چرا شراب با اين كه فوايدي دارد، حرام شده است؟

پرسش:

چرا شراب با اين كه فوايدي دارد، حرام شده است؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي، سعادت و موفقيت شما را از درگاه ايزد منان خواستاريم

شراب به خاطر زيان‏هاي گوناگون و عواقب شوم تحريم گرديده است و آثار شوم شراب از نظر روحي و رواني و جسمي و... اصلاً قابل مقايسه با منافع ناچيز اقتصاد و احياناً جسمي (در معالجه برخي امراض) نمي‏باشد. ملاك امتياز آدمي بر ساير جان داران عقل او است و به خاطر عقل است كه انسان علم و دانش مي‏اندوزد. همه ترقيات و پيشرفت‏هاي جوامع بشري ثمره علم ودانش بشري است و شراب عقل را گرچه در مدت محدود زايل مي‏كند.
قرآن كريم مي‏فرمايد: "درباره شراب و قمار از تو سؤال مي‏كنند، بگو: در آن‏ها گناه بزرگي است، و منافعي (از نظر مادي) براي مردم در بردارند (ولي) گناه (و مفسده) آن‏ها از نفع آن‏ها بيشتر است".(1)
اين مسئله كاملاً منطبق بر عقل و منطق است، چيزي كه ضررش بسيار بيشتر از منفعت آن باشد، انسان عاقل از آن پرهيز مي‏كند و در دين نيز از آن نهي و تحريم شده است و قاعده اهم و مهم نيز بر همين اساس است.
در آيات قران قمار و شراب امري پليد و شيطاني دانسته شده است كه دو ابزار مهم شيطاني‏اند "شيطان مي‏خواهد كه به وسيله شراب و قمار در شما انسان‏ها دشمني و كنيه ايجاد كند".(2)
براي روشن شدن زيان‏هاي شراب، قسمتي از اخرين نظرهاي دانشمندان روان شناس و پزشكان را در مورد زيان‏هاي شراب مي‏آوريم:
اثر الكل در عمر:
يكي از دانشمندان مشهور غربي اظهار مي‏دارد كه هر گاه از جوانان 21 تا 23 ساله معتاد به مشروبات الكلي 51 نفر بميرند، در مقابل از جوان‏هاي غير معتاد ده نفر هم تلف نمي‏شوند. دانشمندان مشهور ديگري ثابت كرده است كه جوان‏هاي 20 ساله كه انتظار مي‏رود پنجاه سال عمر كنند، در اثر نوشيدن الكل بيش‏تر از 35 سال عمر نمي‏كند.
زيان‏هاي اجتماعي الكل:
طبق آماري كه پزشك قانوني شهر "نيون" در 1961 تهيه نموده، جرائم اجتماعي الكليست‏ها از اين قرار است: مرتكبين قتل‏هاي عمومي 50 در صد، ضرب و جرح 77/8 درصد، سرقت 88/5 درصد، جرائم جنسي، 88/8 در صد اين آمار شنان مي‏دهد كه اكثريت قاطع جنايات و جرائم بزرگ در حال مستي روي مي‏دهد.(3)
آنچه در اين آمارها آمده تنها گوشه‏اي از آثار و مفردات شراب، آن هم از نظر جسماني و مادي است امّا آثار مخرب اجتماعي و روحي و معنوي آن بسيار بزرگ‏تر و عظيم‏تر است.

1. بقره (2) آيه 219.
2. تفسير نمونه، ج 2، ص 74 و 75. براي اطلاع بيشتر از مضرّات مشروبات الكل بهتر است به تفسير نمونه، ج 5، ص 74 مراجعه فرماييد.
3. مائده (5) آيه 91.
واحد پاسخ به سؤالات دفتر تبليغات اسلامي