدا است.
آنچه كه موجب مى‏گردد برخى از نماز، رويگردان باشند و يا نسبت به آن سستی كنند، ندانستن فلسفه نماز و يا دركى غلط از آن است. برخى چنين مى‏پندارند كه چه لزومی دارد که نماز بخوانیم ، در حالی اصل توجه به خدا است و ما می توانیم این کار را خد انجام دهیم.اینان فریفته مکر شیطان شدند و شیطان از این طریق آنها را از نماز باز داشته و کم کم یاد و ذکر خدا را نیز فراموش خواهند کرد.
2- گاهی برخی شبهات و اشکالات در ذهن وجود دارد که موجب می شود که انسان از نماز دور شود . در چنین مواردی باید سعی در زدودن اشکال از ذهن کرد و هر آنچه مانع از برقراری ارتیاط با خداوند می شود ، باید رفع گردد تا انسان به سوی نماز روی آورد.
3ـ تنبلي و سستي و تن پروري: عادت به سستي و از زير بار مسئوليت ها در رفتن باعث مي شود كه جوان براي خواندن نماز بي اهميت باشد.
4ـ مسامحه و سهل انگاري كه در بعضي از كارها دامنگير جوانان است، در مسئله اي مانند نماز و عبادت خدا نيز وجود دارد.
جوانان بايد اين روحيه وحالات را در تمام كارها از خود دور كنند و به مسئوليت هاي اجتماعي و فردي خود اهميت دهند.
پدران و مادراني كه به نماز اهميتي نمي دهند يا آن را با سستي و تنبلي، خارج از وقت فضيلت انجام مي دهند، نمي توانند از فرزندان خود انتظار داشته باشند كه براي نماز اهميتي خاص قائل شوند.
5ـ عدم شناخت آثار سبك شمردن نماز: اگر افراد به اهميت نماز آگاه شوند و بدانند نماز ستون دين و بازدارنده از فحشا و منكرات است و سستي در انجام نماز چه پيامدهايي دارد، قطعاً سستي نخواهند كرد.
پيامبر گرامي(ص) فرمود: «چيزي كه مسلمان را كافر مي كند، ترك عمدي نماز واجب است يا خوار و سبك شمردن و به جا نياوردن آن. فاصله اي بين ايمان و كفر وجود ندارد جز به ترك نماز».(1)
كسي كه نماز را سبك شمرد، به تدريج آن را ترك خواهد كرد. ترك نماز دليلي جز سبك شمردن دين و مسخره كردن آيين ندارد. امام صادق(ع) هنگام وفاتش فرمود: «به شفاعت ما اهل بيت نمي رسد كسي كه نمازش را سبك شمرد».(2)
جهت آگاهی بیشتر از نماز و فلسفه آن  به کتابنماز زيباترين الگوي پرستش ،اثر غلامعلي نعيم آبادي مراجعه فرمایید.


پي نوشت ها:
1. وسائل الشيعه، ج 3، ص 29.
2. بحارالانوار، ج 79، ص 235.