آیا انکار ائمه(ع) منجر به کفر می شود؟

پرسش:
با سلام علامه مجلسی در کتاب بحار الانوار جلد 23 صفحه 390 می فرمایند که هر کس یکی از ائمه را انکار کند کافر است ! حال می خواستم ببینم آیا چنین است؟ اگر چنین است

پاسخ:  

با سلام و ادب
 اهل سنت هر چند اعتقاد به امامت نداشته باشند، مسلمان هستند و کسی از فقهای شیعه آنها را کافر ندانسته است. زيرا وقتي كسي شهادتين را گفت، تمام احكام اسلام دربارة او جاري مي شود و به عنوان يك مسلمان با او برخورد مي شود، ولي اعمال هر كس از جمله اهل سنت وقتي بدون ولايت باشد، به نقطه لازم از تأثير نمي رسد و انسان را به كمال برتر نمي رساند، چون ولايت فقط يك بحث نظري نيست، بلكه بدان معناست كه در عمل و در صحنه جامعه ببينيم عمل فرد بر گرد چه محوري انجام مي گيرد؟
قبولي اعمال در گرو نگرش جامع به دين و ماهيت آن و از جمله ولايت است. در احكام فقهي،اهل سنت از مسلمانان محسوب شده اند
البته چون اسلام و مسلمانی مراتبی دارد آنچه از بحار نقل کرده اید نظر به مراحل کمال اسلام در یک فرد دارد و به تعبیر دیگر مسلمان واقعی کسی است که ولایت خدا و پیامبر وامام بعد از پیامبر را از جان و دل بپذیرد و تسلیم دستورات آنان باشد اطیعوا الله واطیعوا الرسول واولی الامر منکم.
آری اگر شخصی از نواصب و دشمن اهل بیت باشد ، حکم کافر را دارد ، در حالی که بسیاری از اهل سنت ، دشمن اهل بین نیستند ، بلکه بسیاری از ایشان امامان را نیز دوست دارند ، اما به عنوان امام معصوم قبول ندارند.