1. مینا
  2. احکام و فلسفه آن
  3. Tuesday, 05 November 2013
  4.  Subscribe via email
سلام من دختری هستم 32 ساله مجرد و احتیاج به ازدواج دارم ولی خواستگار ندارم و پدرم اجازه صیغه شدن نمیدهد.
ایا من میتوانم بدون اجازه پدرم صیغه بشوم و شرط بزارم که دخول صورت نگیره؟ممنون
Comment
There are no comments made yet.
Accepted Answer Pending Moderation
0
Votes
Undo
سلام
مرجعتون کیه؟
اللهم عجل لولیک الفرج
Comment
There are no comments made yet.
  1. more than a month ago
  2. احکام و فلسفه آن
  3. # 1
Accepted Answer Pending Moderation
0
Votes
Undo
با سلام
و عرض معذرت از طلبه پاسخگو
عین عبارت طلبه پاسخگو برای سوالی مشابه این سوال این بود

در ابتدا یک حکم فقهی عرض کنم:
طبق نظر همه مراجع مشهور و جایزالتقلید اذن پدر برای دختر باکره واجب است.
و یک نصیحت برادرانه و خیرخواهانه:
اگر دختر هستید حواستون جمع بشه گول محبت ها و عشق های ظاهری بعضی آقایون که فقط دنبال هوس خود و تخلیه شهوت هستند نباشید و فکر نکنید دو تا دوست دارم و بدون تو خوابم نمیبره و... رو که میگن یعنی دوستتون داره اصلا اینطور نیست با زبان میشه همه جور حرفی رو زد.
بسیاری از دختران تو مشاوره ها میان و از تجربه تلخ خودشون و اینکه محرم شدند و آبروشون رفته یا پسر بعد از مدتها سوء استفاده غیب شده یا گفته به درد هم نمیخوریم و رفتند سخن گفتند و کارشون به خودکشی رسیده.اما شما تجربه بگیرید و سمت این کارها نرید.حتی اگر هر دو مذهبی هم باشید این کار اشتباه محضه مخصوصا برای دختر خانم ها.
اما دستور خواندن عقد غير دائم:
اگر خود زن و مرد بخواهند صيغه عقد غير دائم را بخوانند، بعد از آن كه مدت و مهر را معين كردند، چنانچه زن بگويد:
"زَوَّجْتُكَ نَفْسي فِي الْمُدَّةِ الْمَعْلُومَةِ عَلى المَهْرِ المَعْلُوم"
بعد بدون فاصله مرد بگويد: "قَبِلْتُ" صحيح است.
و اگر ديگرى را وكيل كنند و اول وكيل زن به وكيل مرد بگويد:
"مَتَّعْتُ مُوَكِّلَتى مُوَكِّلَكَ فِي الْمدَّةِ الْمَعْلُومَةِ عَلى المَهْرِ المَعْلُوم"
پس بدون فاصله وكيل مرد بگويد: "قَبِلْتُ لِمُوَكِّلي هكَذا"، صحيح مى‏ باشد.1
ذكر سه نكته لازم است:
1- چنان چه در عقد موقت فرزندى متولد شود، همانند فرزند متولد شده از زن دائمى است.2
2- زن مى ‏تواند در عقد موقت شرط كند شوهر با او نزدیكى نكند و فقط لذت‏هاى دیگر را ببرد.3
3- اگر در عقد موقت زن بالغ و غیر یائسه باشد و نزدیكى انجام گیرد، باید دو حیض عده نگه دارد.4
اما حکم خواندن صیغه به فارسی:
آیا ت عظام امام - خامنه ای - سیستانی- صافی -مکارم - نوری - وحید : اگر نمی توانند خودشان به صورت عربی صحیح بخوانند می توانند به فارسی یا هر زبان دیگری صیغه را اجرا کنند ولی باید در همان زبان لفظی را بگویند که معنای (( زوجت )) و ((قبلت)) را بفهماند و لازم نیست وکیل بگیرد.
آیت الله بهجت : خواندن عقد نکاح به زبان فارسی و یا هر زبان دیگری جایز است هر چند توانایی بر خواندن زبان عربی هم داشته باشد و وکیل گرفتن لازم نیست.
آیات عظام تبریزی و فاضل : اگر نمی توانند خودشان به صورت عربی صحیح بخوانند چنانچه گرفتن وکیل برایشان ممکن باشد بنابر احتیاط واجب باید وکیل بگیرند و اگر ممکن نیست می توانند خودشان به زبان فارسی و یا هر زبان دیگری صیغه را اجرا کنند ولی باید در همان زبان لفظی را بگویند که معنای ((زوجت))و ((قبلت)) را بفهماند.
تبصره: صیغه عقد دائم به زبان فارسی این است که پس از تعیین مهر نخست دختر بگوید: خود را همسر تو کردم به مهر تعیین شده سپس مرد بگوید : این ازدواج را قبول کردم.

1. توضیح المسائل امام خمینی(ره)، مسئله 2363،2370، 2369 و 2376؛ تحریر الوسیله، ج2، ص289، مسئله5 و ص290، مسئله9.
2. تحریر الوسیله، ج 2، ص 291، مسئله 13.
3. توضیح المسائل امام خمینی(ره)، مسئله 2423.
4. تحریر الوسیله، ج 2، ص 291، مسئله 16.
اللهم عجل لولیک الفرج

شرایط ازدواج موقت:
1. به عربى صحيح خوانده شود به احتياط واجب، و اگر خود مرد و زن نتوانند صيغه را به عربى صحيح بخوانند به‏ هر لفظ‏ى كه صيغه را بخوانند صحيح است و لازم هم نيست كه وكيل بگيرند اما بايد لفظ‏ى بگويند كه معنى "زوجت و قبلت" (زوجیت و قبول آن) را بفهماند.
2. مرد و زن يا وكيل آنها كه صيغه را مى ‏خوانند قصد انشاء داشته باشند يعنى اگر خود مرد و زن صيغه را مى‏ خوانند، زن به گفتن «زوجتك نفسى‏» قصدش اين باشد كه خود را زن او قرار دهد و مرد به گفتن «قبلت التزويج‏» زن بودن او را براى خود قبول نمايد، و اگر وكيل مرد و زن صيغه را مى‏ خوانند، به گفتن «زوجت و قبلت‏» قصدشان اين باشد كه مرد و زنى آنان را وكيل كرده ‏اند، زن و شوهر شوند.
3. كسى كه صيغه را مى‏ خواند بالغ و عاقل باشد، جه براى خودش بخواند يا از طرف ديگرى وكيل شده باشد.
4. اگر وكيل زن و شوهر يا ولى آنها صيغه را مى‏ خوانند، در عقد، زن و شوهر را معين كنند مثلا اسم آنها را ببرند يا به آنها اشاره نمايند.
5. زن و مرد به ازدواج راضى باشند.
6. زن اگر دختر باكره باشد، باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد. یعنی عقد اگر بدون اذن پدر یا جد پدری خوانده شود باطل است. (مگر برای کسانی که مرجع تقلید آنها، اجازه پدر را حکم تکلیفی می دانند و حکم وضعی به شمار نمی آورند.)
7. مدت زناشویى معین شود.
8. بر مقدار مهریه، زن و مرد به پول یا مال دیگرى توافق كنند و در عقد ذكر نمایند.
9. زن ممنوعیتی از ازدواج نداشته باشد. مثل اینکه در ایام عده از عقد نکاح دیگر نباشد.


و اما جواب مراجع به این سوال

بهجت
صيغه دختر بدون اذن پدر

آيا دختر باكره اى را كه بالغ و عاقل و رشيده است، بى اذن پدر او مى توان متعه كرد؟

ج. بنابر احتياط، تكليفا بايد از پدر يا جدّ پدرى خود اجازه بگيرد، چون تكوينا مفسده دارد.

آيا صيغه خواندن براى دختر باكره بدون اطلاع خانواده اش صحيح است؟ صحبت كردن آن ها با هم ديگر چه حكمى دارد؟

ج. بايد احتياطا با اجازه ى پدر دختر باشد و صحبت كردن بدون اجرا عقدى مثل صحبت كردن با نامحرم هاى ديگر است.


تبریزی
سئوال 1469 ـ اگـر دخـتـر يـقين دارد كه پدرش به ازدواج موقت راضى است , و ليكن نمى تواند اظهار رضايت بكند , آيا دخترمى تواند ازدواج دايم يا موقت بكند ؟
جواب بسمه تعالى پدر رضايت را بايد ابراز كند , واللّه العالم .

سیستانی
سوال: اگر ازدواج موقت انجام گيرد با دخترى باكره و قيد شود كه تلذذ جسمى و دخول صورت نپذيرد و صرفاً به صحبت و گفتگو بسنده شود ديگر نيازى به اذن پدر نيست. نظر حضرتعالى در اين مورد چيست؟
پاسخ: معظم له اذن پدر را شرط مى داند مطلقاً.
سوال: من با دختري دوستم ميتوانم فقط براي گفتن و خنديدن او را عقد کنم يعني نه براي قصد جنسي فقط براي اينکه بتوانم با او راحت بگويم و بخندم؟
پاسخ: با اذن پدر يا جدّ پدري اشکال ندارد .

صافی
س ـ آيا پسر مى تواند با تعهد عدم دخول، دختر باكره را بدون اذن پدر و يا جدّ پدرى او و فقط با رضايت دختر، براى مدتى صيغه نمايد؟

ج ـ در جهت مورد سؤال، قصد عدم دخول تأثيرى ندارد و به نظر حقير با شرط عدم دخول هم در ازدواج با دختر باكره بنابر احتياط واجب اذن پدر لازم است.


وحید
زدواج دائم يا موقت با دختر باكره بدون اذن ولى
سؤال 15 ـ آيا ازدواج با دختر باكره بدون اجازه پدر جايز بوده و عقد صحيح مى باشد يا خير؟
جواب) بنابر احتياط واجب اذن ولى (پدر و جدّ پدرى) در صحّت ازدواج باكره معتبر است


گرگانی
متعه دختر بالغه عاقله رشيده بدون اذن ولىّ

چطور است ؟

ج6 - محلّ اشكال است


بهجت
اگر پسر و دخترى بخواهند از طريق ازدواج موقّت با همديگر رابطه ى شرعى داشته باشند، در صورت هاى زير چه شرايطى معتبر است؟

1) اگر رابطه صرفا رابطه ى متعارف شغلى يا تحصيلى باشد؟

2) اگر رابطه صرفا به خاطر استمتاع، جنسى بدون دخول باشد؟

3) اگر رابطه به خاطر آميزش جنسى (دخول) باشد؟

ج. در تمام صور جايز است، ولكن در باكره با اجازه ى پدر احتياطا.

تبریزی
يكى از مقلدان حضرتعالى براى مدتى دختر باكره را بدون اذن پدر و جد او عقد غير دائمى كرده .
عقدى كه دخول نشده , لذتهاى ديگر بدون اذن پدر چه حكمى دارد ؟
جواب بسمه تعالى در صحت عقد مزبور اجازه متاءخر كافى است .
و استمتاعات قبل از اجازه جايز نيست , واللّه العالم .


مکارم
ـ درباره ازدواج موقّت، همان گونه كه در رساله ها بيان شده، اجازه پدر، يا جدّ پدرى، براى دختر شرط است. حال اگر شخصى قصد داشته باشد با دخترى ازدواج موقّت كند، و فقط از ناحيه دبر دخول كند، يا قصد آميزش نداشته باشد، و فقط مى خواهند لذّتهاى ديگر ببرند، آيا باز هم اجازه پدر، يا جدّ پدرى، واجب است؟

جواب: بدون اجازه پدر جايز نيست.


صافی
آيا پسر مى تواند با تعهد عدم دخول، دختر باكره را بدون اذن پدر و يا جدّ پدرى او و فقط با رضايت دختر، براى مدتى صيغه نمايد؟

ج ـ در جهت مورد سؤال، قصد عدم دخول تأثيرى ندارد و به نظر حقير با شرط عدم دخول هم در ازدواج با دختر باكره بنابر احتياط واجب اذن پدر لازم است.
Comment
There are no comments made yet.
  1. more than a month ago
  2. احکام و فلسفه آن
  3. # 2
Accepted Answer Pending Moderation
0
Votes
Undo
سلام
نميدونم پيام منو ميبينيد يا نه
ولي وقتي بخاطر كنترل ميل جنسي مجبورم روزي سه تا قرص بخورم، اين آقاييون كجا هستن كه نظر بدن؟؟
من 32 سالمه و بارها بدونه اذن پدر عقد موقت رو جاري كردم
چون ترجيح ميدادم گناه نكنم
به خودم حق ميدادم ولي پشيمون
برام دعا كنيد
Comment
There are no comments made yet.
  1. more than a month ago
  2. احکام و فلسفه آن
  3. # 3
Accepted Answer Pending Moderation
0
Votes
Undo
سلام
و عرض معذرت از طلبه پاسخگو
اگر در عقدهایی که جاری کرده اید دخول صورت نگرفته
چون شرائط شما با توجه به اینکه سن تان بیشتر از سی سال است و ان شاء الله فرد هوشیاری هستیدو مصلحت خود را می توانید تشخیص میدهید می توانید یدون اذن پدر (به نظر برخی مراجع چون مکارم شیرازی )ازدواج کنید
واگر دخول شده و برای شما اذن پدر لازم نخواهد بود
در هر حال موظف به عمل طبق فتوای مرجع تان هستید
Comment
There are no comments made yet.
  1. more than a month ago
  2. احکام و فلسفه آن
  3. # 4
  • Page :
  • 1


There are no replies made for this post yet.
Be one of the first to reply to this post!