آیا عدم شناخت خداوند اقسامی دارد؟

پرسش:

آیا فردی که نماز بخواند ولی خدا را نشاخته باشد و قبول نداشته باشد به عنوان کافر شناخته می شود و نمازش درست است؟

پاسخ:

با سلام و اهدای امید

 سوال دوم دقیق نیست و به نظر تناقض آمیز می آید ؛ زیرا کسی که خدا را قبول نداشته باشد ، چگونه نماز می خواند؟ نماز یعنی سخن گفتن با خدا و طبعا کسی که خدا را قبول دارد ، با او سخن می گوید و نماز می خواند.
البته ممکن است کسی خدا را نشناخته باشد ، اما بر اثر عادت یا تقلید از دیگران یا ترس از پدر و مادر ... نماز بخواند ، اما این مسئله غیر از قبول نداشتن خدا است.
بله اگر کسی واقعا خدا را قبول نداشته باشد ، کافر محسوب می شود ، اما همان گونه که گفتیم در مورد شخص نماز خوان صدق نمی کند.
این که کسی خدا را نشناسد هم به چند گونه متصور است:
1-حقیقت و قدر و عظمت خدا را نشناسد . این معنا برای بسیاری از انسان ها یا همه آنها صدق می کند و ما نیز خداوند را با تمام عظمت نشناخته ایم.
2- این که هیچ شناختی از خدا نداشته باشد . چنین چیزی شاید برای هیچ انسانی وجود نداشته باشد.
3- شناختی سطحی از خدا دارد و خدا را آن چنان که باید باور ندارد ، اما نماز و واجبات خود را انجام می دهد . چنین شخصی کافر محسوب نمی شد ، اما وظیفه دارد که شناخت خود را از خدا کامل تر نماید تا دچار کفر نگردد . برای این که نمازعلاوه بر رفع تکلیف مقبول درگاه خداوند شود ، باید از روی میل و رغبت انجام پذیرد و آثار آن که ترک فحشاء و منکر است ، نمایان شود تا آثار قبولی نماز و عبادات آشکار شود . هم چنین  شخص بتواند به مراتب بالای عبادت (نماز) دست یابد . هم چنین نماز و عبدات باعث قرب و نزدیکی او به خداوند شود و همه این موارد بستگی به درجه شناخت انسان از خدا دارد.