Islam and Its Social System

Islam and Its Social System

15-08-2019 Hits:184905 Ethics in Society طلبه پاسخگو

Duties of Man Towards the People

Duties of Man Towards the People

15-08-2019 Hits:175626 Ethics in Family طلبه پاسخگو

Attributes of The Real Follower of Imams in Their Teachings

Attributes of The Real Follower of Imams in Their Teachings

15-08-2019 Hits:180420 Imamology طلبه پاسخگو

Sheikh Zakzaky to be released on bail

Sheikh Zakzaky to be released on bail

09-08-2019 Hits:175923 Shia News طلبه پاسخگو

URGENT MEDICAL TREATMENT FOR SHEIKH ZAKZAKY

URGENT MEDICAL TREATMENT FOR SHEIKH ZAKZAKY

02-08-2019 Hits:175726 Shia News طلبه پاسخگو

In the Name of Allah


I express my greeting to you, the youngsters, seeking the right. I hope that you are well.

This is a website on the basis of which principles of pure Islam are presented.

I can answer your questions regarding Islam religion and Shiite sect. Islam religion means Shiite. Good Luck

.

چرا نزديكي در اوّل و وسط و آخر ماه حرام است؟

پرسش:

چرا نزديكي در اوّل و وسط و آخر ماه حرام است؟ فلسفه اين كار چيست؟

پاسخ:

با سلام و ادب

عمل نزديكي با همسر در روز و در اوّل و وسط آخر ماه حرام نيست؛ فقط در برخي مواقع كراهت دارد؛ يعني اگر انجام نشود، بهتر است. مواردي كه نزديكي با همسر كراهت دارد، عبارت است از: در شبي كه ماه گرفتگي يا در روزي كه خورشيد گرفتگي باشد؛ نيز در روزي كه زلزله يا بادهاي شديد بوزد. هم چنين بعد از اذان صبح تا طلوع آفتاب و در شب‏هاي محاق (28 و 29 و 30 ماه‏هاي قمري) نيز در شب اوّل هر ماه قمري، غير از ماه رمضان و در نيمه هر ماه و در شب چهارشنبه، هم چنين در شب عيد قربان و فطر كراهت دارد. شايد مراد اين باشد كه اگر كسي بخواهد در اين شب‏ها آميزش، بچه دار شود، آثار منفي در فرزند به جا مي‏گذارد، همان طور كه از روايات اين باب استفاده مي‏شود، مثلاً در انتهاي روايت امام باقر(ع) و امام صادق(ع) آمده است: "فيرزق مِن جماعه و لداً فيري ما يحبّ؛ از آميزش، فرزندي بدو مي‏رسد كه خوش ندارد." يا "فيري في ولده ذلك ما يحبّ؛ شاهد به دنيا آمدن فرزندي خواهد بود كه خوش ندارد".
پيامبر(ص) به علي(ع) فرمود: "فإنّه يتخوف علي ولد من يفعل ذلك الخبل". از مجموعه اين‏ها و ديگر روايات استفاده مي‏شودكه علّت كراهت در اين موارد خوف از معيوب شدن فرزند مي‏باشد.(1)
در عين حال چون اصل مسئله حرام نبوده و صرفاً كراهت دارد، فلسفه و علتي كه براي آن‏ها بيان شده، قطعي و يقيني نيست و صرفاً جنبه احتياطي دارد. همه روايات وارد شده در اين باب، قطعي و يقيني و داراي سند صحيح نمي‏باشد.

1. وسائل الشيعه، ج 14، ص 84 به بعد.

Comments (0)

There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location