تبعیض در تقلید به چه معناست؟

پرسش:

من تحقيق كرده ام در تحقيقاتم به اين نتيجه رسيده ام كه چند مرجع اعلم هستند و در يك حداند با توجه به اين فرض:

1-آيا مي توانم احكام وسواس را از يك مرجع كه احكامش آسان تر است تقليد كنم و بقبه ابواب فقهي را از ديگري؟

2-اگر بخواهم هرباب فقهي را از يك مرجع، تقليد كنم چه طور؟

3-يا مي تواند به شكل تركيبي مسائل يك باب فقهي مانند طهارت را از مراجع مختلف تقليد كنم؟
پاسخ:

با سلام و ادب

در رابطه با سوالات مطح شده،باید به چند نکته توجه شود:
1.ملاک در انتخاب مرجع تقلید اعلمیت است،نه سختی و آسانی فتوا و در جایی که اعلمیت مراجع مساوی است، اگر احتمال ضعيفى هم بدهد كه كسى اعلم است‏ و بداند ديگرى از او اعلم نيست به احتياط واجب بايد از او تقليد نمايد. و اگرچند نفر در نظر او اعلم از ديگران و با يكديگر مساوى باشند بايد از يكى ازآنان تقليد نمايد.
2.تبعيض در تقليد اشكال ندارد و اگر اعلميّت هر يك از مراجع در مسائلى كه مكلف بنا دارد در آن مسائل از او تقليد كند محرز شود، بنا بر احتياط، تبعيض در تقليد در صورت اختلاف فتوا در مسائل مورد نياز مقلّد، واجب است.
3.در مسائلی که به هم مربوط است،چنانچه اخذ به فتوای آنان باعث بطلان عمل و یا مخالفت قطعی شود،تبعیض جایز نیست.مانند اینکه در احکام نجاست بدن و لباس به فتوای مجتهدی عمل کند و در احکام لباس نمازگزار به فتوای دیگر عمل کند.
4.حکم تبعیض در تقلید در تقلید ابتدایی است،یعنی جایگاه این اختیاری که برای مقلد منظور شده، به پیش از عمل باز می گردد و اگر بخواهد بعد از عمل، به فتوای مجتهد دیگر رفتار نماید،در این صورت حکم رجوع را دارد.