آیا دوست داشتن یک نا محرم و ارتباط با او گناه است؟

پرسش :

اگر کسی را واقعاً از صمیم قلب دوست داشته باشیم و با او یک سری مسائل غیر شرعی انجام دهیم (به صورتی که محرم نباشیم) گناه به حساب می‌آید؟ گناه آن چقدر است؟

پاسخ:

با سلام و عرض ادب و احترام 

دوست داشتن قلبی اشکال ندارد، ولی ارتباط نامشروع اصلاً جائز نیست.
طبیعی است وقتی عمل غیر شرعی و نامشروع باشد،‌ گناه دارد و اگر واقعاً علاقه قلبی است، چرا ازدواج صورت نگیرد، تا ارتباط نا مشروع ایجاد نشود. بهترین راه این است که تا فرصت از دست نرفته و کار به جای مشکل نرسیده، با هماهنگی پدر و مادر و بستگان ازدواج کنند تابه گناه و معصیت آلوده نشوند که مجازات دنیوی بسیار دارد و هم عذاب و شقاوت اخروی در صورتی که شرایط عروسی و تشکیل خانواده مستقل فراهم نباشد، می‌توانند عقد یا صیغه رسمی خوانند و تا مدتی نامزد باشند.
مرد و زن نا محرم مخصوصاً (که هر دو در اوج شهوت هستند) به خاطر دوستی دچار یک سری ارتباط‌ های نامشروع می‌شوند. در ذیل به برخی از احکام و مسایل در مورد ارتباط دختر و پسر اشاره می‌کنیم:
1ـ حضور آن دو در جای خلوت (که دیگران نتوانند به آنجا رفت و آمد بکنند) حرام است، گرچه هر دو به عبادت بپردازند(1).
2ـ گفتگوی آنان اگر از قبیل گفتمان‌های شهوی باشد یا با نگاه شهوی همراه باشد، حرام است(2).
3ـ تماس بدنی با نامحرم و نگاه به بدن یکدیگر حرام است(3).
4ـ نگاه به صورت و دست‌ها تا مچ زن نامحرم با قصد شهوت حرام است.(1)
5ـ زن باید بدن و موی خود را از مرد نامحرم بپوشاند(3).
6ـ کسی که به واسطه نداشتن زن به حرام می‌افتد، واجب است زن بگیرد(3).
شاید به نظر شما، احکام در اینجا سخت به نظر می‌رسد، ولی با توجه به این که اوّلاً در اسلام (که هر نوع ارتباط نامشروع زن و مرد را حرام دانسته) راه باز و آزادی (ازدواج) را برای آن قرار داده، نه تنها این راه را بازگذاشته، بلکه بر آن تأکید و تشویق بسیار کرده است. ثانیاً با توجه به این که بسیاری از پیامدهای نا مطلوب فردی و اجتماعی روابط آزاد،‌از نگاه شهوت‌آلود یا حتى حرف زدن از روی شهوت آغاز می‌شود، علت احکام اسلام را در مورد سخت گرفتن رابطه زن و مرد متوجه می‌شویم .
نقل چند روایت:
پیامبر(ص) فرمود: «هر کس چشمش را از حرام پر کند،‌ خداوند چشمش را در روز قیامت از آتش پر خواهد کرد مگر این که توبه کند»(4).
امام صادق(ع) فرمودند: «نگاه به نامحرم تیری از تیرهای شیطان است. هر کسی نگاه نکند، خداوند ایمان و لذت ایمان را به او می‌چشاند»(5).
رسول خدا(ص) فرمود: «در شب معراج حوادث تکان دهنده‌ای دید، از جمله این که به جهنم اشراف یافتم و دیدم زن‌هایی که حجاب را رعایت نکرده و موی سرشان را به نامحرم نشان داد‌ه‌اند، از موی سرشان آویزان شده‌اند، و زن‌هایی که بدن‌شان را به نامحرم نشان داده‌اند،‌از پستان‌شان آویزانند،‌و زن‌های زناکار در حالی که کر و کور ولالند معذبند، و زن‌هایی که خود را به نا محرمان عرضه داشته‌اند،‌ گوشتشان را با قیچی تکه تکه می‌کنند»(6).
روایات بسیاری در این موضوع وارد شده و ما به موارد ذکر شده بسنده می‌کنیم؛ بنابر این هرچه زودتر سعی نمایید یا به صورت ارتباط شرعی درآید. صیغه عقد دائم یا موقت (با حفظ شرایط) یا آن را قطع نمایید تا از عواقب نا مطلوب دنیوی و اخروی آن در امان بمانید.
پی‌نوشت‌ها:
1ـ توضیح المسائل مراجع، ج 1، مسئله 889.
2ـ سید مسعود معصومی، احکام روابط زن و مرد، ص 103.
3ـ توضیح المسائل مراجع، ج 2، مسئله 2432.
1ـ همان.
2ـ همان، مسئله 2435.
3ـ همان، مسئله 2443.
4ـ میزان الحکمة، حدیث 20280.
5ـ همان، حدیث 20284.
6ـ بحار الانوار، ج 100، ص 246.