پرسش:
سوال من در مورد دو حکمتی است که در نهج البلاغه به آن برخورد کردم که در مورد نکوهش زن آمده است حکمت 58 و 230 . و من کاملا واقف به این که امام علی ع و دیگر ائمه ع بنا به خواست الهی عالم بر کلیه امور علمی هستند و عاری از هر گونه اشتباه و بنا بر گفته پیامبر ص که می فرمود «انا مدينة العلم و عليٌ بابها، فمن ارادالعلم فيأت الباب)
ولی تنها مشکل من در این است که در پاسخ به کسانی که می گویند اسلام میان زن و مرد تفاوتی قایل نیست و ارزش زن در آن بالاست ولی احادیث امام شما با آن تناقض دارد چه پاسخی باید بدهم.و این که آیا امکان تحریف در این حکمت وجود دارد با توجه یه این که خداوند در قرآن حتی در سوره ای نیز به نام مریم نازل فرمودند که حاکی از ارزش زن است و فضایل بی بدیل زنانی در اسلام مانند حضرت زهرا س و حضرت خدیجه وجود دارد و هم چنین این که پیامبر ص فرزند پسری نداشتند و ائمه اطهار ع نیز از وجود مبارک حضرت زهرا س هستند .
ممنون از راهنمایی شما
با سلام و عرض احترام
در جواب سئوال شما باید گفت در ایات قرآن کریم به صراحت به این مطلب اشاره شده که برتری انسانها به درجه ی تقوی وپرهیزگاری است ومرد وزن در رسیدن به درجه ی تقوی با هم برابرند وهمانطور که اشاره فرمودید نمونه هایی از زنان با فضیلت ذکر شده که منشأ خیر وبرکت فراوان بوده اند از طرفی امیرمؤمنان در نهج البلاغه مواردی را ذکر فرموده اند که هر کدام در جای خود قابل بحث وتوجیه است در ضمن شماره ی حکمت ها قابل تطبیق نبود لذا نتوانستم حکمت مورد نظر را خصوصا پیدا کنم ولی به طور کلی در مواردی که زن را موجودی شرور نامیده اند و پرهیز از زن را توصیه نموده اند شاید به این دلیل بوده که زنان به دلیل ویژگی های روحی وعاطفی وداشتن روحیه ی لطیف وحساسی که دارند بیشتر از مردان در معرض هیجانات کاذب واحساسی و وسوسه های شیطان قرار میگیرند واین خود کانالی برای سقوط مردان از طریق زنان ودامی برای شیطان است.
اميرالمؤمنين عليه السلام درباره دنيا نيز بيانى مشابه با همين تعبير دارد: «فانما مثل الدنيا مثل الحية، لين مسها قاتل سمها»؛ نهج البلاغه، نامه 68.؛ «دنيا مثل آن مار خوش رنگى است كه رنگش زيبا، پوست آن بسيار نرم است اما درون آن سمّ كشنده اى است».
آيا اين سخن حضرت اميرعليه السلام مذمّت دنياست؟ دنيايى كه همه پيامبران، اولياء، حكيمان، عارفان، صالحان و شهيدان در آن به كمال رسيده اند؟! دنيايى كه مظهر حق و محل تجارت اولياى الهى و سجده گاه دوستان خدا تلقّى شده است؟ بديهى است كه على عليه السلام در مقام مذمّت دنيا نيست بلكه در صدد نكوهش جذب دنيا شدن و گرفتار آمدن در زرق و برق آن است و يا اينكه وقتى مى گويند: اتومبيل خطرناك است نه اينكه اتومبيل چيز بدى است بلكه منظور اين است كه راننده را توجه داده تا از آن به نحو عاقلانه استفاده نمايد. ر.ك: جوادى آملى، زن در آيينه جلال و جمال، ص 374.