آیا کسی که شراب بنوشد تا چهل روز نماز و عباداتش قابل قبول نیست ؟

پرسش:

ٱیا اگر کسی شراب بنوشد تا چهل روز نمازها و عباداتش قبول نیست؟
پاسخ‌:

با سلام و عرض ادب و احترام 

شراب‌ از نجاسات‌ و نوشيدن‌ آن‌ حرام‌ و از گناهان‌ كبيره‌ است‌. عذاب‌ اخروي‌ شرابخوار بسيار شديد است‌، ولي‌ ارتكاب‌ اين‌ گناه‌ كبيره‌ نبايد مانع‌ خواندن‌ نماز و ديگر وظايف‌ شرعي‌ باشد. گناهكار بايد وظايف‌ خود را انجام‌ دهد. از نماز خواندن‌ در حال‌ مستي‌ نهي‌ شده‌ است‌: « لا تقربوا الصلوه‌ و أنتم‌ سكاري‌؛ در حال‌ مستي‌ نماز نخوانيد.در اين حالت اصلا نماز انسان صحيح نيست تا چه رسد به نماز مقبول الهي اما در حال‌ عادي‌ بايد نماز را بخواند و نمازش‌ صحيح‌ است‌.
نماز و عبادات‌ شرابخوار گرچه‌ صحيح‌ است‌ و از گردن‌ او ساقط‌ مي‌شود، ولي‌ بايد بداند با انجام‌ اين‌ گناه‌ بزرگ‌، عبادات‌ او قبول‌ نيست‌، زيرا فرق‌ است‌ بين‌ صحيح‌ بودن‌ عملي‌ و قبول‌ آن‌، ممكن‌ است‌ نماز و عبادات‌ كسي‌ صحيح‌ باشد، ولي‌ بر اثر گناه‌ و معصيت‌ مورد قبول‌ خدا قرار نگيرد.
علي‌(ع‌) فرمود: « من‌ شرب‌ المسكر لم‌ تقبل‌ صلوته‌ أربعين‌ يوماً و ليلهً؛ كسي‌ كه‌ مست‌ كننده‌ بنوشد، تا چهل‌ شبانه‌ روز نمازش‌ قبول‌ نمي‌شود ».(1)
پيامبر(ص‌) فرمود: « اگر در آن‌ چهل‌ روز بدون‌ توبه‌ بميرد، خداوند او را از آبهاي‌ جوشان‌ جهنم‌ خواهد نوشانيد ».(2)
از ديدگاه‌ اسلام‌ حتي‌ نشستن‌ بر سفره‌اي‌ كه‌ در آن‌ شراب‌ نوشيده‌ شود، حرام‌ است‌، علي‌(ع‌) فرمود: « لا تجلسوا علي‌ مائده‌ تشرب‌ عليها الخمر ؛ بر سر سفره‌ (يا ميزي‌) كه‌ در آن‌ شراب‌ نوشيده مي‌شود ننشينيد ».(3)
رسول‌ اللّه‌ (ص‌) فرمود: « ملعون‌ است‌، ملعون‌ است‌ كسي‌ كه‌ بر سفره‌اي‌ كه‌ در آن‌ شراب‌ نوشيده‌ شود بنشيند ».(4)
پی‌نوشت‌ها:
1. بحارالانوار، ج79، ص 138.
2. همان‌، ص‌ 131.
3. همان‌، ص‌ 128.
4. همان‌، ص‌ 141.

در قطب‏ها كه شش ماه شب و شش ماه روز است، چگونه نماز مى‏ خوانند؟

پرسش: 

در قطب‏ها كه شش ماه شب و شش ماه روز است، مسلمان چگونه نماز مى‏ خواند؟
پاسخ :

با سلام و عرض ادب و احترام
در عين حال توجه شما را به فتواى دو تن از مراجع جلب مى‏ نماييم. آيت اللَّه نورى همدانى مى‏ فرمايند:
در مناطقى كه شش ماه شب و شش ماه روز است، لازم است مسلمانان وقت‏هاى خود را به دوازده ساعت تقسيم كنند و دوازده ساعت را شب و دوازده ساعت را روز قرار دهند. در دوازده ساعتى كه آن را روز قرار داده ‏اند، اعمال روزانه و در دوازده ساعتى كه شب قرار داده ‏اند، اعمال شب را انجام دهند.(1)
آيت اللَّه فاضل لنكرانى مى‏فرمايند:
ساكنان آن مناطق بايد بر اساس شهرهاى متعارف كه شب و روز آن‏ها تقريباً مساوى است، مانند مكّه و مدينه عمل كنند، يعنى نماز ظهر و عصر را بخوانند؛ شش ساعت بعد، نماز مغرب و عشا را بخوانند و يازده ساعت بعد نماز صبح را بخوانند. روزه را هم به همين طريق بگيرند. نيز مى ‏توانند ملاك را وطن وشهر خود قرار دهند، مثلاً اگر از تهران به آن جا رفته‏ اند، با اذان ظهر تهران، نماز ظهر و عصر را بخوانند و با اذان مغرب، نماز مغرب و عشا را و با اذان صبح، نماز صبح را بخوانند و روزه را به همين ملاك بگيرند.(2)
مرحوم آيت اللَّه سيد سعيد كاظم يزدى كه يكى از بزرگان فقها است در كتاب عروة الوثقى(3) شبيه همين مسئله را عنوان نموده و تأييد مى‏ كند كه «چنين اشخاصى مؤظفند، نماز و روزه خود را طبق مناطق معتدله انجام دهند، يعنى بايد ملاحظه كنند طول شب و روز در چنان فصلى به طور متوسط در مناطق معتدله چه اندازه است و طبق آن روزه بگيرند و نمازهاى پنجگانه خود را به جا آورند.
اين موضوع را مى‏توان به تعبير ديگرى كه هر گونه ابهام و ايرادى را برطرف مى‏سازد چنين توضيح داد:
در مناطق قطبى كه شب‏ها و روزهاى طولانى دارد و گاهى تا شش ماه خورشيد در آسمان هست و غروب نمى‏كند، در هر بيست و چهار ساعت يك مرتبه در افق (البته مطابق حس ما) گردش مى‏ نمايد. در اين گونه مناطق، حركت خورشيد به دور افق هميشه يكنواخت نيست، يعنى در همان بيست و چهار ساعت كه يك مرتبه دور افق مى‏گردد، گاهى اوج ميگيرد و گاهى پايين مى‏ آيد و در حفيض واقع مى‏ شود. به اين ترتيب گاهى هوا روشن‏تر و گاهى كم نورتر خواهد بود.
اين وضع در هر شبانه روز تكرار مى‏ شود. ساكنان مناطق قطبى هنگامى كه آفتاب در آسمان بالا مى‏آيد، آن را روز مى‏ خوانند و به كار و زندگى مشغولند و هنگامى كه آفتاب پايين مى‏ آيد و خورشيد به افق نزديك و كم نور مى‏ شود، شب مى‏گويند و استراحت مى‏ نمايند.
بايد توجه داشت هنگامى كه آفتاب در افق آن جا پايين مى‏آيد، در مناطق معتدله‏اى كه روى همان نصف النّهار قرار دارند، شب حقيقى وجود دارد.
روى اين حساب تشخيص شب و روز در آن جا آسان مى‏شود. اگر شاخص را روى زمين نصب كنيم، هنگامى كه سايه آن به حداقل رسيد، ظهر است و هنگامى كه به حداكثر رسيد، نيمه شب خواهد بود. به اين ترتيب مشكل به دست آوردن ظهر و نيمه شب حل خواهد شد.
حال اگر مقدار شب و روز مناطق معتدله در آن موقع از سال را بدانيم، مثلاً بدانيم در اوّل تابستان روزها به طور متوسط چهارده ساعت و شب‏ها ده ساعت است، تكليف نمازهاى پنج گانه و روزه، كاملاً روشن خواهد گرديد.
بنابراين تكليف نماز و روزه در روزهاى طولانى روشن گرديد، اما اوقاتى كه شب‏هاى طولانى وجود دارد، بايد توجه داشت كه هوا در بيست و چهار ساعت يكنواخت نيست؛ گاهى تاريك و گاهى تقريباً روشن است، زيرا گاهى خورشيد به افق نزديك مى‏گردد و هوايى مانند بين الطلوعين يا كمى تاريك‏تر پيدا مى‏كند و گاهى خورشيد دور مى‏شود و هوا تاريك مى‏گردد. در اين شب‏ها از وضع حركت ستارگان و فاصله آن‏ها با افق، هم چنين از وضع تاريكى و روشنى هوا، نيمه شب و ظهر را مى‏ توان تشخيص داد. در اين صورت با در نظر گرفتن مقدار متوسّط شب و روز مناطق معتدله وظايف شرعى را به جا آورد.
پى نوشت‏ها:
1. آيت اللَّه نورى همدانى، توضيح المسائل، ص 603 و 604.
2. آيت اللَّه فاضل لنكرانى، جامع المسائل، ج 1، ص 77.
3. عروة الوثقى، كتاب صدم، طريق ثبوت الهلال، مسئله 10

شرط قیام در نماز چیست؟

سوال :

شروط قیام و ایستادن در نماز؟

جواب :

با سلام .

 

1. استقلال : تکیه ندادن

2. استقرار : بی حرکت نماز خواندن

3. موقع ایستادن هر دو پا روی زمین باشد.

لازم نیست سنگینی بدن روی هر دو پا باشد و اگر روی یک پا هم باشد اشکال ندارد.

4. انتصاب : یعنی صاف بودن بدن و کمر و گردن

(‌مثلا داخل چادرهای مسافرتی، باید دقت شود که هنگام قیام و ایستادن بدن و گردن کج نباشد).

5. پاها خیلی باز نباشد که ایستادن معمولی گفته نشود.

 

آیا می توان در رکعت چهارم نماز که امام تسبیحات اربعه می خواند، اقتدا کرد؟

پرسش:

آیا می توان در رکعت چهارم نماز که امام تسبیحات اربعه می خواند، اقتدا کرد؟

پاسخ:

با سلام.

اگر امام در رکعت سوم یا چهارم باشد و مأموم بداند که اگر اقتدا کند و حمد را بخواند، به رکوع امام نمی رسد، بنابر احتیاط واجب باید صبر کند تا امام به رکوع برود بعد اقتدا نماید و در رکوع به امام برسد.

منبع:

کتاب «کتاب آموزش مصور احکام» مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای، احکام عبادات، بخش مسجد، ص 321.

رو گردانی نمازگزار از قبله چه حکمی دارد؟

پرسش:

رو گردانی نمازگزار از قبله چه حکمی دارد؟


️پاسخ:

️با سلام


اگر نمازگزار از روی عمد یا [1] فراموشی پشت به قبله کند یا به طرف راست یا چپ بچرخد، نمازش باطل می شود. [2]


️آیت الله بهجت: اگر فقط با صورت به طرف راست یا چپ توجه کند، نمازش باطل نمی  شود. همچنین اگر صورتش رو به قبله بوده و با بقیه بدن به راست یا چپ توجه نماید، نمازش صحیح است. [3]

️آیت الله خامنه ای: اگر به عمد صورت و بدن خود را با هم یا به تنهایی از قبله برگرداند،  به طوری که بتواند طرف راست یا چپ خود را به آسانی ببیند، نمازش باطل است و اگر به اشتباه هم این کار را انجام دهد، بنابر احتیاط واجب نماز باطل است. [4]

---------------------

پی نوشت:
[1]. خامنه ای: بنابر احتیاط واجب از روی فراموشی پشت به قبله کند... .
[2]. توضیح المسائل ده مرجع، قبل از م 1131؛‌امام، تحریر الوسیله، ج 1، القول فی مبطلات الصلاه، ثالثها، ص 336؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، الرابع؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، قبل از م 1086؛ سیستانی، توضیح المسائل، قبل از م 1118 و منهاج الصالحین، ج 1، منافیات الصلاه، ص 231 و المسائل المنتخبه، مبطلات الصلاه، ص 147؛ صافی، هدایه العباد، ج 1، م 840.
[3]. بهچت، توضیح المسائل، قبل از م 929 و استفتائات جدید، ج 2، س 2184 تا 2187.
[4]. خامنه ای: استفتا.
 >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، ص 126.

Publish modules to the "offcanvas" position.