Islam and Its Social System

Islam and Its Social System

15-08-2019 Hits:184987 Ethics in Society طلبه پاسخگو

Duties of Man Towards the People

Duties of Man Towards the People

15-08-2019 Hits:175698 Ethics in Family طلبه پاسخگو

Attributes of The Real Follower of Imams in Their Teachings

Attributes of The Real Follower of Imams in Their Teachings

15-08-2019 Hits:180503 Imamology طلبه پاسخگو

Sheikh Zakzaky to be released on bail

Sheikh Zakzaky to be released on bail

09-08-2019 Hits:176000 Shia News طلبه پاسخگو

URGENT MEDICAL TREATMENT FOR SHEIKH ZAKZAKY

URGENT MEDICAL TREATMENT FOR SHEIKH ZAKZAKY

02-08-2019 Hits:175800 Shia News طلبه پاسخگو

In the Name of Allah


I express my greeting to you, the youngsters, seeking the right. I hope that you are well.

This is a website on the basis of which principles of pure Islam are presented.

I can answer your questions regarding Islam religion and Shiite sect. Islam religion means Shiite. Good Luck

.

اختلاف در وضو گرفتن, ناشی از چه مساله ای است؟

پرسش:

نحوه وضو گرفتن شرح در آيه 6 سوره مائده با توجه به يکسان بودن اعراب وجوهکم ، ايديکم ، ارجلکم ( يکسان بودن فتحه) آيا ارجلکم به فعل فاغسلو برنمي گردد؟ چون تنها اعراب برئوسکم ( کسره دارد)که مربوط به فعل امسحو مي باشد با اعراب وجوهکم ، ايديکم ، ارجلکم متفاوت مي باشد. که در اين صورت در وضو گرفتن بايستي پا هم شسته شود؟

پاسخ:

پرسشگر گرامي با سلام و ادب
 كلمه "ارجلكم" در آيه به دو صورت قرائت شده است :
1- ابن كثير, حمزه , ابوعمرو و عاصم (در روايت ابوبكر) آن را به جر "ارجلكم" قرائت كرده اند.
2- نافع و ابن عامر (در روايت حفص ) آن را به نصب "ارجلكم" خوانده اند.
ممکن است  "ارجل"  را عطف به "وجوه" و مفعول "فاغسلوا" شمرد(که به جهت مفعول بودن منصوب و به جهت مجاورت و متابعت از لفظ "رؤوس"، مجرور  شده است) و با توجه به آن،  شستن پا را مانند شستن دست و صورت لازم دانست  اما اين درست نيست  زيرا:
- جمله "فاغسلوا وجوهکم و ايديکم الي المرافق" تمام شده و با آمدن "واو" اين جمله به جمله "امسحوا برؤسکم و ارجلکم الي الکعبين" عطف شده است ."ارجل" نمي تواند به "وجوه و ايدي" عطف شده باشد ، چون در آن صورت بين معطوف(ارجل) و معطوف اليه(وجوه و ايدي)جمله فعليه فاصله افتاده ،چنين فاصله اي بين معطوف و معطوف اليه در ادبيات عرب جايز نيست.
-"ارجل" فقط مفعول دوم "امسحوا" است . عطف آن فقط به "رؤوس" صحيح است. حالا يا به لفظ آن عطف شده و مجرور است يا به محل آن و منصوب است(عطف به محل نيز در كلام عرب صحيح و شايع است مانند "ليس هذا بعالم و لا عادلا" كه "عادلا" عطف به محل "عالم" شده  و محل "عالم" مفعول و نصب است . اين در كلام عرب شايع است و اختصاص  به ضرورت شعر ندارد (ر.ك :ابن هشام , مغني اللبيب )(1)
شستن پاها با هيچ کدام از دو قرائت(نصب يا جر "ارجل") از قرآن استفاده نمي شود . اين را عالمان اهل سنت هم قبول دارند  اما چرا اهل سنت اين گونه وضو مي گيرند، علت اين بود كه عثمان در اواسط  دوران خلافت خود نسبت به چگونگي وضوي پيامبر گرفتار ترديد شد .  وضوي پيامبر را به شكلي كه اكنون در ميان اهل سنت مرسوم است ، اعلام نمود. اين قضيه مورد مخالفت بسياري از صحابه  واقع شد, لكن حكومت اموي بنا به اغراض سياسي در نقاط مختلف کشور اسلامي شيوه عثمان را تبليغ كردند . جوي به وجود آوردند كه کسي جرأت مخالفت با روش دستگاه حاكم را نداشت. در نتيجه اين گونه وضو گرفتن رواج يافت.(2)
احکام در اسلام توقيفي هستند . بايد چگونگي احکام را از بيان قرآن يا رسول خدا دريابيم . نمي توانيم از جانب خود با فلسفه بافي احکام را کشف و وضع کنيم. آقاياني که در وضو پاهاي خود را مي شويند يا بايد ثابت کنند "ارجل" مفعول فعل "اغسلوا" است که در جمله قبل آمده و حال آن که مطابق شرح بالا اين مطلب را همه نفي مي کنند يا بايد رواياتي معتبر از سيره رسول خدا بياورند که رسول خدا به عنوان معلم و مبين قرآن اين گونه وضو مي گرفته است که اين هم در دست نيست  اما اين که شستن پاها که کثيف ترين و آلوده ترين جاي بدن است، از مسح بهتر است و...،ملاک تراشيدن من در آوردي براي احکام است که همه آن را محکوم مي کنند. کساني که اين توجيه را مي آورند ، چرا با استناد بدان ظهور آيات را رد کرده و شستن پا را لازم مي دانند؟ بلکه مي توانند شستن پاها قبل از وضو را سفارش کنند تا بدون اين که در عبادات دخالت کرده باشند، اين مشکل را هم حل کنند.

1. تفسير كبير, فخر رازي , دارالكتب العلميه تهران , ج 11, ص 161, ذيل آيه 6 سوره مائده , مسئله 38 . علاوه بر قرآن روايات فراواني نيز در وجوب مسح وارد شده است.
2.  وضوء النبي من خلال ملابسات التشريع , علي الشهرستاني , نشر مشعر.

Comments (0)

There are no comments posted here yet

Leave your comments

  1. Posting comment as a guest. Sign up or login to your account.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location