حکم مشروبات الکلی از دیدگاه اسلام چیست ؟

 پرسش:

حکم مشروبات الکلی از دیدگاه اسلام چیست و اگر کسی با نوشیدن شراب عقلش را از دست ندهد باز هم گناه و حرام است و علت حرمت آن چیست؟
پاسخ‏:

با سلام و عرض ادب و احترام 

شراب به خاطر زيان‏هاى گوناگون و عواقب شوم تحريم گرديده است و آثار شوم شراب از نظر روحى و روانى و جسمى واجتماعي اصلاً قابل مقايسه با منافع ناچيز اقتصاد ي و احياناً جسمى (در معالجه برخى امراض) نمى‏ باشد. ملاك امتياز آدمى بر ساير جان داران عقل او است و به خاطر عقل است كه انسان علم و دانش مى‏ اندوزد. همه ترقيات و پيشرفت‏هاى جوامع بشرى ثمره علم ودانش بشرى است و شراب عقل را گرچه در مدت محدود زايل مى‏ كند.
زايل شدن عقل انساني تنها يكي از دلايل و مضرات است ، پس نمي توان گفت (بنابر فرض)براي كسي كه چنين اثري ندارد يا نوشيدن مقدار كم اشكال ندارد .
قرآن كريم مى‏ فرمايد: «درباره شراب و قمار از تو سؤال مى‏ كنند، بگو: در آن‏ها گناه بزرگى است، و منافعى (از نظر مادى) براى مردم در بردارند (ولى) گناه (و مفسده) آن‏ها از نفع آن‏ها بيشتر است».(1)
يا در آيه ديگر به صراحت مي فرمايد: «شراب و قمار .... پليد و عمل شيطاني است » (2)
و در آيه بعد مي فرمايد: « شيطان با ابزار شراب و قمار بذر دشمني و كينه را در بين شما مي پراكند» (3)
روشن است كه با توجه به اين آيات صرفاً زوال عقل مد نظر نيست ، بلكه دلالت بر خباثت و زشتي در اصل آن دارد و نيز استفاده شيطاني كه از آن مي شود.
امام رضا (ع) فرمود : خداي تعالي شراب را بدان جهت حرام كرد كه مايه فساد و باز داشتن عقل از درك حقايق واز بين بردن شرم وحيا است 0 (4 )
اين مسئله كاملاً منطبق بر عقل و منطق است، چيزى كه ضررش بسيار بيشتر از منفعت آن باشد، انسان عاقل از آن پرهيز مى‏ كند و در دين نيز از آن نهى و تحريم شده است و قاعده اهم و مهم نيز بر همين اساس است.
براى روشن شدن زيان‏هاى شراب، قسمتى از اخرين نظرهاى دانشمندان روان شناس و پزشكان را در مورد زيان‏هاى شراب مى‏ آوريم:
اثر الكل در عمر:
يكى از دانشمندان مشهور غربى اظهار مى ‏دارد كه هر گاه از جوانان 21 تا 23 ساله معتاد به مشروبات الكلى 51 نفر بميرند، در مقابل از جوان‏هاى غير معتاد ده نفر هم تلف نمى‏ شوند. دانشمند مشهور ديگرى ثابت كرده است كه جوان‏هاى 20 ساله كه انتظار مى‏ رود پنجاه سال عمر كنند، در اثر نوشيدن الكل بيش‏تر از 35 سال عمر نمى‏ كند.
زيان‏هاى اجتماعى الكل:
طبق آمارى كه پزشك قانونى شهر «نيون» در 1961 تهيه نموده، جرائم اجتماعى الكليست‏ها از اين قرار است: مرتكبين قتل‏هاى عمومى 50 در صد، ضرب و جرح 77/8 درصد، سرقت 88/5 درصد، جرائم جنسى، 88/8 در صد 0اين آمار نشان مى‏دهد كه اكثريت قاطع جنايات و جرائم بزرگ در حال مستى روى مى‏دهد.(6)
آنچه در اين آمارها آمده تنها گوشه‏اى از آثار و مضرات شراب، آن هم از نظر جسمانى و مادى است امّا آثار مخرب اجتماعى و روحى و معنوى آن بسيار بزرگ‏تر و عظيم‏تر است.
پى نوشت‏ها:
1. بقره (2) آيه 219.
2. مائده (5) آيه 90
3. مائده (5) آيه 91 0
4 مستدرك الو سائل ج3 ص137 0
5 وسائل الشيعه ابواب اشربة المحرمة باب 12 حديث 1 ج 17 ص 250 0
6. تفسير نمونه، ج 2، ص 74 و 75. براى اطلاع بيشتر از مضرّات مشروبات الكلي بهتر است به همين آدرس مراجعه فرماييد.